lauantai 20. marraskuuta 2010
Photos from Taisto Orre Eduskuntaan! | Facebook
Photos from Taisto Orre Eduskuntaan! | Facebook: "Facebook is a social utility that connects people with friends and others who work, study and live around them. People use Facebook to keep up with friends, upload an unlimited number of photos, post links and videos, and learn more about the people they meet."
keskiviikko 22. syyskuuta 2010
Ruotsidemokraatit vs. Perussuomalaiset
Demokratia, kansa, kansanvalta ja muita hämäyssanoja.
Tämän jutun juuret ovat aika syvältä, mutta viimeisen potkun sille antoi Riikka Komulainen(AP 22.9.2001). Ajattelin hetimiten että hieno juttu ja onneksi kukaan Perussuomalainen ei sitä kirjoittanut koska olisi saanut välittömästi Rasistin leiman otsaansa. Myös Riihimäkeläisen Vasemmiston edustajan kommentit herättivät kysymyksiä. Mistähän hän tuntee Perussuomalaiset äänestäjät ? Miten hän voi väittää että joukossamme on rasistisia äänestäjiä ? Eikö vaalisalaisuus päde vasemmistossa ? Tietääkö rouva/neiti montako kommunistia äänestää vasemmistoa ja jos tietää niin mistä tietää ? Onko joku suomalainen puolue kieltänyt rasistisesti, natsimielisesti tai kansallismielisesti ajattelevia ihmisiä äänestämästä heitä ? Voimme toki lukea Wikipdiasta mitä on Demokratia, voimme myös lukea Hikipediasta mitä se tarkoittaa, voimme lukea Rooman ajoista ja todeta että Julius Ceasar oli ensimmäinen demokraatti jne. Voimme toki verrata Ruotsidemokraatteja ja yrittää kertoa että Perussuomalaiset on veljespuolue. Ei ole eikä tule. Voimme puhua hämäyssanoilla Maahanmuutosta kun kyse on aivan muusta ongelmasta. Ruotsiin muutti 300.000 suomalaista maahanmuuttajina, Saksaan on muuttanut 2,5 miljoonaa turkkilaista maahanmuuttajaa. Ei maahanmuutto ole ongelma. Ruotsi tai Saksa eivät olisi menestyneet ilman maahanmuuttajia. Ongelmat ovat aivan muualla, kuten turvapaikan hakijoissa toisista EU-maista, verotus, harmaa talous ja riittämättömät resurssit näiden valvontaan ja päätösten hitaus. Palatakseni aiheeseen haluan kerrata perusasiat: Miettikää ihan hiljaa itsetksenne seuraavia asioita ja millaisen mielikuvan ja totuuden ne teille kertovat: Suomen kansan demokraattinen liitto(SKDL), nykyisin Vasemmistoliitto ilman mainintoja kommunismista tai Sosialismista) Suomen kommunistinen puuolue(SKP), Kansallinen kokoomus, ilman mainintoja kansallinen eli vain Kokoomus, Kristillisdemokraatit ?, Saksan Demokraattinen tasavalta(DDR), Kiinan kansantasavalta, Sosialisten kansojen liitto(CCCP), Ruottsidemokraatit, IVY eli itsenäisten valtioiden liitto, EU eli Euroopan Unioni, Pohjois Korea ?, Sosiaalidemokraatit ilman mainintoja sosialismista tai demokratiasta, Maalaisliito eli KEPU, ilman mainintoja maalaisista, Liberaalinen kansanpuolue(mihin hävisi?). Suomesta ja maailmasta löytyy lukemattomia esimerkkejä sanoista ja mitä ne merkitsevätkään käytännössä. Otettakoon tähän nyt Hikipedian määritelmä ja sitten Wikipedian määritelmä:
Kuten kaikki uskonnot, myös demokratia on oopiumia kansalle ja ruokkii vallankumouksellisia ajatuksia sekä vaarallisia separatistiryhmiä. Demokratian seuraajat ovat harvinaisen erimielisiä opinkappaleiden sisällöstä ja niinpä demokratian sisälle on muodostunut useita eri kirkkokuntia, puolueita, jotka tavoittelivat valtaa.
Ja tässä lyhennelmä <
Demokratian pääperiaatteena on enemmistösääntö, vaikka monet demokraattiset järjestelmät eivät noudata tätä kurinalaisesti – edustuksellinen demokratia on suoraa demokratiaa yleisempi[1] ja vähemmistön oikeudet turvataan usein joskus sellaiseksi kutsutulta kuin “enemmistön tyrannia”. Kansan itsemääräämisoikeus on tavallinen, muttei universaali, kannustava filosofia demokratian vakiinnuttamisessa.
Sitten taas Huxley kertoo selkeästi mitä tsarkoittaa Demokratia. Olen valitettavasti ollut aivan samaa mieltä hänen kanssaan jo vuosikausia, olematta mitenkään mukana puoluepolitiikassa.
1. Kansan synonyymi on väki.
2. Kansanvallan synonyymi on väkivalta.
3. Demokratian synonyymi on diktatuuri.
4. Itsenäinen on sama kuin rasisti.
Löytyy varmaan monia muitakin väärinkätettyjä sanoja tutkimatta laisinkaan miten ne käytännössä toteutuvat. Me suomalaiset olemme hyvin konservatiiveja emmekä suostu ajattelamaan, me olemme jo nyt valinneet 57 kansanedustajaa, jotka ovat käräjäoikeuksissa tuomittuja. Pääseekö kansanedustajaksi laisinkaan ellei ole rikoksista tuomittu?
Taisto Orre
Hyvinkää
Tämän jutun juuret ovat aika syvältä, mutta viimeisen potkun sille antoi Riikka Komulainen(AP 22.9.2001). Ajattelin hetimiten että hieno juttu ja onneksi kukaan Perussuomalainen ei sitä kirjoittanut koska olisi saanut välittömästi Rasistin leiman otsaansa. Myös Riihimäkeläisen Vasemmiston edustajan kommentit herättivät kysymyksiä. Mistähän hän tuntee Perussuomalaiset äänestäjät ? Miten hän voi väittää että joukossamme on rasistisia äänestäjiä ? Eikö vaalisalaisuus päde vasemmistossa ? Tietääkö rouva/neiti montako kommunistia äänestää vasemmistoa ja jos tietää niin mistä tietää ? Onko joku suomalainen puolue kieltänyt rasistisesti, natsimielisesti tai kansallismielisesti ajattelevia ihmisiä äänestämästä heitä ? Voimme toki lukea Wikipdiasta mitä on Demokratia, voimme myös lukea Hikipediasta mitä se tarkoittaa, voimme lukea Rooman ajoista ja todeta että Julius Ceasar oli ensimmäinen demokraatti jne. Voimme toki verrata Ruotsidemokraatteja ja yrittää kertoa että Perussuomalaiset on veljespuolue. Ei ole eikä tule. Voimme puhua hämäyssanoilla Maahanmuutosta kun kyse on aivan muusta ongelmasta. Ruotsiin muutti 300.000 suomalaista maahanmuuttajina, Saksaan on muuttanut 2,5 miljoonaa turkkilaista maahanmuuttajaa. Ei maahanmuutto ole ongelma. Ruotsi tai Saksa eivät olisi menestyneet ilman maahanmuuttajia. Ongelmat ovat aivan muualla, kuten turvapaikan hakijoissa toisista EU-maista, verotus, harmaa talous ja riittämättömät resurssit näiden valvontaan ja päätösten hitaus. Palatakseni aiheeseen haluan kerrata perusasiat: Miettikää ihan hiljaa itsetksenne seuraavia asioita ja millaisen mielikuvan ja totuuden ne teille kertovat: Suomen kansan demokraattinen liitto(SKDL), nykyisin Vasemmistoliitto ilman mainintoja kommunismista tai Sosialismista) Suomen kommunistinen puuolue(SKP), Kansallinen kokoomus, ilman mainintoja kansallinen eli vain Kokoomus, Kristillisdemokraatit ?, Saksan Demokraattinen tasavalta(DDR), Kiinan kansantasavalta, Sosialisten kansojen liitto(CCCP), Ruottsidemokraatit, IVY eli itsenäisten valtioiden liitto, EU eli Euroopan Unioni, Pohjois Korea ?, Sosiaalidemokraatit ilman mainintoja sosialismista tai demokratiasta, Maalaisliito eli KEPU, ilman mainintoja maalaisista, Liberaalinen kansanpuolue(mihin hävisi?). Suomesta ja maailmasta löytyy lukemattomia esimerkkejä sanoista ja mitä ne merkitsevätkään käytännössä. Otettakoon tähän nyt Hikipedian määritelmä ja sitten Wikipedian määritelmä:
Kuten kaikki uskonnot, myös demokratia on oopiumia kansalle ja ruokkii vallankumouksellisia ajatuksia sekä vaarallisia separatistiryhmiä. Demokratian seuraajat ovat harvinaisen erimielisiä opinkappaleiden sisällöstä ja niinpä demokratian sisälle on muodostunut useita eri kirkkokuntia, puolueita, jotka tavoittelivat valtaa.
Ja tässä lyhennelmä <
Demokratian pääperiaatteena on enemmistösääntö, vaikka monet demokraattiset järjestelmät eivät noudata tätä kurinalaisesti – edustuksellinen demokratia on suoraa demokratiaa yleisempi[1] ja vähemmistön oikeudet turvataan usein joskus sellaiseksi kutsutulta kuin “enemmistön tyrannia”. Kansan itsemääräämisoikeus on tavallinen, muttei universaali, kannustava filosofia demokratian vakiinnuttamisessa.
Sitten taas Huxley kertoo selkeästi mitä tsarkoittaa Demokratia. Olen valitettavasti ollut aivan samaa mieltä hänen kanssaan jo vuosikausia, olematta mitenkään mukana puoluepolitiikassa.
1. Kansan synonyymi on väki.
2. Kansanvallan synonyymi on väkivalta.
3. Demokratian synonyymi on diktatuuri.
4. Itsenäinen on sama kuin rasisti.
Löytyy varmaan monia muitakin väärinkätettyjä sanoja tutkimatta laisinkaan miten ne käytännössä toteutuvat. Me suomalaiset olemme hyvin konservatiiveja emmekä suostu ajattelamaan, me olemme jo nyt valinneet 57 kansanedustajaa, jotka ovat käräjäoikeuksissa tuomittuja. Pääseekö kansanedustajaksi laisinkaan ellei ole rikoksista tuomittu?
Taisto Orre
Hyvinkää
torstai 16. syyskuuta 2010
Perussuomalaisten menestys ja kuntatason yhteistyö
MITEN PERUSSUOMALAISTEN MENESTYS NÄKYY KUNTATASOLLA ?
Mieleni minun tekevi kysyä mitä ilmiöitä olette havainneet Perussuomalaisten kasvavan kannatuksen vaikutuksista kuntatasolla ?
Mielipiteeni ja kokemukseni ovat puhtaasti henkilökohtaisia eikä niitä olette mitattu millään tieteellisellä menetelmällä.
Näin se näkyy Hyvinkäällä:
Yhteistyö Vihreiden kanssa on olematonta ja he ovat ripustautuneet Kokoomuksen kaulaan ja vastustavat kaikkea (myös Vihreitä ajatuksia).
Vasemmisto on tehnyt selkeän pesäeron , vaikka tavoitteemme monessa suhteessa ovat köyhän kansan auttamiseksi samankaltaisia ja tähän asti yhteistyötä on löytynyt. Ei löydy enää. Pelko taitaa olla suuri Kokkolassakin.
Demarit ovat oivaltaneet tilaisuuden ja pitkästä aikaa yhteistyöhalukkuutta on ilmennyt(taitaa pelko olla suuri Demareissakin).
Kokoomuksen ylimielisyys on lisääntynyt ja nyt valtakunnantasollakin Katainen ja Stubb näyttävät päästelevän sammakoita. Ilmeisesti he ovat alkaneet uskoa että mainostoimiston ja brändääjien heillle syöttämät tiedot ovatkin heidän osaamistaan ja tässä vaiheessa kun avustajat ja mainostoimistot ovat passiivisia tapahtuu pahoja mokia. Kokoomus luottaa jatkuvaan kannatuksen kasvuun ja toimii härskisti suuryrittäjien ja liike-elämän sääntöjen mukaan. Se saattaa kostautua.
No miten sitten KePu ? Pyörii kuin väkkärä ja koettaa saada kaikki epäselvyydet Matti Vanhasen tai meillä Tapani Yli-saunamäen henkilökohtaisiksi mokiksi. Puolueellahan ei ole mitään tekemistä asioiden kanssa. Kansanedustajaehdokkaat yrittävät epätoivoisesti kiertää kaikki kissanristiäiset ja saada nimensä näkyviin. Haisee tosi pahalle.
Totesin jo aluksi että nämä ovat vain omia kokemuksiani enkä niihen ole hakenut hyväksyntää puolueelta tai piiriltä enkä paikallisyhdistykseltämme.
Taisto Orre
Perussuomalainen, Hyvinkään valtuustoryhmän puheenjohtaja, Eduskuntavaaliehdokas.
Mieleni minun tekevi kysyä mitä ilmiöitä olette havainneet Perussuomalaisten kasvavan kannatuksen vaikutuksista kuntatasolla ?
Mielipiteeni ja kokemukseni ovat puhtaasti henkilökohtaisia eikä niitä olette mitattu millään tieteellisellä menetelmällä.
Näin se näkyy Hyvinkäällä:
Yhteistyö Vihreiden kanssa on olematonta ja he ovat ripustautuneet Kokoomuksen kaulaan ja vastustavat kaikkea (myös Vihreitä ajatuksia).
Vasemmisto on tehnyt selkeän pesäeron , vaikka tavoitteemme monessa suhteessa ovat köyhän kansan auttamiseksi samankaltaisia ja tähän asti yhteistyötä on löytynyt. Ei löydy enää. Pelko taitaa olla suuri Kokkolassakin.
Demarit ovat oivaltaneet tilaisuuden ja pitkästä aikaa yhteistyöhalukkuutta on ilmennyt(taitaa pelko olla suuri Demareissakin).
Kokoomuksen ylimielisyys on lisääntynyt ja nyt valtakunnantasollakin Katainen ja Stubb näyttävät päästelevän sammakoita. Ilmeisesti he ovat alkaneet uskoa että mainostoimiston ja brändääjien heillle syöttämät tiedot ovatkin heidän osaamistaan ja tässä vaiheessa kun avustajat ja mainostoimistot ovat passiivisia tapahtuu pahoja mokia. Kokoomus luottaa jatkuvaan kannatuksen kasvuun ja toimii härskisti suuryrittäjien ja liike-elämän sääntöjen mukaan. Se saattaa kostautua.
No miten sitten KePu ? Pyörii kuin väkkärä ja koettaa saada kaikki epäselvyydet Matti Vanhasen tai meillä Tapani Yli-saunamäen henkilökohtaisiksi mokiksi. Puolueellahan ei ole mitään tekemistä asioiden kanssa. Kansanedustajaehdokkaat yrittävät epätoivoisesti kiertää kaikki kissanristiäiset ja saada nimensä näkyviin. Haisee tosi pahalle.
Totesin jo aluksi että nämä ovat vain omia kokemuksiani enkä niihen ole hakenut hyväksyntää puolueelta tai piiriltä enkä paikallisyhdistykseltämme.
Taisto Orre
Perussuomalainen, Hyvinkään valtuustoryhmän puheenjohtaja, Eduskuntavaaliehdokas.
perjantai 10. syyskuuta 2010
Peliriippuvainen Kokoomus
Onko Hyvinkään Kokoomus ja & Peliriippuvaisia ?
Uutisista saimme vasta lukea että peliriippuvaisille on perustettu klinikka auttamaan näitä onnettomia. Tuli mieleen voisiko autettavien joukossa olla myös ryhmiä ? Kun TV:ssa haastateltiin yksilöitä niin tavanomainen tarina oli ”Olen jo hävinnyt koko eläkkeeni ja nyt on pakko sijoittaa lisää jotta saisi edes jotakin takaisin.”
Hyvin samankaltainen on nyt selitys Kiljavan sairaala Oy:n rahoituksessa. Olemme jo sijoittaneet yli 10 miljoonaa Euroa ja lisää pitää sijoittaa 1,5 miljoonaa/vuosi että edes joskus saisimme jotakin hyötyä.
Tarkastellaanpa hieman tätä Kiljavan Sairaala Oy:tä: Alunperin palkattiin selvitysmies nimeltään Arto Alanko. Selvityksessä kerrottiin sanasta sanaan näin:” Sairaalan organisaatiomalliksi on valittu kunnallinen osakeyhtiö, koska sen avulla saavutetaan suurin joustavuus ,läpinäkyvyys ja yksinkertaisin organisaatio. Yhtiön kaikki palvelut tullaan ulkoistamaan ja hankkimaan yksityisiltä palveluntuottajilta. Palveluntuottajien kilpailuttaminen ja kevyt organisaatio tekee toiminnasta kannattavan.Valittua kunnallisen osakeyhtiön mallia ei ole aikaisemmin käytetty Suomessa terveydenhuollon lakisääteisten palvelujen tuottamisessa. Tavoitteena on entistä paremmat terveyspalvelut, tehokkaampi pääoman käyttö ja kehittyneempi omistajaohjaus.”
No miten on käynyt tähän mennessä ? Sairaala on keikkunut selvitystilan eli suomeksi sanottuna konkurssin partaalla koko ajan. Attendo Med One on myös tappiolla ja lähinnä kiristyksenomaisesti vaatinut lisää rahaa omistajakunnilta. Sitähän on tuupattu viime vuonna yli miljoona Euroa ja nyt jälleen pitäisi laittaa 700.000 Euroa + vippaskonstina tehty kiinteistö ym. kulujen siirto eri momentille. Pitäisi sitoutua hoitapäivämaksuun ja lisäksi 1,5 Miljoonan Euron kiinteistökuluihin. Tälle vippaskonstilla saadaan hoitopäivämaksu näyttämään 108 Euroa pienemmältä. Veteraanikuntotusstatus ei ole auttanut asiaa eikä kaikenlaisen kosinnan tuloksena ole saatu yhtään uutta kuntaa tähän epätoivoiseen yritykseen mukaan.
Kaupunki toteaa omassa selvityksessään että samat palvelut voitaisiin tuottaa puolta halvemmlla. Koska valtaosa kuntoutettavista on yli 65-vuotiaita ruvetaan nyt rakentamaan oman terveyskeskuksen laajentamista(ainakin 10 miljoonaa Euroa).
Läpinäkyvyys on olematon eli valtuutetut eivät saa todellista tietoa kun ne kas kummaa ovat yksityisen Osakeyhtiölain mukaan salaisia. Tee siinä sitten miljoonapäätöksiä sormituntumalla Ansiokkaasti Vasemmisto(kiitokset Heikki Pussiselle ja Olli Savelalle) ovat vastustaneet tätä kehitystä. Lopputulos valitettavasti on aina sama eli Vasemmisto + Perussuomalaiset häviävät aina koska pelurupuolue perustelee samalla tavalla kuin peliriippuvaiset eli rahaa on mennyt jo näin paljon ja pitäisi joskus saada edes vähän takaisin! Edustajamme Kiljava Oy:n hallituksessa ovat Raimo Lahti ja Krista Silferberg(Kok). Tuusulan Kokoomus sentään vastusti tätä suuntausta, mutta hävisi kunnallisvaltuustossa. Demarit ovat olleet hiljaa ja KePu myötäilee Kokoomusta. Minkäs teet ? Tämän artikkelini tarkoitus ei ole mollata Kiljavan hoidon tasoa, joka lienee kunnossa. Perusteet vain olivat alunperinkin virheellisiä ja aivan tavallisella maalaisjärjelläkin ymmärtää ette yksityinen Osakeyhtiö voi olla halvempi ratkaisu ja että sen tulee saada omistajilleen voittoa. Meitä on höynäytetty raskaamman jälkeen. Saisimmeko paikallisen Kokoomuksen hoitoon ? Taisto Orre PS
Uutisista saimme vasta lukea että peliriippuvaisille on perustettu klinikka auttamaan näitä onnettomia. Tuli mieleen voisiko autettavien joukossa olla myös ryhmiä ? Kun TV:ssa haastateltiin yksilöitä niin tavanomainen tarina oli ”Olen jo hävinnyt koko eläkkeeni ja nyt on pakko sijoittaa lisää jotta saisi edes jotakin takaisin.”
Hyvin samankaltainen on nyt selitys Kiljavan sairaala Oy:n rahoituksessa. Olemme jo sijoittaneet yli 10 miljoonaa Euroa ja lisää pitää sijoittaa 1,5 miljoonaa/vuosi että edes joskus saisimme jotakin hyötyä.
Tarkastellaanpa hieman tätä Kiljavan Sairaala Oy:tä: Alunperin palkattiin selvitysmies nimeltään Arto Alanko. Selvityksessä kerrottiin sanasta sanaan näin:” Sairaalan organisaatiomalliksi on valittu kunnallinen osakeyhtiö, koska sen avulla saavutetaan suurin joustavuus ,läpinäkyvyys ja yksinkertaisin organisaatio. Yhtiön kaikki palvelut tullaan ulkoistamaan ja hankkimaan yksityisiltä palveluntuottajilta. Palveluntuottajien kilpailuttaminen ja kevyt organisaatio tekee toiminnasta kannattavan.Valittua kunnallisen osakeyhtiön mallia ei ole aikaisemmin käytetty Suomessa terveydenhuollon lakisääteisten palvelujen tuottamisessa. Tavoitteena on entistä paremmat terveyspalvelut, tehokkaampi pääoman käyttö ja kehittyneempi omistajaohjaus.”
No miten on käynyt tähän mennessä ? Sairaala on keikkunut selvitystilan eli suomeksi sanottuna konkurssin partaalla koko ajan. Attendo Med One on myös tappiolla ja lähinnä kiristyksenomaisesti vaatinut lisää rahaa omistajakunnilta. Sitähän on tuupattu viime vuonna yli miljoona Euroa ja nyt jälleen pitäisi laittaa 700.000 Euroa + vippaskonstina tehty kiinteistö ym. kulujen siirto eri momentille. Pitäisi sitoutua hoitapäivämaksuun ja lisäksi 1,5 Miljoonan Euron kiinteistökuluihin. Tälle vippaskonstilla saadaan hoitopäivämaksu näyttämään 108 Euroa pienemmältä. Veteraanikuntotusstatus ei ole auttanut asiaa eikä kaikenlaisen kosinnan tuloksena ole saatu yhtään uutta kuntaa tähän epätoivoiseen yritykseen mukaan.
Kaupunki toteaa omassa selvityksessään että samat palvelut voitaisiin tuottaa puolta halvemmlla. Koska valtaosa kuntoutettavista on yli 65-vuotiaita ruvetaan nyt rakentamaan oman terveyskeskuksen laajentamista(ainakin 10 miljoonaa Euroa).
Läpinäkyvyys on olematon eli valtuutetut eivät saa todellista tietoa kun ne kas kummaa ovat yksityisen Osakeyhtiölain mukaan salaisia. Tee siinä sitten miljoonapäätöksiä sormituntumalla Ansiokkaasti Vasemmisto(kiitokset Heikki Pussiselle ja Olli Savelalle) ovat vastustaneet tätä kehitystä. Lopputulos valitettavasti on aina sama eli Vasemmisto + Perussuomalaiset häviävät aina koska pelurupuolue perustelee samalla tavalla kuin peliriippuvaiset eli rahaa on mennyt jo näin paljon ja pitäisi joskus saada edes vähän takaisin! Edustajamme Kiljava Oy:n hallituksessa ovat Raimo Lahti ja Krista Silferberg(Kok). Tuusulan Kokoomus sentään vastusti tätä suuntausta, mutta hävisi kunnallisvaltuustossa. Demarit ovat olleet hiljaa ja KePu myötäilee Kokoomusta. Minkäs teet ? Tämän artikkelini tarkoitus ei ole mollata Kiljavan hoidon tasoa, joka lienee kunnossa. Perusteet vain olivat alunperinkin virheellisiä ja aivan tavallisella maalaisjärjelläkin ymmärtää ette yksityinen Osakeyhtiö voi olla halvempi ratkaisu ja että sen tulee saada omistajilleen voittoa. Meitä on höynäytetty raskaamman jälkeen. Saisimmeko paikallisen Kokoomuksen hoitoon ? Taisto Orre PS
lauantai 31. heinäkuuta 2010
Päättäjät eli ketkä ?
Katso peiliin niin näet PÄÄTTÄJÄN !
Kovin monissa yleisönosastokirjoituksissa vedotaan usein sellaiseen hämärään sanaan kuin ”PÄÄTTÄJÄT” Maassamme on kansanvalta eli kansalaiset valitsevat poliittiset päättäjät. Todellista valtaa harjoittavat virkamiehet, joiden tulee tehdä ihan pyynnöstä näiden valitsemiemme edustajien pyytämiä tulkintoja.(Monet kaavoitukseen ja maanrakennukseen liittyvät lait ovat todella tulkinnanvaraisia) Miten itse toimisit virkamiehenä ? Katsotaanpa asiaa hyvinkääläisittäin. Suurin voittaja oli Perussuomalaiset eli 300 %.( 3 uutta paikkaa) Suurin häviäjä oli kristilliset eli 1 paikka. Sitten tällaiseen kummallisuuteen kuin tekninen vaaliliitto, jossa jaetaan paikat. Sellaisen liiton tekivät Kokoomus, Keskustapuolue ja Vihreät + tuo ainoa kristillinen edustaja. (Edellinen valittu eli Annika Kokko, joka loikkasi Kokoomukseen pestattiin valtuuston puheenjohtajaksi). ja tämä ainoa valtuutettu kaupunginhallitukseen. Suurimmat voittajat eivät saaneet mitään ja suurimmat häviäjät tekivät ”teknisen liiton”. Arvaa harmittaako tuo sana PÄÄTTÄJÄT ? Itsehän olette päättäneet näin ja antaneet vallan Kokoomukselle ja sen apupuolueille. Kuvitteletteko että meininki muuttuisi ilman todellista vallankumousta. Sehän tarkoittaa äänestämistä vakaalle ja Kristillis-sosiaalisia arvoja kunnioittavalle Perussuomalaisille. Aivan sama meininki jatkuu Eduskunnassa, jossa tehdään ”kurinpitosäännökset”. Hallitukseen osallistuvien puolueiden kansanedutajilla ei ole mahdollista äänestää hallituksen esityksiä vastaan. (Poikkeuksena Vihreät, jotka istuvat samaan aikaan hallituksessa ja oppositiossa). Suurin ongelma maassamme on nukkuvien puolue joka ei usko mihinkään eivät edes äänestä ja homma jatkuu entisellään. Sinä olet siis päättäjä ja sinun vastuullasi on miten tätä Hyvinkäätä tai maata hoidetaan. Katso siis peiliin !
Taisto Orre
Vakaasti Perussuomalainen mies
Kovin monissa yleisönosastokirjoituksissa vedotaan usein sellaiseen hämärään sanaan kuin ”PÄÄTTÄJÄT” Maassamme on kansanvalta eli kansalaiset valitsevat poliittiset päättäjät. Todellista valtaa harjoittavat virkamiehet, joiden tulee tehdä ihan pyynnöstä näiden valitsemiemme edustajien pyytämiä tulkintoja.(Monet kaavoitukseen ja maanrakennukseen liittyvät lait ovat todella tulkinnanvaraisia) Miten itse toimisit virkamiehenä ? Katsotaanpa asiaa hyvinkääläisittäin. Suurin voittaja oli Perussuomalaiset eli 300 %.( 3 uutta paikkaa) Suurin häviäjä oli kristilliset eli 1 paikka. Sitten tällaiseen kummallisuuteen kuin tekninen vaaliliitto, jossa jaetaan paikat. Sellaisen liiton tekivät Kokoomus, Keskustapuolue ja Vihreät + tuo ainoa kristillinen edustaja. (Edellinen valittu eli Annika Kokko, joka loikkasi Kokoomukseen pestattiin valtuuston puheenjohtajaksi). ja tämä ainoa valtuutettu kaupunginhallitukseen. Suurimmat voittajat eivät saaneet mitään ja suurimmat häviäjät tekivät ”teknisen liiton”. Arvaa harmittaako tuo sana PÄÄTTÄJÄT ? Itsehän olette päättäneet näin ja antaneet vallan Kokoomukselle ja sen apupuolueille. Kuvitteletteko että meininki muuttuisi ilman todellista vallankumousta. Sehän tarkoittaa äänestämistä vakaalle ja Kristillis-sosiaalisia arvoja kunnioittavalle Perussuomalaisille. Aivan sama meininki jatkuu Eduskunnassa, jossa tehdään ”kurinpitosäännökset”. Hallitukseen osallistuvien puolueiden kansanedutajilla ei ole mahdollista äänestää hallituksen esityksiä vastaan. (Poikkeuksena Vihreät, jotka istuvat samaan aikaan hallituksessa ja oppositiossa). Suurin ongelma maassamme on nukkuvien puolue joka ei usko mihinkään eivät edes äänestä ja homma jatkuu entisellään. Sinä olet siis päättäjä ja sinun vastuullasi on miten tätä Hyvinkäätä tai maata hoidetaan. Katso siis peiliin !
Taisto Orre
Vakaasti Perussuomalainen mies
perjantai 23. heinäkuuta 2010
Köyhyyden tae on Globalisaatio
Globalisaatio lisää köyhyyttä myös Hyvinkäällä ja Suomessa.
Hieno sana tuo Globalisaatio. Mitä se tarkoittaa ?
Kun Perussuomalaisena koetan puhua Suomea niin ainakin seuraavia asioita se tarkoittaa:
Määrittelimme globalisaation yhteiskunnalliseksi muutosprosessiksi, jossa ihmiskunta asteittain integroituu yhdeksi maailmanlaajuiseksi sosiaaliseksi järjestelmäksi. Uusliberaalien tavoitteena on tämän globaalijärjestelmän markkinaehtoistaminen. Politiikan tehtävänä on vain sopeuttaa kansallisvaltiot maailmanlaajuiseen talouskilpailuun.
Globalisaation kritiikki kattaa perinteisen poliittisen kentän laidasta laitaan. Maailmasta vetäytymisen vaatimus voi sopia yhtä hyvin perinteiselle arvokonservatiiville kuin radikaalille vasemmistolaiselle. Vastarinta voidaankin jakaa mustaksi, punaiseksi ja vihreäksi kritiikiksi.
Hyvinvointivaltiota nykymuodossaan ei voida säilyttää, koska se ei sovi globaaliin markkinaehtoiseen talouskehitykseen. Valtion tehtävänä on ainoastaan luoda edellytykset markkinoiden esteettömälle toiminnalle. Kansallisvaltiot supistuvat paikallishallinnoksi. Valtioista tulee kuin globaalitalouden kuntia houkutellen ja tarjoten maassaan toimintaedellytykset kansainväliselle bisnekselle.
Muutamia tosiasioita ja väittämiä ajattelun aiheeksi kaikille kansalaisille:
Ensinnäkin olen pahoillani että en edes pysty kertomaan ihan selkokielellä mitä kaikkea tämä tarkoittaa Suomeksi. Pyydän sitä anteeksi.
Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa EKP, IMF, G8 (vai mikä sen nyt onkaan tänään), Lisäksi tietysti WTO ja lukemattomia muita. Heidän julkilausumissaan kuitenkin todetaan yksiselitteisesti seuraavaa jo vuonna 1999 ”Köyhyyden vähentämisen strategiasuunnitelmiksi”. Käytännössä ne ovat merkinneet terveyteen, koulutukseen ja infrastruktuuri-investointeihin ( siis vesijohdot, viemärit, nettiyhteydet jne.) valtion menojen vähentämistä. Köyhien tarvitsemien ruoan ja muiden välttämättömyyshyödykkeiden hinnat nousevat jatkuvasti koska kaikki ohjelmat tekevät valtiontuet laittomiksi. Rikkaiden maiden valtiontuilla halvaksi tehty tuonti syrjäyttää kotimaisen tuotannon. . Tästä seuraa että suuret määrät työntekijöitä joutuu työttömiksi. Esteetön tuonti ja työvoiman ja tavaran vapaa liikkuminen romahduttavat kotimaista tuotantoa. Se lisää koko ajan työttömyyttä. Työttömyys kasvaa lisäksi kun valtion virkamieskuntaa vähennetään jatkuvasti. Kaikki nämä toimenpiteet lisäävät köyhyyttä. Koska nämä rakenteelliset sopeutusohjelmat ovat jo vieneet miesten työpaikat niin köyhien perheiden naiset hakeutuvat orjiksi pienipalkkaisiin, alentaviin ja raskaisiin töihin. Monet perheet eivät selviä edes tällä tavalla vaan lapset on lähetettävä töihin salaa ja harmaan talouden pariin. Osa myös myy itseään saadakseen nyky-yhteiskunnan vaatimia merkkituotteita, viinaa tai huumeita. Monet WTO :n sopimukset on jo sorvattu myös lakisääteisiksi myös EU:ssa.
Monin varauksin nämä Globalisaation puolustajat kertovat että ”kaupan vapauttaminen” tai ”kaupan vapauttaminen” lisäävät köyhien tuloja. Kuinka moni ajattelee että tässä valheessa ”kauppa” tarkoittaakin kytköstä ulkomaisiin investointeihin ?
Useat tutkijat ja asiantuntijat eivät kannata esteettömiä pääomavirtoja.
Oliko tämä liian vaikeaa tekstiä ?
Taisto Orre
Perussuomalainen kansanedustajaehdokas
Hieno sana tuo Globalisaatio. Mitä se tarkoittaa ?
Kun Perussuomalaisena koetan puhua Suomea niin ainakin seuraavia asioita se tarkoittaa:
Määrittelimme globalisaation yhteiskunnalliseksi muutosprosessiksi, jossa ihmiskunta asteittain integroituu yhdeksi maailmanlaajuiseksi sosiaaliseksi järjestelmäksi. Uusliberaalien tavoitteena on tämän globaalijärjestelmän markkinaehtoistaminen. Politiikan tehtävänä on vain sopeuttaa kansallisvaltiot maailmanlaajuiseen talouskilpailuun.
Globalisaation kritiikki kattaa perinteisen poliittisen kentän laidasta laitaan. Maailmasta vetäytymisen vaatimus voi sopia yhtä hyvin perinteiselle arvokonservatiiville kuin radikaalille vasemmistolaiselle. Vastarinta voidaankin jakaa mustaksi, punaiseksi ja vihreäksi kritiikiksi.
Hyvinvointivaltiota nykymuodossaan ei voida säilyttää, koska se ei sovi globaaliin markkinaehtoiseen talouskehitykseen. Valtion tehtävänä on ainoastaan luoda edellytykset markkinoiden esteettömälle toiminnalle. Kansallisvaltiot supistuvat paikallishallinnoksi. Valtioista tulee kuin globaalitalouden kuntia houkutellen ja tarjoten maassaan toimintaedellytykset kansainväliselle bisnekselle.
Muutamia tosiasioita ja väittämiä ajattelun aiheeksi kaikille kansalaisille:
Ensinnäkin olen pahoillani että en edes pysty kertomaan ihan selkokielellä mitä kaikkea tämä tarkoittaa Suomeksi. Pyydän sitä anteeksi.
Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa EKP, IMF, G8 (vai mikä sen nyt onkaan tänään), Lisäksi tietysti WTO ja lukemattomia muita. Heidän julkilausumissaan kuitenkin todetaan yksiselitteisesti seuraavaa jo vuonna 1999 ”Köyhyyden vähentämisen strategiasuunnitelmiksi”. Käytännössä ne ovat merkinneet terveyteen, koulutukseen ja infrastruktuuri-investointeihin ( siis vesijohdot, viemärit, nettiyhteydet jne.) valtion menojen vähentämistä. Köyhien tarvitsemien ruoan ja muiden välttämättömyyshyödykkeiden hinnat nousevat jatkuvasti koska kaikki ohjelmat tekevät valtiontuet laittomiksi. Rikkaiden maiden valtiontuilla halvaksi tehty tuonti syrjäyttää kotimaisen tuotannon. . Tästä seuraa että suuret määrät työntekijöitä joutuu työttömiksi. Esteetön tuonti ja työvoiman ja tavaran vapaa liikkuminen romahduttavat kotimaista tuotantoa. Se lisää koko ajan työttömyyttä. Työttömyys kasvaa lisäksi kun valtion virkamieskuntaa vähennetään jatkuvasti. Kaikki nämä toimenpiteet lisäävät köyhyyttä. Koska nämä rakenteelliset sopeutusohjelmat ovat jo vieneet miesten työpaikat niin köyhien perheiden naiset hakeutuvat orjiksi pienipalkkaisiin, alentaviin ja raskaisiin töihin. Monet perheet eivät selviä edes tällä tavalla vaan lapset on lähetettävä töihin salaa ja harmaan talouden pariin. Osa myös myy itseään saadakseen nyky-yhteiskunnan vaatimia merkkituotteita, viinaa tai huumeita. Monet WTO :n sopimukset on jo sorvattu myös lakisääteisiksi myös EU:ssa.
Monin varauksin nämä Globalisaation puolustajat kertovat että ”kaupan vapauttaminen” tai ”kaupan vapauttaminen” lisäävät köyhien tuloja. Kuinka moni ajattelee että tässä valheessa ”kauppa” tarkoittaakin kytköstä ulkomaisiin investointeihin ?
Useat tutkijat ja asiantuntijat eivät kannata esteettömiä pääomavirtoja.
Oliko tämä liian vaikeaa tekstiä ?
Taisto Orre
Perussuomalainen kansanedustajaehdokas
lauantai 3. heinäkuuta 2010
Kunnon veronmaksaja.
Antaa palaa!
Hei teille kaikille tupakoitsijoille ja muista kauheista synneistä kärsiville.ihmisille.. Antaa palaa. vaan. Jos lopetatte tupakanpolton kokonaan niin kuolette varmaankin muutaman vuoden kuluessa. Katsokaa Meilahden ylilääkärien tilastoja yli 40 vuotta polttaneiden kuolleisuudesta. Eihän tällaista saisi julkistaa laisinkaan. Mummoni eli 93 -vuotiaaksi , isäukkokin ja äitini ihan kohtuullisesti. Äiti ei koskaan polttanut tai juonut viinaa silti kuoli jo 69 -vuotiaani. On surkuhupaisaa että meistä tupakoistijoista ja naukkuja ottaneista tehdään valtamediassa syyllisiä. Yhteiskunnan kannalta olemme parhaita veronmaksajia. Miehisen kannan mukaan meidän tulee olla syöppöjä, juoppoja ja naippoja (jotta vanhatpiiatkin saavat jotain nautintoja). Tutkimusten mukaan saat pari vuotta lisäaikaa kun lopetat kaikki nautintoaineet t Tietysti pitää ostaa ja osatta ja ostaa tuota paskaruokaa paljon ja lihoa jotta saisi Diabeteksen ja muita tauteja, joita sitten hoidatat yksityisillä lääkäreillä jos on rahnaa. Itse olen sauhutellut 56 vuotta enkä ole sylkäissyt lasiinkaan ja luultavasti elän vielä parikymmentä vuotta ihan vain hyvistä perintötekijöistä johtuen.
Taisto Orre
Perussuomalainen vaan ei Perusjuntti
Hei teille kaikille tupakoitsijoille ja muista kauheista synneistä kärsiville.ihmisille.. Antaa palaa. vaan. Jos lopetatte tupakanpolton kokonaan niin kuolette varmaankin muutaman vuoden kuluessa. Katsokaa Meilahden ylilääkärien tilastoja yli 40 vuotta polttaneiden kuolleisuudesta. Eihän tällaista saisi julkistaa laisinkaan. Mummoni eli 93 -vuotiaaksi , isäukkokin ja äitini ihan kohtuullisesti. Äiti ei koskaan polttanut tai juonut viinaa silti kuoli jo 69 -vuotiaani. On surkuhupaisaa että meistä tupakoistijoista ja naukkuja ottaneista tehdään valtamediassa syyllisiä. Yhteiskunnan kannalta olemme parhaita veronmaksajia. Miehisen kannan mukaan meidän tulee olla syöppöjä, juoppoja ja naippoja (jotta vanhatpiiatkin saavat jotain nautintoja). Tutkimusten mukaan saat pari vuotta lisäaikaa kun lopetat kaikki nautintoaineet t Tietysti pitää ostaa ja osatta ja ostaa tuota paskaruokaa paljon ja lihoa jotta saisi Diabeteksen ja muita tauteja, joita sitten hoidatat yksityisillä lääkäreillä jos on rahnaa. Itse olen sauhutellut 56 vuotta enkä ole sylkäissyt lasiinkaan ja luultavasti elän vielä parikymmentä vuotta ihan vain hyvistä perintötekijöistä johtuen.
Taisto Orre
Perussuomalainen vaan ei Perusjuntti
tiistai 29. kesäkuuta 2010
Miksi Vihreät lakastuvat ja Perussuomalaiset kukoistavat ?

Perussuomalaiset kipuavat Vihreiden yli.
Miksi näin on ? Vihreille on muodostunut pakkomielteeksi istua hallituksessa hinnalla millä hyvänsä ja puolue on jakaantunut kahtia. Aikaisemmin vihreitä äänestäneet ovat sankoin joukoin kääntämässä ahterinsa tälle politiikalle ja katsovat tarkkaan mihin voivat luottaa. Luonnollinen ja ainoa ratkaisu on Perussuomalaiset, jotka eivät ole sotkeentuneet valtapeliin, huijauksiin tai vaalirahasotkuihin. Perussuomalaiset eivät ole rasisteja, mutta haluavat suomalaisille samat ja tasa-arvoiset palvelut kuin maahanmuuttajille. Isämme ovat sentään taistelleet tämän maan itsenäiseksi ja meillä on oikeus tulla tasa-arvoisesti kohdelluiksi omassa maassamme.
Taisto Orre
maanantai 14. kesäkuuta 2010
Keskustapuolueen ja Demareiden onneton yritys.
High Performance Programming eli huippusuorituskykyisen
organisaation kehittämisen ohjelmoitu malli.
Linda Evans & Frank L. Burns
Taisto Orre 2001-02-12
Miksi organisaatio ajautuu reaktiiviseen tilaan ?
Reaktiivinen tila ei ole minkään organisaation lähtötila vaan siihen ikään kuin ”pudotaan” jostakin muusta tilasta. Reaktiivisen organisaation koko olemassaolo on tullut kyseenalaiseksi. Mistä tämä sitten voi aiheutua :
päämäärä on hukkunut ja eri ihmisillä on toisistaan poikkeavia näkemyksiä siitä mikä on tärkeätä. Tämä voi aiheutua liian suurista muutoksista suhteessa ydinosaamiseen tai entiseen kulttuuriin.
talouden huonosta suunnittelusta joka johtaa hätäiseen päätöksentekoon ja päämäärien kadottamiseen
johtamisen muuttumisesta epäluottamusta herättävään suuntaan
henkilöstön sellaisesta kohtelusta, joka aiheuttaa runsaasti vastarintaa.
virheellisistä motivaatiokeinoista palkitsemis- ja kannustusmenetelmistä, jotka aiheuttavat ristiriitaa suhteessa yhteiseen päämäärään.
johdon ja henkilöstön välillä ei ole yhteistä todellisuutta, kommunikointi häiriintyy, syntyy klikkejä ja yhä uusia todellisuuksia.
Siirtyminen sopeutuvaan organisaation 1. askel kohti huippua
Ainoastaan reaktiivinen organisaatio on tippunut pois kehityksestä ja muut organisaatiomallit ovat sisäkkäisiä. Voisihan kysyä miksi ei suoraan siirrytä huippusuoritustasolle? Itse asiassa siitä on kysymys kun lähdetään rakentamaan sopeutuvaa organisaatiota se sisältää jo niitä rakennetekijöitä joiden varaan ennakoiva ja huippuorganisaatio tullaan rakentamaan. High Performance Programming (HPP) on ohjelmoitu malli ja se lähtee niistä tekijöistä, joiden ensin on oltava kunnossa. Malli etenee loogisesti ja järjestelmällisesti sisäkkäisistä malleista, joiden avulla voidaan määritellä vallitseva suoritustaso ja tunnistaa mahdollisuudet edetä korkeammalle tasolle. Tässä mallissa oletetaan että nykyinen suoritustaso on sitä edeltäneiden eksplisiittisten tai epäsuorien toimintaohjeiden funktio. Tuleva suoritustaso on siten nykyisten vastaavien toimintaohjeiden ja kulttuurin tulos.
Suurin osa tarvittavista toimenpiteistä on funktionaalisessa organisaatiossa hallinnollisia ja johtamiseen liittyviä. Jos prosessi-, projekti- tai tiimiorganisaatio on joutunut reaktiiviseen tilaan se näyttää tästä tilasta päästäkseen joskus palaavan takaisin funktionaaliseksi organisaatioksi. Tämä ei tarkoita että niin tapahtuisi tai pitäisi aina tapahtua. Kaikissa tapauksissa samat asiat tulevat käsiteltäviksi vaikka käsittelyprosessi olisikin erilainen.
Askeleet kohden sopeutuvaa organisaatiota
1. Organisaation päämäärien ja tavoitteiden selkiyttäminen, visioitten tarkastelu ja viitekehyksen uudelleenarviointi.
2. Organisaation yksittäisten jäsenten tarkastelu ja uudelleenarviointi.
3. Painopisteen siirtäminen tavoitteisiin, jotka antavat kaikille työntekijöille yhteenkuulumisen ja yhteisen päämäärän tunteet.
4. Johdon ja alaisten välille on luotava luottamussuhde, joka reaktiivisessa tilassa on kärsinyt.
5. Tavoitteet voidaan asettaa vaikkapa vain vuodeksi kerrallaan tai ne voivat koskea vain tärkeimpiä alueita (projekteja).
6. Tavoitteiden tulee olla yhdessä laadittuja ja niin selkeitä että jokainen tietää mitä suorituksia odotetaan ja missä aikataulussa.
7. Luodaan seurantajärjestelmät, jotta tavoitteista putoamiset ja lipsumiset voidaan tunnistaa riittävän ajoissa.
8. Johtamismalliksi suositellaan tilannejohtamista niin että johtajat pystyvät muuttamaan johtamistyylinsä alaisen tiedon ja kokemuksen mukaiseksi.
9. Sekä tavoitesuunnittelussa, päämäärissä että ongelmaratkaisuissa on saatava kaikki mukaan ratkaisujen tekoon. Suurin virhe johdon taholta on yksin suunnitella ja esittää tavoitteet ja sitten vain esittää ne toteutettaviksi.
Siirtyminen sopeutuvasta ennakoivaan kulttuuriin
Ennakoivaan kulttuuriin siirtyminen merkitsee katseen suuntaamista tulevaan. Tämän viitekehyksen ajattelumalli lähtee siitä että tulevaisuus nähdään mahdollisuudeksi valita, eikä väistämättömäksi tosiasiaksi johon täytyy sopeutua.
Seuraavassa lyhyt luettelo kriittisistä tekijöistä:
3.
tulevaisuuden suunnan tulee perustua laajaa kannatusta saavan vision varaan
organisaation arvojärjestelmän tulee olla sopusoinnussa vision kanssa
yksittäisten työntekijöiden arvojen tulee myös olla ristiriidattomia organisaation arvojen kanssa. Vain nämä työstämällä saavutetaan visiolla puoleensavetävä ja kunnioitusta herättävä voima.
vision tulee viestiä työntekijöille että heitä arvostetaan henkilöinä ja ammatti-ihmisinä. Ihmiset eivät ponnistelussaan ylitä sopeutuvaa tasoa elleivät he koe yritystä ”omakseen”.
tulevaisuudenvision tulee heijastaa sitoutumista niihin inhimillisiin arvoihin, jotka antavat ihmisille syvän persoonallisen merkityksen ja tyydytyksen tunteen.
tavoitteiden on toteutuakseen perustuttava ylemmän tason arvoihin, vaikka kyse on toiminnasta sen kasvu tai eteenpäin meno ei voi perustua alimpiin arvoihin.
korkealle asetettu tavoite ei koskaan perustu laskettaviin tai mitattaviin tekijöihin, vaan kyseessä on puhtaasti tunneasia.
3.
arvot yksilötasolla muodostavat aina käsitykset siitä mikä on oikein ja toivottavaa. Tämä taas luo normit, joiden perusteella ihmiset tekevät tosiasialliset valintansa.
mitä selkeämmin tavoitteet ja toiminnat perustuvat arvoihin sitä vähemmän toimintaohjeita, sääntöjä ja määräyksiä tarvitaan.
arvojen työstämisen ja valintojen kanssa tulee olla tarkkana.
arvot ovat usein liitettävä laajempiin viitekehyksiin, esim. niillä nostetaan asiakkaan tai jopa koko yhteiskunnan menestystä.
selkeästi ja laajapohjaisesti määritellyt arvot muodostavat ”liiman” joka pitää organisaatiokulttuuria koossa.
arvojen tulee vaikuttaa organisaatiossa sen päivittäisissä toiminnoissa aivan samoin kuin strategioissakin. Arvot ratkaisevat tuleeko organisaatiosta elävä vai onko se vain lisääntyvien tai muuttuvien toimintojen kokoelma.
ennakoivan kulttuurin johtamistapa on muutosjohtaminen.
Millainen on huippusuorituskykyinen organisaatio
Kun on rakennettu ennakoiva organisaatiokulttuuri se jo sinällään antaa luontevat puitteet todellisen huippusuorituksen luomiseksi. Keskeinen muutos tapahtuu metastrategioissa ja viitekehyksen muuttumisessa . Huippusuorituskykyisessä kulttuurissa viitekehyksessä suuntaudutaan potentiaalien haravointiin – etsimään kaikkea mikä voisi olla mahdollista. Näiden mahdollisuuksien oivaltamisen avulla luodaan metastrategiat. Keskeistä on tajuta että organisaatio on osa laajempaa ”draamaa” sitä ympäröivien järjestelmien muuttamisinstrumenttina.
avaintekijöistä ensimmäinen on korkean energiatason saavuttaminen ja ylläpitäminen. Tämä johtaa henkisten pääomien vapautumisen kautta innostumiseen. Toiminta saattaa ulkopuolisista vaikuttaa sekavalta , mutta organisaatiossa työskentelevät ihmiset kokevat sen luonnollisena tapana toimia. Voisi sanoa että on löydetty toiminta, jossa ihmiset saavat toimia parhaimmillaan.
organisaatiossa on kehitetty (johto) tapa löytää ja ohjata yksilöiden ja ryhmien/tiimien energiavirtoja.
johto on kiinnostunut myös oman menestyksensä syiden ymmärtämisestä.
johdolla on kyltymätön uteliaisuus omista ja toisten mahdollisuuksista ja toiminta on aktiivista näiden mahdollisuuksien käyttämiseksi.
organisaatiossa annetaan mahdollisuuksia perustaa epävirallisia ryhmiä/tiimejä virallisten järjestelmien rinnalle. Ad hoc tiimit ovat tunnustettuja ja niiden muodostumista tuetaan hyväksymällä niiden toiminnan tulokset rinnakkaisina.
organisaation menneisyyden rikkaudet ja myytit on nivottu nykyisyyteen.
muutos on jatkuva tila ja antaa mahdollisuudet unelmille ja joustavalle kehitykselle ja tarjoaa koko ajan uusia mahdollisuuksia.
organisaation toimintojen arvoihin ja normeihin luodaan tietoisesti sellaiset olosuhteet, joissa energisyys, luovuus ja innovatiivisuus kasvavat.
organisaatio suosii verkostoja ja luo tekniset ja henkiset valmiudet niiden käytölle.
organisaation johto luo vahvaa yrityskulttuuria luomalla ja vahvistamalla monia rituaaleja ja seremonioita ja ylläpitämällä organisaation perinteitä ja saa yksittäiset ihmiset myös vaalimaan näitä.
johto tukee yksilöiden pyrkimyksiä toteuttaa itseään organisaation puitteissa.
johdolla on taito ja rohkeus antaa ihmisille vapaus tulevaisuudenvision tavoittelemisessa, valtaa suunnitella, etsiä keinoja ja ottaa riskejä, käyttää luovuuttaan ja innovoida.
tärkeintä on että johtajat oikeasti välittävät ihmisistä ja saavat aikaan aidon tunnesitoutumisen.
Olisikohan tästä vielä apua kaupungille, Eduskunnalle, yrityksille ja varsinkin Keskustapuolueelle ja Sosiaalidemokraateille. Nyt näyttää siltä että kaikki toimivat vain reaktiivisesti ja tekevät pakkoratkaisuja kun mikään muu ei auta.
Taisto Orre
PS kansanedustajaehdokas ja kaupunginvaltuutettu.
organisaation kehittämisen ohjelmoitu malli.
Linda Evans & Frank L. Burns
Taisto Orre 2001-02-12
Miksi organisaatio ajautuu reaktiiviseen tilaan ?
Reaktiivinen tila ei ole minkään organisaation lähtötila vaan siihen ikään kuin ”pudotaan” jostakin muusta tilasta. Reaktiivisen organisaation koko olemassaolo on tullut kyseenalaiseksi. Mistä tämä sitten voi aiheutua :
päämäärä on hukkunut ja eri ihmisillä on toisistaan poikkeavia näkemyksiä siitä mikä on tärkeätä. Tämä voi aiheutua liian suurista muutoksista suhteessa ydinosaamiseen tai entiseen kulttuuriin.
talouden huonosta suunnittelusta joka johtaa hätäiseen päätöksentekoon ja päämäärien kadottamiseen
johtamisen muuttumisesta epäluottamusta herättävään suuntaan
henkilöstön sellaisesta kohtelusta, joka aiheuttaa runsaasti vastarintaa.
virheellisistä motivaatiokeinoista palkitsemis- ja kannustusmenetelmistä, jotka aiheuttavat ristiriitaa suhteessa yhteiseen päämäärään.
johdon ja henkilöstön välillä ei ole yhteistä todellisuutta, kommunikointi häiriintyy, syntyy klikkejä ja yhä uusia todellisuuksia.
Siirtyminen sopeutuvaan organisaation 1. askel kohti huippua
Ainoastaan reaktiivinen organisaatio on tippunut pois kehityksestä ja muut organisaatiomallit ovat sisäkkäisiä. Voisihan kysyä miksi ei suoraan siirrytä huippusuoritustasolle? Itse asiassa siitä on kysymys kun lähdetään rakentamaan sopeutuvaa organisaatiota se sisältää jo niitä rakennetekijöitä joiden varaan ennakoiva ja huippuorganisaatio tullaan rakentamaan. High Performance Programming (HPP) on ohjelmoitu malli ja se lähtee niistä tekijöistä, joiden ensin on oltava kunnossa. Malli etenee loogisesti ja järjestelmällisesti sisäkkäisistä malleista, joiden avulla voidaan määritellä vallitseva suoritustaso ja tunnistaa mahdollisuudet edetä korkeammalle tasolle. Tässä mallissa oletetaan että nykyinen suoritustaso on sitä edeltäneiden eksplisiittisten tai epäsuorien toimintaohjeiden funktio. Tuleva suoritustaso on siten nykyisten vastaavien toimintaohjeiden ja kulttuurin tulos.
Suurin osa tarvittavista toimenpiteistä on funktionaalisessa organisaatiossa hallinnollisia ja johtamiseen liittyviä. Jos prosessi-, projekti- tai tiimiorganisaatio on joutunut reaktiiviseen tilaan se näyttää tästä tilasta päästäkseen joskus palaavan takaisin funktionaaliseksi organisaatioksi. Tämä ei tarkoita että niin tapahtuisi tai pitäisi aina tapahtua. Kaikissa tapauksissa samat asiat tulevat käsiteltäviksi vaikka käsittelyprosessi olisikin erilainen.
Askeleet kohden sopeutuvaa organisaatiota
1. Organisaation päämäärien ja tavoitteiden selkiyttäminen, visioitten tarkastelu ja viitekehyksen uudelleenarviointi.
2. Organisaation yksittäisten jäsenten tarkastelu ja uudelleenarviointi.
3. Painopisteen siirtäminen tavoitteisiin, jotka antavat kaikille työntekijöille yhteenkuulumisen ja yhteisen päämäärän tunteet.
4. Johdon ja alaisten välille on luotava luottamussuhde, joka reaktiivisessa tilassa on kärsinyt.
5. Tavoitteet voidaan asettaa vaikkapa vain vuodeksi kerrallaan tai ne voivat koskea vain tärkeimpiä alueita (projekteja).
6. Tavoitteiden tulee olla yhdessä laadittuja ja niin selkeitä että jokainen tietää mitä suorituksia odotetaan ja missä aikataulussa.
7. Luodaan seurantajärjestelmät, jotta tavoitteista putoamiset ja lipsumiset voidaan tunnistaa riittävän ajoissa.
8. Johtamismalliksi suositellaan tilannejohtamista niin että johtajat pystyvät muuttamaan johtamistyylinsä alaisen tiedon ja kokemuksen mukaiseksi.
9. Sekä tavoitesuunnittelussa, päämäärissä että ongelmaratkaisuissa on saatava kaikki mukaan ratkaisujen tekoon. Suurin virhe johdon taholta on yksin suunnitella ja esittää tavoitteet ja sitten vain esittää ne toteutettaviksi.
Siirtyminen sopeutuvasta ennakoivaan kulttuuriin
Ennakoivaan kulttuuriin siirtyminen merkitsee katseen suuntaamista tulevaan. Tämän viitekehyksen ajattelumalli lähtee siitä että tulevaisuus nähdään mahdollisuudeksi valita, eikä väistämättömäksi tosiasiaksi johon täytyy sopeutua.
Seuraavassa lyhyt luettelo kriittisistä tekijöistä:
3.
tulevaisuuden suunnan tulee perustua laajaa kannatusta saavan vision varaan
organisaation arvojärjestelmän tulee olla sopusoinnussa vision kanssa
yksittäisten työntekijöiden arvojen tulee myös olla ristiriidattomia organisaation arvojen kanssa. Vain nämä työstämällä saavutetaan visiolla puoleensavetävä ja kunnioitusta herättävä voima.
vision tulee viestiä työntekijöille että heitä arvostetaan henkilöinä ja ammatti-ihmisinä. Ihmiset eivät ponnistelussaan ylitä sopeutuvaa tasoa elleivät he koe yritystä ”omakseen”.
tulevaisuudenvision tulee heijastaa sitoutumista niihin inhimillisiin arvoihin, jotka antavat ihmisille syvän persoonallisen merkityksen ja tyydytyksen tunteen.
tavoitteiden on toteutuakseen perustuttava ylemmän tason arvoihin, vaikka kyse on toiminnasta sen kasvu tai eteenpäin meno ei voi perustua alimpiin arvoihin.
korkealle asetettu tavoite ei koskaan perustu laskettaviin tai mitattaviin tekijöihin, vaan kyseessä on puhtaasti tunneasia.
3.
arvot yksilötasolla muodostavat aina käsitykset siitä mikä on oikein ja toivottavaa. Tämä taas luo normit, joiden perusteella ihmiset tekevät tosiasialliset valintansa.
mitä selkeämmin tavoitteet ja toiminnat perustuvat arvoihin sitä vähemmän toimintaohjeita, sääntöjä ja määräyksiä tarvitaan.
arvojen työstämisen ja valintojen kanssa tulee olla tarkkana.
arvot ovat usein liitettävä laajempiin viitekehyksiin, esim. niillä nostetaan asiakkaan tai jopa koko yhteiskunnan menestystä.
selkeästi ja laajapohjaisesti määritellyt arvot muodostavat ”liiman” joka pitää organisaatiokulttuuria koossa.
arvojen tulee vaikuttaa organisaatiossa sen päivittäisissä toiminnoissa aivan samoin kuin strategioissakin. Arvot ratkaisevat tuleeko organisaatiosta elävä vai onko se vain lisääntyvien tai muuttuvien toimintojen kokoelma.
ennakoivan kulttuurin johtamistapa on muutosjohtaminen.
Millainen on huippusuorituskykyinen organisaatio
Kun on rakennettu ennakoiva organisaatiokulttuuri se jo sinällään antaa luontevat puitteet todellisen huippusuorituksen luomiseksi. Keskeinen muutos tapahtuu metastrategioissa ja viitekehyksen muuttumisessa . Huippusuorituskykyisessä kulttuurissa viitekehyksessä suuntaudutaan potentiaalien haravointiin – etsimään kaikkea mikä voisi olla mahdollista. Näiden mahdollisuuksien oivaltamisen avulla luodaan metastrategiat. Keskeistä on tajuta että organisaatio on osa laajempaa ”draamaa” sitä ympäröivien järjestelmien muuttamisinstrumenttina.
avaintekijöistä ensimmäinen on korkean energiatason saavuttaminen ja ylläpitäminen. Tämä johtaa henkisten pääomien vapautumisen kautta innostumiseen. Toiminta saattaa ulkopuolisista vaikuttaa sekavalta , mutta organisaatiossa työskentelevät ihmiset kokevat sen luonnollisena tapana toimia. Voisi sanoa että on löydetty toiminta, jossa ihmiset saavat toimia parhaimmillaan.
organisaatiossa on kehitetty (johto) tapa löytää ja ohjata yksilöiden ja ryhmien/tiimien energiavirtoja.
johto on kiinnostunut myös oman menestyksensä syiden ymmärtämisestä.
johdolla on kyltymätön uteliaisuus omista ja toisten mahdollisuuksista ja toiminta on aktiivista näiden mahdollisuuksien käyttämiseksi.
organisaatiossa annetaan mahdollisuuksia perustaa epävirallisia ryhmiä/tiimejä virallisten järjestelmien rinnalle. Ad hoc tiimit ovat tunnustettuja ja niiden muodostumista tuetaan hyväksymällä niiden toiminnan tulokset rinnakkaisina.
organisaation menneisyyden rikkaudet ja myytit on nivottu nykyisyyteen.
muutos on jatkuva tila ja antaa mahdollisuudet unelmille ja joustavalle kehitykselle ja tarjoaa koko ajan uusia mahdollisuuksia.
organisaation toimintojen arvoihin ja normeihin luodaan tietoisesti sellaiset olosuhteet, joissa energisyys, luovuus ja innovatiivisuus kasvavat.
organisaatio suosii verkostoja ja luo tekniset ja henkiset valmiudet niiden käytölle.
organisaation johto luo vahvaa yrityskulttuuria luomalla ja vahvistamalla monia rituaaleja ja seremonioita ja ylläpitämällä organisaation perinteitä ja saa yksittäiset ihmiset myös vaalimaan näitä.
johto tukee yksilöiden pyrkimyksiä toteuttaa itseään organisaation puitteissa.
johdolla on taito ja rohkeus antaa ihmisille vapaus tulevaisuudenvision tavoittelemisessa, valtaa suunnitella, etsiä keinoja ja ottaa riskejä, käyttää luovuuttaan ja innovoida.
tärkeintä on että johtajat oikeasti välittävät ihmisistä ja saavat aikaan aidon tunnesitoutumisen.
Olisikohan tästä vielä apua kaupungille, Eduskunnalle, yrityksille ja varsinkin Keskustapuolueelle ja Sosiaalidemokraateille. Nyt näyttää siltä että kaikki toimivat vain reaktiivisesti ja tekevät pakkoratkaisuja kun mikään muu ei auta.
Taisto Orre
PS kansanedustajaehdokas ja kaupunginvaltuutettu.
keskiviikko 9. kesäkuuta 2010
Arto Merisalo ja kumppanit vain kopioita Arvo Korsimosta.
Maalaisliitto oli kepulimpi kuin Kepu. Arvo Korsimo on edelleenkin lobbareiden kuningas ja politiikan nero.
Koetamme vääntää Arto Merisalosta tai Tapani Yli-Saunamäestä jonkinlaisia nykypolitiikan sankareita tai huijareita. Tosiasiassahan jo 1950-luvulla oivallettiin K-linjan toimesta (Kekkonen, Korsimo, Klemola, Karjalainen) miten rahaa kerätään ja miten se voidaan peittää. Onko muistimme näin lyhyt? Merisalo kumppaneineen on vain vaatimaton kopio Korsimon käyttämistä menetelmistä. Ainoa asia mistä voi heitä syyttää on poliittisen näkemyksen puute ja nykyisen Median valta. Ne ovat kokeneet totaalisen muutoksen.
Opiskelutehtäväksi kaikille suosittelen Sakari Virkkusen kirjaa, Korsimo, Kekkosen mies.
Lainaan muutamia ajatuksia tästä kirjasta. Sen julkaisemisesta ei tullut yhtään oikeusjuttua tai kunnianloukkausjuttua. Sen perusteella arvioin että tarina on totta. Aloitetaan alusta eli vuonna 1948. Korsimosta tuli vastoin odotuksia Maalaisliiton puoluesihteeri. Sitä ennen hän oli vain vaalipäällikkö, joka tajusi että rahaa tarvitaan. Hän huomasi oitis säätiöiden voiman koska jäsenet valitaan ikuisiksi ajoiksi ja säätiön hallitus täydentää itse itseään vailla kontrollia. Myös RKP oli huomannut tämän asian ja siksi on ymmärrettävää miksi RKP:n rahat riittävät ja Valiokuntapaikkoja Eduskunnassa riittää. Ei ole myöskään tarkoitus hyväksyä Kommunistien tai SDP:n suuria tukirahoja Neuvostoliitosta ja Ay-liikkeeltä.
Joskus tulee mieleen että voikohan näistä nyt vuonna 2010 keskustella vapaasti? Siitä huolimatta kerrottakoon miten Maalaisliito eli Keskustapuolue toimi 1950- luvusta alkaen ja toimii edelleenkin vanhojen ideoiden pohjalta.
Muutamia lainauksia joilla Arvo Korsimo myi ajatuksen Maalaisliitolle. Huomautan että laitan mielestäni vain keskeiset asiat. Jos joku haluaa ne sellaisenaan niin lukekoon yo .kirjasta sivut 171 -173.
Perustelut:
1.Kuten säätiön sääntöehdotuksesta käy ilmi on säätiö ”naamioitu” siten , että sille lahjoitusten teko on liikelaitoksillekin helppoa.
2.Jos puolue ottaa vastaan lahjoituksina joitakin suurempia lahjoituksia määrätyltä taholta, se samalla näennäisesti saattaa sitoa puoluetta kannattamaan määrättyjä asioita. Tämä epäkohta poistuu kokonaan kun välikätenä on säätiö
3. Puolueen sitomatta itseään voidaan silloin viitata säätiöön ja sen tarpeisiin kohteina, joihin lahjoituksia voidaan ansiotta saaduista voittovaroista tehdä.
Olihan tässä säätiössä vielä 4 muuta pykälää, mutta lukekaa itse ne. Lopputulemana kuitenkin oli että säätiöajatus sai puolueen piirissä hyvän kannatuksen ja Lokakuussa 1950 Maaseudun säätiö rekisteröitiin. Säätiöstä ei puhuttu mitään rivikansalaisille. Se pidettiin täysin salassa kaikilta kunnon Maalaisliiton äänestäjiltä. Siitä oli sovittu Maalaisliitossa. Eli ihan suoraan lainaten kirjasta:” Valiokunta ja sen säätiö olivat Maalaisliiton eräänlainen ”tuntematon hyväntekijä”. Rivimiehillä ei ollut siitä aavistustakaan. (ss.174).
Maaseudun säätiö ei kuitenkaan kauaa riittänyt, joten perustettiin Maaseudun Yhteisvaliokunta. Parhaimmillaan sillä oli rahaa puoluesihteerin kassakaapissa yli 60 Miljoonaa Markkaa. Ne vietiin Maalaisliitolle ilman kuitteja ja dokumentteja.Paljonhan tästä voisi kirjoittaa, mutta lukekaa itse.
Taisto Orre
Hyvinkään kaupunginvaltuutettu ja eduskuntavaaliehdokas.
Koetamme vääntää Arto Merisalosta tai Tapani Yli-Saunamäestä jonkinlaisia nykypolitiikan sankareita tai huijareita. Tosiasiassahan jo 1950-luvulla oivallettiin K-linjan toimesta (Kekkonen, Korsimo, Klemola, Karjalainen) miten rahaa kerätään ja miten se voidaan peittää. Onko muistimme näin lyhyt? Merisalo kumppaneineen on vain vaatimaton kopio Korsimon käyttämistä menetelmistä. Ainoa asia mistä voi heitä syyttää on poliittisen näkemyksen puute ja nykyisen Median valta. Ne ovat kokeneet totaalisen muutoksen.
Opiskelutehtäväksi kaikille suosittelen Sakari Virkkusen kirjaa, Korsimo, Kekkosen mies.
Lainaan muutamia ajatuksia tästä kirjasta. Sen julkaisemisesta ei tullut yhtään oikeusjuttua tai kunnianloukkausjuttua. Sen perusteella arvioin että tarina on totta. Aloitetaan alusta eli vuonna 1948. Korsimosta tuli vastoin odotuksia Maalaisliiton puoluesihteeri. Sitä ennen hän oli vain vaalipäällikkö, joka tajusi että rahaa tarvitaan. Hän huomasi oitis säätiöiden voiman koska jäsenet valitaan ikuisiksi ajoiksi ja säätiön hallitus täydentää itse itseään vailla kontrollia. Myös RKP oli huomannut tämän asian ja siksi on ymmärrettävää miksi RKP:n rahat riittävät ja Valiokuntapaikkoja Eduskunnassa riittää. Ei ole myöskään tarkoitus hyväksyä Kommunistien tai SDP:n suuria tukirahoja Neuvostoliitosta ja Ay-liikkeeltä.
Joskus tulee mieleen että voikohan näistä nyt vuonna 2010 keskustella vapaasti? Siitä huolimatta kerrottakoon miten Maalaisliito eli Keskustapuolue toimi 1950- luvusta alkaen ja toimii edelleenkin vanhojen ideoiden pohjalta.
Muutamia lainauksia joilla Arvo Korsimo myi ajatuksen Maalaisliitolle. Huomautan että laitan mielestäni vain keskeiset asiat. Jos joku haluaa ne sellaisenaan niin lukekoon yo .kirjasta sivut 171 -173.
Perustelut:
1.Kuten säätiön sääntöehdotuksesta käy ilmi on säätiö ”naamioitu” siten , että sille lahjoitusten teko on liikelaitoksillekin helppoa.
2.Jos puolue ottaa vastaan lahjoituksina joitakin suurempia lahjoituksia määrätyltä taholta, se samalla näennäisesti saattaa sitoa puoluetta kannattamaan määrättyjä asioita. Tämä epäkohta poistuu kokonaan kun välikätenä on säätiö
3. Puolueen sitomatta itseään voidaan silloin viitata säätiöön ja sen tarpeisiin kohteina, joihin lahjoituksia voidaan ansiotta saaduista voittovaroista tehdä.
Olihan tässä säätiössä vielä 4 muuta pykälää, mutta lukekaa itse ne. Lopputulemana kuitenkin oli että säätiöajatus sai puolueen piirissä hyvän kannatuksen ja Lokakuussa 1950 Maaseudun säätiö rekisteröitiin. Säätiöstä ei puhuttu mitään rivikansalaisille. Se pidettiin täysin salassa kaikilta kunnon Maalaisliiton äänestäjiltä. Siitä oli sovittu Maalaisliitossa. Eli ihan suoraan lainaten kirjasta:” Valiokunta ja sen säätiö olivat Maalaisliiton eräänlainen ”tuntematon hyväntekijä”. Rivimiehillä ei ollut siitä aavistustakaan. (ss.174).
Maaseudun säätiö ei kuitenkaan kauaa riittänyt, joten perustettiin Maaseudun Yhteisvaliokunta. Parhaimmillaan sillä oli rahaa puoluesihteerin kassakaapissa yli 60 Miljoonaa Markkaa. Ne vietiin Maalaisliitolle ilman kuitteja ja dokumentteja.Paljonhan tästä voisi kirjoittaa, mutta lukekaa itse.
Taisto Orre
Hyvinkään kaupunginvaltuutettu ja eduskuntavaaliehdokas.
tiistai 8. kesäkuuta 2010
Paavo Väyrynen silloin ennen.
Paavo Väyrysen viisauksia silloin ennen kuin…..!
Oletteko lukeneet Paavon kirjan: ”Yhteinen tehtävämme”. Kirja on julkaistu WSOY:n toimesta vuonna 1989. Lainaan muutamia ajatuksia kyseisestä kirjasta vaikka Paavo on ne lainannut Habermasin kirjasta : ” Järki ja kommunikaatio”.
Kepu oli silloin oppositiossa ja loistavana poliitikkona Paavo kertoi seuraavia asioita. Lainaukset ovat suoraan ym. kirjasta.
Olen kyllä lukenut koko kirjan, jonka sain nimmareilla varustettuna 16.3.1991. Laitan tähän vain joitakin lainauksia, jotka sopivat nykyaikaan. Sivulla 150 puhutaan otsakkeella: ”Oikeistososiaalidemokraatit ja Uuskonservatiivit Ehkäpä tuo viimeksi mainittu termi kuuluisi nykyisin Uusliberatiivit?
”Uuskonservatiivit pyrkivät hoitamaan rakenneongelmia markkinavoimia vapauttamalla ja edistämällä tuloerojen kasvua: keskittyminen ja eriarvoisuus lisääntyvät. Markkinavoimien ohella yhteiskunnan suunnan määräävät uuskorporatismin periaatetta noudattaen etujärjestöt. Parlamentaarisen järjestelmän vaikutusmahdollisuudet kaventuvat. Vallanpitäjiä kohtaan kriittiset ja kulttuurin ja tieteen edustajat pyritään saattamaan huonoon huutoon.”
Miten nyt kun Keskustapuolue yhdessä Kokoomuksen kanssa toimii juuri noin? Paavoa ei arvosteta eikä hänellä ammattipoliitikkona ole mitään sijaa Keskustapuolueessa.
Arvoisa Eduskuntamme on juuri laatinut lakeja, joissa kunnallinen yritystoiminta on EU:n säännösten mukaan yhtiöitettävä. Lakiesitys on jo läpäissyt lähetekeskustelun ja lakiasiainvaliokunta on hyväksynyt sen. Miten Keskustapuolue nyt toimi? Lain keskeinen tavoite on saattaa kunnalliset liikelaitokset ja yritykset kilpailutilanteeseen yksityisten yritysten kanssa. Kuntalehti No 8/2010 kertoo yksinkertaisesti tosiasian näin:” Kunnat velvoitetaan yhtiöittämään kilpailutilanteessa markkinoilla toimivat virastonsa ja liikelaitoksensa.”
Miksi vielä tarvitaan kaupunginvaltuustoa? Viimeksi Hyvinkään vuokra-asunnot Oy:n lukkohankinnassa kaupungin edustaja ei pystynyt vastaamaan yhteenkään kysymykseen koska asiat ovat liikesalaisuuksia tai kaupungilla ei ole mitään tietoa sopimuksista ja niiden sisällöistä. Miten sitten kun kaikki kaupungin toiminta on yhtiöitetty? Hyvinkää on aika johtava kunta tässä yhtiöittämisessä eli valitsemanne valtuutetut ovat vuosi vuodelta hampaattomampia. Onko tämä kansanvaltaa? Olemme myös myyneet terveyskeskuksen päivystyksen yksityiselle yritykselle ja he veloittavat 120 Euroa/asiakas joka ei saa varattua aikaa päivystykseen. Tätäkö me haluamme ?
Taisto Orre
Perussuomalainen eduskuntavaaliehdokas Uudellamaalla
Oletteko lukeneet Paavon kirjan: ”Yhteinen tehtävämme”. Kirja on julkaistu WSOY:n toimesta vuonna 1989. Lainaan muutamia ajatuksia kyseisestä kirjasta vaikka Paavo on ne lainannut Habermasin kirjasta : ” Järki ja kommunikaatio”.
Kepu oli silloin oppositiossa ja loistavana poliitikkona Paavo kertoi seuraavia asioita. Lainaukset ovat suoraan ym. kirjasta.
Olen kyllä lukenut koko kirjan, jonka sain nimmareilla varustettuna 16.3.1991. Laitan tähän vain joitakin lainauksia, jotka sopivat nykyaikaan. Sivulla 150 puhutaan otsakkeella: ”Oikeistososiaalidemokraatit ja Uuskonservatiivit Ehkäpä tuo viimeksi mainittu termi kuuluisi nykyisin Uusliberatiivit?
”Uuskonservatiivit pyrkivät hoitamaan rakenneongelmia markkinavoimia vapauttamalla ja edistämällä tuloerojen kasvua: keskittyminen ja eriarvoisuus lisääntyvät. Markkinavoimien ohella yhteiskunnan suunnan määräävät uuskorporatismin periaatetta noudattaen etujärjestöt. Parlamentaarisen järjestelmän vaikutusmahdollisuudet kaventuvat. Vallanpitäjiä kohtaan kriittiset ja kulttuurin ja tieteen edustajat pyritään saattamaan huonoon huutoon.”
Miten nyt kun Keskustapuolue yhdessä Kokoomuksen kanssa toimii juuri noin? Paavoa ei arvosteta eikä hänellä ammattipoliitikkona ole mitään sijaa Keskustapuolueessa.
Arvoisa Eduskuntamme on juuri laatinut lakeja, joissa kunnallinen yritystoiminta on EU:n säännösten mukaan yhtiöitettävä. Lakiesitys on jo läpäissyt lähetekeskustelun ja lakiasiainvaliokunta on hyväksynyt sen. Miten Keskustapuolue nyt toimi? Lain keskeinen tavoite on saattaa kunnalliset liikelaitokset ja yritykset kilpailutilanteeseen yksityisten yritysten kanssa. Kuntalehti No 8/2010 kertoo yksinkertaisesti tosiasian näin:” Kunnat velvoitetaan yhtiöittämään kilpailutilanteessa markkinoilla toimivat virastonsa ja liikelaitoksensa.”
Miksi vielä tarvitaan kaupunginvaltuustoa? Viimeksi Hyvinkään vuokra-asunnot Oy:n lukkohankinnassa kaupungin edustaja ei pystynyt vastaamaan yhteenkään kysymykseen koska asiat ovat liikesalaisuuksia tai kaupungilla ei ole mitään tietoa sopimuksista ja niiden sisällöistä. Miten sitten kun kaikki kaupungin toiminta on yhtiöitetty? Hyvinkää on aika johtava kunta tässä yhtiöittämisessä eli valitsemanne valtuutetut ovat vuosi vuodelta hampaattomampia. Onko tämä kansanvaltaa? Olemme myös myyneet terveyskeskuksen päivystyksen yksityiselle yritykselle ja he veloittavat 120 Euroa/asiakas joka ei saa varattua aikaa päivystykseen. Tätäkö me haluamme ?
Taisto Orre
Perussuomalainen eduskuntavaaliehdokas Uudellamaalla
tiistai 1. kesäkuuta 2010
Maahanmuuton ongelmat.
Maahanmuutosta kiinnostuneille.
Aluksi on jyrkästi eroteltava käsitteet kiintiöpakolainen, pakolainen, turvapaikan hakija, oleskeluluvan hakija, työhön tuleva maahanmuuttaja ja sosiaalipummit ja kerjäläiset. Kannattaa unohtaa myös rasismi, koska sillä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
Kaikkien näiden ryhmien kanssa on ongelmia, pitkien käsittelyaikojen, huonon kielen opetuksen ja kotoutuksen kokonaisvaltaisen toteuttamisen organisoinnissa ja toteuttamisessa. Totta on myös että tietyiltä aloilta meiltä puuttuu työntekijöitä, mutta meitä ei auta ammatti- ja kielitaidottoman väestön maahanmuutto. Niitä meillä on ihan omasta takaa. Romaniasta, Bulgariasta ja mistä tahansa EU maasta on vapaa liikkuvuus myös Suomeen eli se ei liene ongelma. Ongelmana ovat esimerkiksi Viron kanssa tehdyt sopimukset, joissa virolainen rakennusmies ei ole verovelvollinen Suomeen 6 kk:een. Kun Hyvinkään keskustasaneeraus tehtiin niin puhuttiin jopa 700:n työpaikan luomisesta. Todellisuudessa vanhan virastotalon purki 2 virolaista isoilla koneilla. Jos viitsisitte tai pystyisitte laskemaan paljonko verotuloja Hyvinkää saa koko rakennusaikana niin voitte päätyä lukuun 0. Tässä mielessä Jukka Niemisen mainostaminen 200 miljoonan miehenä oli vähintäänkin satua. Tottahan me kaikki sen tiesimme ?
Suomessa on jo nyt suurtyöttömyys, eikä mitään työvoimapulaa ole tulossa. Vuoteen 2020 mennessä Suomessa on miljoonan ihmisen työvoimareservi, vaikkei uusia maahanmuuttajia enää tulisi. Kuka sitä haluaa? Rohkeimmat veikkaukset palkitaan. Maahanmuutto sitoo yhä enemmän suomalaisia työntekijöitä eri tehtäviin. Esimerkiksi Paimion vastaanottokeskuksessa on 20 työntekijää ja noin 140 turvapaikanhakijaa. VOK:ssa työskentelevien lisäksi palveluun osallistuvat Punaisen Ristin ja sisäministeriön hallinto-, poliisi- ja muu henkilökunta sekä erilaiset yksityiset valtion rahoittamat neuvojat.
Arvio pitkäaikaiskustannuksista
Yhden maahanmuuttajan pitkäaikaiskustannukset
Olettamus: jää työttömäksi Suomessa
I Elinkustannukset
Asuin- ja muut elinkustannukset vuodessa 16 000
Julkiset terveydenhoitopalvelut (keskiarvo) 1 800
Muut julkiset palvelut vuosittain, arvio 1 500
Yhteensä 19 300
Suomessa olo aika 18 v - 73 v 55 vuotta 1 061 500
II Kotoutumis-, koulutus-, työvoimapoliittiset toiminnot
Suomen kielen opetus 800
Tulkkaus- ja käännöspalvelut 100
Kotouttamistoimenpiteet 700
Työvoimapoliittinen koulutus 800
Yhteensä vuodessa 2 400
Vuosien 1 -11 lisäkustannukset 10 v 24 000
III Kertakustannukset
Vastaanottokeskusajan kustannukset 30 000
Kodin perustamiseen liittyvät hankinnat 6 000
Oikeudelliset palvelut Suomeen tuloon liittyen 1 500
Kertakustannukset 1 vuosi 37 500
Elinaikakustannukset yhteensä eur 1 123 000
Vuotuiset kustannukset keskimäärin 56 v 20 054 eur
Valtion talousarvion 2010 suorat maahanmuuttajamenot 168,6 milj eur sisäministeriön pääluokassa.
Jos humanitäärinen maahanmuutto työllistää 5000 suomalaista (varovainen arvio), se keskipalkan mukaan laskettuna aiheuttaa 200 miljoonan euron vuotuiset palkka- ja eläkemaksumenot. Niistä verotuloina saadaan takaisin 36 miljoonaa euroa.
Selvitys ei ole tieteellinen. Se perustuu eri lähteistä saatuihin tietoihin. Jolla on käytettävissä enemmän lähteitä ja salaisiksi määriteltyjä tietoja, voi esittää tieteellisesti laskettujen kokonaismenojen määrän.
Kokonaismenot on arvioitu varovaisesti. Laskentatavalla on ensisijaisena tavoitteena osoittaa menojen pitkäaikaisvaikutukset. Pitkäaikaistyöttömyydestä on saatavilla tietoja muista Pohjoismaista ja 1990-luvulla Suomeen tulleiden työllistymisestä. Menoja voidaan verrata siihen, mitä samalla rahalla saadaan aikaan kriisialueilla ja kehittyvissä maissa.
Vuonna 2008 Suomi antoi kehitysapua 830 miljoonaa euroa. Humanitäärisen maahanmuuton kokonaiskustannukset ovat varovaisestikin laskien tätä korkeammat. Sekä kehitysavusta että maahanmuuton kustannuksista osa palautuu verotuloina (arvonlisävero, tuloverot).
Valtion ja kuntien nettomenot ovat 79 miljardia euroa. Humanitäärisen maahanmuuton väkilukuun 1,2 % suhteutetut menot olisivat miljardi euroa. Maahanmuuttajien palveluun käytetään enemmän varoja kuin keskimääräisen suomalaisen, joten luku on alakanttiin. Suomella on vielä pitkä matka Ruotsiin, jossa erään tutkimuksen mukaan 22 % verokertymästä käytetään maahanmuutosta aiheutuviin menoihin.
Lisätietoja saa Ylen sivuilta ja arkistoista.
Taisto Orre
Aluksi on jyrkästi eroteltava käsitteet kiintiöpakolainen, pakolainen, turvapaikan hakija, oleskeluluvan hakija, työhön tuleva maahanmuuttaja ja sosiaalipummit ja kerjäläiset. Kannattaa unohtaa myös rasismi, koska sillä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
Kaikkien näiden ryhmien kanssa on ongelmia, pitkien käsittelyaikojen, huonon kielen opetuksen ja kotoutuksen kokonaisvaltaisen toteuttamisen organisoinnissa ja toteuttamisessa. Totta on myös että tietyiltä aloilta meiltä puuttuu työntekijöitä, mutta meitä ei auta ammatti- ja kielitaidottoman väestön maahanmuutto. Niitä meillä on ihan omasta takaa. Romaniasta, Bulgariasta ja mistä tahansa EU maasta on vapaa liikkuvuus myös Suomeen eli se ei liene ongelma. Ongelmana ovat esimerkiksi Viron kanssa tehdyt sopimukset, joissa virolainen rakennusmies ei ole verovelvollinen Suomeen 6 kk:een. Kun Hyvinkään keskustasaneeraus tehtiin niin puhuttiin jopa 700:n työpaikan luomisesta. Todellisuudessa vanhan virastotalon purki 2 virolaista isoilla koneilla. Jos viitsisitte tai pystyisitte laskemaan paljonko verotuloja Hyvinkää saa koko rakennusaikana niin voitte päätyä lukuun 0. Tässä mielessä Jukka Niemisen mainostaminen 200 miljoonan miehenä oli vähintäänkin satua. Tottahan me kaikki sen tiesimme ?
Suomessa on jo nyt suurtyöttömyys, eikä mitään työvoimapulaa ole tulossa. Vuoteen 2020 mennessä Suomessa on miljoonan ihmisen työvoimareservi, vaikkei uusia maahanmuuttajia enää tulisi. Kuka sitä haluaa? Rohkeimmat veikkaukset palkitaan. Maahanmuutto sitoo yhä enemmän suomalaisia työntekijöitä eri tehtäviin. Esimerkiksi Paimion vastaanottokeskuksessa on 20 työntekijää ja noin 140 turvapaikanhakijaa. VOK:ssa työskentelevien lisäksi palveluun osallistuvat Punaisen Ristin ja sisäministeriön hallinto-, poliisi- ja muu henkilökunta sekä erilaiset yksityiset valtion rahoittamat neuvojat.
Arvio pitkäaikaiskustannuksista
Yhden maahanmuuttajan pitkäaikaiskustannukset
Olettamus: jää työttömäksi Suomessa
I Elinkustannukset
Asuin- ja muut elinkustannukset vuodessa 16 000
Julkiset terveydenhoitopalvelut (keskiarvo) 1 800
Muut julkiset palvelut vuosittain, arvio 1 500
Yhteensä 19 300
Suomessa olo aika 18 v - 73 v 55 vuotta 1 061 500
II Kotoutumis-, koulutus-, työvoimapoliittiset toiminnot
Suomen kielen opetus 800
Tulkkaus- ja käännöspalvelut 100
Kotouttamistoimenpiteet 700
Työvoimapoliittinen koulutus 800
Yhteensä vuodessa 2 400
Vuosien 1 -11 lisäkustannukset 10 v 24 000
III Kertakustannukset
Vastaanottokeskusajan kustannukset 30 000
Kodin perustamiseen liittyvät hankinnat 6 000
Oikeudelliset palvelut Suomeen tuloon liittyen 1 500
Kertakustannukset 1 vuosi 37 500
Elinaikakustannukset yhteensä eur 1 123 000
Vuotuiset kustannukset keskimäärin 56 v 20 054 eur
Valtion talousarvion 2010 suorat maahanmuuttajamenot 168,6 milj eur sisäministeriön pääluokassa.
Jos humanitäärinen maahanmuutto työllistää 5000 suomalaista (varovainen arvio), se keskipalkan mukaan laskettuna aiheuttaa 200 miljoonan euron vuotuiset palkka- ja eläkemaksumenot. Niistä verotuloina saadaan takaisin 36 miljoonaa euroa.
Selvitys ei ole tieteellinen. Se perustuu eri lähteistä saatuihin tietoihin. Jolla on käytettävissä enemmän lähteitä ja salaisiksi määriteltyjä tietoja, voi esittää tieteellisesti laskettujen kokonaismenojen määrän.
Kokonaismenot on arvioitu varovaisesti. Laskentatavalla on ensisijaisena tavoitteena osoittaa menojen pitkäaikaisvaikutukset. Pitkäaikaistyöttömyydestä on saatavilla tietoja muista Pohjoismaista ja 1990-luvulla Suomeen tulleiden työllistymisestä. Menoja voidaan verrata siihen, mitä samalla rahalla saadaan aikaan kriisialueilla ja kehittyvissä maissa.
Vuonna 2008 Suomi antoi kehitysapua 830 miljoonaa euroa. Humanitäärisen maahanmuuton kokonaiskustannukset ovat varovaisestikin laskien tätä korkeammat. Sekä kehitysavusta että maahanmuuton kustannuksista osa palautuu verotuloina (arvonlisävero, tuloverot).
Valtion ja kuntien nettomenot ovat 79 miljardia euroa. Humanitäärisen maahanmuuton väkilukuun 1,2 % suhteutetut menot olisivat miljardi euroa. Maahanmuuttajien palveluun käytetään enemmän varoja kuin keskimääräisen suomalaisen, joten luku on alakanttiin. Suomella on vielä pitkä matka Ruotsiin, jossa erään tutkimuksen mukaan 22 % verokertymästä käytetään maahanmuutosta aiheutuviin menoihin.
Lisätietoja saa Ylen sivuilta ja arkistoista.
Taisto Orre
tiistai 25. toukokuuta 2010
RKP ja Kokoomus kuin kommunistit ennen.
Kokoomus +RKP +Vihreät kuin kommunistit ennen.
Maassamme on kaksi kertaa annettu erivapauksia hallituspuolueille. Ensimmäinen kerta sattui sotien jälkeen kun perustettiin SKDL jonka keskeinen tavoite oli vallankumous ja perustaa Liitto nimeltään SKDL. Tarkoituksenahan oli saada Sosiaalidemokraatit liittymään siihen ja jakaa kaikki keskeiset paikat kommunisteille. Osittain se onnistuikin kun Yrjö Leino valittiin sisäministeriksi ja Antikainen Valpon päälliköksi. Koko poliisikunta vaihdettiin kommunisteihin ja kiellettiin Suojeluskunta, Lottajärjestöt ja kaikki yhdistykset, jotka eivät olleet kommunistisia. Samalla SAK yritettiin vallata ja jotenkin onnistuttiinkin, mutta Demarimme olivat aika kovapäisiä ja kommunismin vastaisia. Nyt RKP yrittää samaa menetelmää rasismin varjolla eli kaikki puolueet, joilla on poikkeavia näkemyksiä hallituksen kanssa kiellettäisiin. Sodissamme kaikki olivat yhdessä Venäjää vastaan. Vallankumous suomessa epäonnistui. Yrjö Leino oli kuitenkin suomalainen ja kommunismin vastustaja siinä muodossa kuin se esiintyi silloin. Huolimatta siitä , että hän oli Hertta Kuusisen kanssa avioliitossa ei isänmaallisuus pettänyt. Kommunistit hylkäsivät hänet lopullisesti Moskovan toimesta ja Yrjö Leino alkoholisoitui ja oli vainoharhainen eikä luottanut mihinkään. Tässä vaiheessa astuivat mukaan Korsimo, Kekkonen ja Karjalainen ja tiedämme tuloksen. Katsotaan nyt tätä päivää: Kokoomus + RKP + Vihreät ovat ottaneet käyttöön täysin samat kommunisteille tutut menetelmät. Valloitetaan ensin tiedotusvälineet, sitten sisäministeriö, sitten Maahanmuutto ja vähemmistövaltuutettu sekä luonnollisesti kaikki tärkeät sisä- ja ulkopoliittiset paikat. Menetelmäthän ovat tutut ja niillä valloitettiin, Tsekit, Romania, Bulgaria, Eesti, Latvia, Liettua, Unkari. Nyt menetelmää käytetään EU:n nimissä muuttamatta kommunistisia menetelmiä. Nyt sallimme Vihreiden olla hallituksessa eri mieltä hallituksen kanssa koska Vihreät ovat yhtä kahtiajakautuneita kuin SKDL aikanaan. RKP on aina valmis hallitukseen koska se on yhtä kuin eliitin ja erilaisten laillisten säätiöiden rahoittama eliittipuolue, jonka valta on ylivoimainen suhteessa kannatukseen. Astrid Thors on vain pelinappula tässä pelissä. Koskahan suomalaiset lukisivat historiaamme ja asettaisivat jyrkän vastalauseen. Rahako tämän ratkaisee ? Tilanne on uusi koska sijoittajat ja rahanvalta ovat jo vallaneet keskeiset paikat sijoittajien hyväksi ja köyhien päänmenoksi (Hyssälä) nykypoliitikassa. Yrjö Leinon kirja ”kommunisti sisäministerinä” hyväksyttiin Tammessa ja varsinkin Sosiaalidemokraattien edustajan Kalevi Sorsan toimesta. Kirjaa painettiin 12.000 kpl ja ne poltettiin Krematoriossa. Myyntiin ehtineet saatiin kerättyä pois lähes kaikki. Epäselväksi jäi kenen toimesta ja miksi ? Joillakin saattaa olla tästä kirjasta tehtyjä paperikopioita vielä jäljellä. Niitähän ehdittiin myydä ”mustassa pörssissä” huippuhintaan yli 2000 kpl. Painotuotteen levittäjät ja painajat tuomittiin ankariin rangaistuksiin.
Taisto Orre
Perussuomalainen Hyvinkäältä
Maassamme on kaksi kertaa annettu erivapauksia hallituspuolueille. Ensimmäinen kerta sattui sotien jälkeen kun perustettiin SKDL jonka keskeinen tavoite oli vallankumous ja perustaa Liitto nimeltään SKDL. Tarkoituksenahan oli saada Sosiaalidemokraatit liittymään siihen ja jakaa kaikki keskeiset paikat kommunisteille. Osittain se onnistuikin kun Yrjö Leino valittiin sisäministeriksi ja Antikainen Valpon päälliköksi. Koko poliisikunta vaihdettiin kommunisteihin ja kiellettiin Suojeluskunta, Lottajärjestöt ja kaikki yhdistykset, jotka eivät olleet kommunistisia. Samalla SAK yritettiin vallata ja jotenkin onnistuttiinkin, mutta Demarimme olivat aika kovapäisiä ja kommunismin vastaisia. Nyt RKP yrittää samaa menetelmää rasismin varjolla eli kaikki puolueet, joilla on poikkeavia näkemyksiä hallituksen kanssa kiellettäisiin. Sodissamme kaikki olivat yhdessä Venäjää vastaan. Vallankumous suomessa epäonnistui. Yrjö Leino oli kuitenkin suomalainen ja kommunismin vastustaja siinä muodossa kuin se esiintyi silloin. Huolimatta siitä , että hän oli Hertta Kuusisen kanssa avioliitossa ei isänmaallisuus pettänyt. Kommunistit hylkäsivät hänet lopullisesti Moskovan toimesta ja Yrjö Leino alkoholisoitui ja oli vainoharhainen eikä luottanut mihinkään. Tässä vaiheessa astuivat mukaan Korsimo, Kekkonen ja Karjalainen ja tiedämme tuloksen. Katsotaan nyt tätä päivää: Kokoomus + RKP + Vihreät ovat ottaneet käyttöön täysin samat kommunisteille tutut menetelmät. Valloitetaan ensin tiedotusvälineet, sitten sisäministeriö, sitten Maahanmuutto ja vähemmistövaltuutettu sekä luonnollisesti kaikki tärkeät sisä- ja ulkopoliittiset paikat. Menetelmäthän ovat tutut ja niillä valloitettiin, Tsekit, Romania, Bulgaria, Eesti, Latvia, Liettua, Unkari. Nyt menetelmää käytetään EU:n nimissä muuttamatta kommunistisia menetelmiä. Nyt sallimme Vihreiden olla hallituksessa eri mieltä hallituksen kanssa koska Vihreät ovat yhtä kahtiajakautuneita kuin SKDL aikanaan. RKP on aina valmis hallitukseen koska se on yhtä kuin eliitin ja erilaisten laillisten säätiöiden rahoittama eliittipuolue, jonka valta on ylivoimainen suhteessa kannatukseen. Astrid Thors on vain pelinappula tässä pelissä. Koskahan suomalaiset lukisivat historiaamme ja asettaisivat jyrkän vastalauseen. Rahako tämän ratkaisee ? Tilanne on uusi koska sijoittajat ja rahanvalta ovat jo vallaneet keskeiset paikat sijoittajien hyväksi ja köyhien päänmenoksi (Hyssälä) nykypoliitikassa. Yrjö Leinon kirja ”kommunisti sisäministerinä” hyväksyttiin Tammessa ja varsinkin Sosiaalidemokraattien edustajan Kalevi Sorsan toimesta. Kirjaa painettiin 12.000 kpl ja ne poltettiin Krematoriossa. Myyntiin ehtineet saatiin kerättyä pois lähes kaikki. Epäselväksi jäi kenen toimesta ja miksi ? Joillakin saattaa olla tästä kirjasta tehtyjä paperikopioita vielä jäljellä. Niitähän ehdittiin myydä ”mustassa pörssissä” huippuhintaan yli 2000 kpl. Painotuotteen levittäjät ja painajat tuomittiin ankariin rangaistuksiin.
Taisto Orre
Perussuomalainen Hyvinkäältä
tiistai 18. toukokuuta 2010
USE vastaan USA
Eurostoliitto, EMU ja EU ovat tuhoon tuomittuja entä USE ?
Eurooppa kokonaisuudessaan on kohtalaisen pieni talousalue. EU:n säännöt ja Emu:n säännöt ovat täysin kontrolloimattomia ja EU rikkoo niitä kaikissa Maastrichtin sopimuksen vastaisesti ihan itse. Siellähän todettiin että emme vastaa osallistujamaiden taloudesta(nyt teemme sen), siellä todettiin että setelirahoitukseen ei ryhdytä EKP:n toimesta(Nyt teemme sen), Siellä todettiin että vaje tulee olla alle 3 %. Siitä emme ole välittäneet tippaakaan. Perussuomalaisena olen alunperinkin ollut sitä mieltä että USE eli United States of Europa voisi olla ainoa oikea vaihtoehto. Mielestäni meillä ei ole olemassa yksinkertaisia vaihtoehtoja kuten erottamalla maat jotka eivät ole noudattaneet yhteisvaluutan ehtoja. Tästä mahdollisuudesta ei puhuta mitään tekemissämme sopimuksissa. Eurostoliiton malli hajoittaa koko EU:n ja tulee todella kalliiksi ja johtaa arvaamattomiin seurauksiin. Yhteinen valuutta on voittopuolisesti vakauttava tekijä ja positiivinen. Jos Kreikka, Espanja, Irlanti, Portugali ja Italia palaisivat omiin valuuttoihinsa se johtaisi uskomattomaan kilpailuun kuka devalvoi eniten saadakseen oman maansa tilanteen kuntoon. Taloustieteilijät näkevät USA:n olevan ainoa talous joka voisi elää ilman yhteyksiä muuhun maailmaan. Tiedän hyvin että kansallisvaltiot Euroopassa ovat varpaillaan ja haluavat olla mahdollisimman itsenäisiä. Samoin me suomalaisetkin toivomme. Tiedän kyllä, että oma puolueenikin ajaa EU:n vastaista politiikkaa ja itsekin vastustan sitä verisesti. Olkaamme kuitenkin järkeviä ja mietitään asioita realistisesti. USE voisi kuitenkin olla ainoa järkevä vaihtoehto. Siis yhteinen valuutta, yhteinen rajojen ylittävä poliisi, yhteiset lait sijoittamisen ja pankkitoiminnan ja kuluttajan oikeuksien suhteen jne. Kaikki muu olisi itse kunkin maan kulttuurin, arvojen ja perinteiden mukaisesti itse päätettävissä. Kaikki muu lainsäädäntö olisi kunkin maan itse päätettävissä. Olenko Idealisti ?
Taisto Orre
Perussuomalainen
Eurooppa kokonaisuudessaan on kohtalaisen pieni talousalue. EU:n säännöt ja Emu:n säännöt ovat täysin kontrolloimattomia ja EU rikkoo niitä kaikissa Maastrichtin sopimuksen vastaisesti ihan itse. Siellähän todettiin että emme vastaa osallistujamaiden taloudesta(nyt teemme sen), siellä todettiin että setelirahoitukseen ei ryhdytä EKP:n toimesta(Nyt teemme sen), Siellä todettiin että vaje tulee olla alle 3 %. Siitä emme ole välittäneet tippaakaan. Perussuomalaisena olen alunperinkin ollut sitä mieltä että USE eli United States of Europa voisi olla ainoa oikea vaihtoehto. Mielestäni meillä ei ole olemassa yksinkertaisia vaihtoehtoja kuten erottamalla maat jotka eivät ole noudattaneet yhteisvaluutan ehtoja. Tästä mahdollisuudesta ei puhuta mitään tekemissämme sopimuksissa. Eurostoliiton malli hajoittaa koko EU:n ja tulee todella kalliiksi ja johtaa arvaamattomiin seurauksiin. Yhteinen valuutta on voittopuolisesti vakauttava tekijä ja positiivinen. Jos Kreikka, Espanja, Irlanti, Portugali ja Italia palaisivat omiin valuuttoihinsa se johtaisi uskomattomaan kilpailuun kuka devalvoi eniten saadakseen oman maansa tilanteen kuntoon. Taloustieteilijät näkevät USA:n olevan ainoa talous joka voisi elää ilman yhteyksiä muuhun maailmaan. Tiedän hyvin että kansallisvaltiot Euroopassa ovat varpaillaan ja haluavat olla mahdollisimman itsenäisiä. Samoin me suomalaisetkin toivomme. Tiedän kyllä, että oma puolueenikin ajaa EU:n vastaista politiikkaa ja itsekin vastustan sitä verisesti. Olkaamme kuitenkin järkeviä ja mietitään asioita realistisesti. USE voisi kuitenkin olla ainoa järkevä vaihtoehto. Siis yhteinen valuutta, yhteinen rajojen ylittävä poliisi, yhteiset lait sijoittamisen ja pankkitoiminnan ja kuluttajan oikeuksien suhteen jne. Kaikki muu olisi itse kunkin maan kulttuurin, arvojen ja perinteiden mukaisesti itse päätettävissä. Kaikki muu lainsäädäntö olisi kunkin maan itse päätettävissä. Olenko Idealisti ?
Taisto Orre
Perussuomalainen
torstai 13. toukokuuta 2010
Kansanedustajaksiko
Uudet vaalit ovat Huhtikuussa 2011, olen ensikertalainen ehdokas ja on kiinnostava kokemus varmaankin saada tämäkin kokemus omaan kokemusmaailmaan.
torstai 6. toukokuuta 2010
tiistai 6. huhtikuuta 2010
Itseni näköinen mies.
Synttärini kunniaksi paikallinen lehti julkaisi itseni näköisen jutu, lukekaa:
Jompikumpi lähtee, sanoi professori Orrelle
Taisto Orre ryhtyi yrittäjäksi, jotta ei kinaisi pomojensa kanssa
Matti Marjamäki
HYVINKÄÄ | - Parhaat lypsivät litratolkulla, Taisto Orre muistelee
viisikymmenluvun rovaniemeläisiä äitejä.
Naiset lypsivät äidinmaitoaan viinapulloihin, jotka 11-vuotias Orre nouti
ja toimitti lastensairaalaan.
Pojan kuukausipalkka oli 50 markkaa, äidit saivat 400 markkaa litra.
Orre oli tuolloin ensimmäisessä kunnallisessa työpaikassaan. Elanto oli
niukkaa, mutta 15-vuotiaana hän pääsi tukkitöihin ja sai ensi kerran
elämässään tarpeeksi ruokaa.
Työt veivät, ja koulu jäi siinä vaiheessa keskikouluun ja sekin kesken,
mutta nyttemmin Orre on hyvin koulutettu mies: liikunnanohjaaja,
nuoriso-ohjaaja, sosionomi, yhteiskuntatieteiden maisteri,
hahmoterapeutti, suggestoterapeutti.
Yliopistossa Tampereella psykologia oli vaikea aine.
Sen sijaan sosiaalipolitiikan laudatur-tentti meni läpi kirjoja lukematta,
mikä ei Orren mielestä ollut temppu eikä mikään.
- Olin ollut kymmenen vuotta politiikassa ja lukenut lehtiä.
Jo perheellinen mies opiskeli tiiviisti ja kävi samalla töissä. Hän oli
muun muassa älymystökapakka Tillikan portsari ja muistelee mielellään,
kuinka kunnianarvoisa kasvatustieteen professori Urpo Harva sai
porttikiellon.
Kasvatustieteen väitöskirjan Orre kirjoitti pian maisteritutkinnon jälkeen
70-luvulla, mutta kun professori - ei Harva - aina hänet tavatessaan
sanoi, että jompikumpi lähtee, Orre lähti ja vei käsikirjoituksen
mennessään.
Kouluttajana ei tarvitse enempää koulutusta, hän ajatteli ja perusti
vuonna 1978 yhden miehen konsulttiyrityksen, ja kertoo riitelyn
työnantajiensa kanssa päättyneen siihen.
Näistä liikkeenjohdon ja esimiesten koulutustöistä hän jäi eläkkeelle 2002.
Ne ensimmäiset kymmenen vuotta politiikassa kuluivat 60-luvulla
silloisessa Lohjan maalaiskunnassa.
Sosiaalidemokraatti Orre istui rakennus- ja sosiaalilautakunnissa ja oli
vapunpäiväsosialistin maineessa.
Sitoutuminen puolueeseen oli siis suunnilleen samaa luokkaa kuin nykyisin
perussuomalaisena Hyvinkään valtuustossa.
Orre myöntää ensimmäisenä, että ei ole puoluepoliitikko. Häntä vähän
harmittaa, että perussuomalaisissakin puoluekuri näyttää kiristymisen
merkkejä.
Vielä nyt meno on kuulemma kuin organisoimattomissa tupailloissa.
Nyt olen paikassa,
jossa kukaan ei kuuntele.
Orre on julkaissut puolen tusinaa kirjaa. Ensimmäinen oli Mannerheimin
lastensuojeluliiton kustantama Miten puhun että minua kuunneltaisiin.
- Nyt olen paikassa, jossa kukaan ei kuuntele, hän viittaa valtuustoon.
Lohjan jälkeen hän jätti politiikan yli 30 vuodeksi, ei edes äänestänyt.
Sitten tuli julki suunnitelma purkaa Hyvinkään kaupungintalo, ja
perussuomalaisille syntyi osasto tarinan mukaan Orren ja Raimo Perälahden
keskustelusta torilla.
- Että ei niin hullua voi olla kuin purkaa kaupungintalo.
Kuusikymmenluvulla oli ihan hullua, mutta nyt on vielä hullumpaa, Orre
analysoi kunnallispolitiikkaa.
Ensimmäisen avioeronsa jälkeen Orre asui kuukauden teltassa
leirintäalueella, kunnes sai asunnon Hyvinkäältä.
Toisen vaimonsa kanssa hän rakensi omakotitalon Hakalaan, mutta
toinenkin ero tuli.
Kypsään ikään päässeeltä käyttäytymistieteilijältä tiivistyy myös
itseanalyysi kysymättä ja helposti.
- Isä oli tunturisusi niin kuin minäkin. Ei minua kukaan tunne. Nykyään
osaan sanoa ei ja teen oman tahtoni mukaan.
Parhaiten Orren tuntee nähtävästi Riitta Morri, jonka kanssa hän asuu ja
on pitänyt divaria asemalla 18 vuotta.
Orre katsoo, että koska he eivät riitele, he eivät ole avoliitossa.
Määritelmänsä mukaan Orre asuu toista sukupuolta olevan henkilön kanssa,
jonka kanssa on seurustelusuhde.
Orren molemmat vanhemmat olivat huutolaislapsia, jotka eivät tienneet
omista vanhemmistaan juuri mitään. Orre syntyi Tyrväällä, mutta juuria
hänellä ei ole missään. Isä oli armeijan kantaväkeä, joten perhe muutti
usein.
Sisaruksia on yhteensä yhdeksän, yhteyksiä heihin tuskin lainkaan.
- Puolet on helluntailaisia. Vanhin veli on yrittänyt käännyttää minua
koko ikänsä. Hänen 70-vuotisjuhlavideonsa minulla on, mutta kun ei ole
nauhuria.
Ei liioin taulutelevisiosta tai muuta turhaa hiilijalanjälkeä jättävää.
Pariskunta kuluttaa sähköä 1 800 kilowattituntia vuodessa.
Viidennes Orren vuosituloista kertyy kokouspalkkioista. Hän arvioi, että
kaupunginvaltuusto ei tiedä köyhyydestä keskimäärin paljonkaan.
Jompikumpi lähtee, sanoi professori Orrelle
Taisto Orre ryhtyi yrittäjäksi, jotta ei kinaisi pomojensa kanssa
Matti Marjamäki
HYVINKÄÄ | - Parhaat lypsivät litratolkulla, Taisto Orre muistelee
viisikymmenluvun rovaniemeläisiä äitejä.
Naiset lypsivät äidinmaitoaan viinapulloihin, jotka 11-vuotias Orre nouti
ja toimitti lastensairaalaan.
Pojan kuukausipalkka oli 50 markkaa, äidit saivat 400 markkaa litra.
Orre oli tuolloin ensimmäisessä kunnallisessa työpaikassaan. Elanto oli
niukkaa, mutta 15-vuotiaana hän pääsi tukkitöihin ja sai ensi kerran
elämässään tarpeeksi ruokaa.
Työt veivät, ja koulu jäi siinä vaiheessa keskikouluun ja sekin kesken,
mutta nyttemmin Orre on hyvin koulutettu mies: liikunnanohjaaja,
nuoriso-ohjaaja, sosionomi, yhteiskuntatieteiden maisteri,
hahmoterapeutti, suggestoterapeutti.
Yliopistossa Tampereella psykologia oli vaikea aine.
Sen sijaan sosiaalipolitiikan laudatur-tentti meni läpi kirjoja lukematta,
mikä ei Orren mielestä ollut temppu eikä mikään.
- Olin ollut kymmenen vuotta politiikassa ja lukenut lehtiä.
Jo perheellinen mies opiskeli tiiviisti ja kävi samalla töissä. Hän oli
muun muassa älymystökapakka Tillikan portsari ja muistelee mielellään,
kuinka kunnianarvoisa kasvatustieteen professori Urpo Harva sai
porttikiellon.
Kasvatustieteen väitöskirjan Orre kirjoitti pian maisteritutkinnon jälkeen
70-luvulla, mutta kun professori - ei Harva - aina hänet tavatessaan
sanoi, että jompikumpi lähtee, Orre lähti ja vei käsikirjoituksen
mennessään.
Kouluttajana ei tarvitse enempää koulutusta, hän ajatteli ja perusti
vuonna 1978 yhden miehen konsulttiyrityksen, ja kertoo riitelyn
työnantajiensa kanssa päättyneen siihen.
Näistä liikkeenjohdon ja esimiesten koulutustöistä hän jäi eläkkeelle 2002.
Ne ensimmäiset kymmenen vuotta politiikassa kuluivat 60-luvulla
silloisessa Lohjan maalaiskunnassa.
Sosiaalidemokraatti Orre istui rakennus- ja sosiaalilautakunnissa ja oli
vapunpäiväsosialistin maineessa.
Sitoutuminen puolueeseen oli siis suunnilleen samaa luokkaa kuin nykyisin
perussuomalaisena Hyvinkään valtuustossa.
Orre myöntää ensimmäisenä, että ei ole puoluepoliitikko. Häntä vähän
harmittaa, että perussuomalaisissakin puoluekuri näyttää kiristymisen
merkkejä.
Vielä nyt meno on kuulemma kuin organisoimattomissa tupailloissa.
Nyt olen paikassa,
jossa kukaan ei kuuntele.
Orre on julkaissut puolen tusinaa kirjaa. Ensimmäinen oli Mannerheimin
lastensuojeluliiton kustantama Miten puhun että minua kuunneltaisiin.
- Nyt olen paikassa, jossa kukaan ei kuuntele, hän viittaa valtuustoon.
Lohjan jälkeen hän jätti politiikan yli 30 vuodeksi, ei edes äänestänyt.
Sitten tuli julki suunnitelma purkaa Hyvinkään kaupungintalo, ja
perussuomalaisille syntyi osasto tarinan mukaan Orren ja Raimo Perälahden
keskustelusta torilla.
- Että ei niin hullua voi olla kuin purkaa kaupungintalo.
Kuusikymmenluvulla oli ihan hullua, mutta nyt on vielä hullumpaa, Orre
analysoi kunnallispolitiikkaa.
Ensimmäisen avioeronsa jälkeen Orre asui kuukauden teltassa
leirintäalueella, kunnes sai asunnon Hyvinkäältä.
Toisen vaimonsa kanssa hän rakensi omakotitalon Hakalaan, mutta
toinenkin ero tuli.
Kypsään ikään päässeeltä käyttäytymistieteilijältä tiivistyy myös
itseanalyysi kysymättä ja helposti.
- Isä oli tunturisusi niin kuin minäkin. Ei minua kukaan tunne. Nykyään
osaan sanoa ei ja teen oman tahtoni mukaan.
Parhaiten Orren tuntee nähtävästi Riitta Morri, jonka kanssa hän asuu ja
on pitänyt divaria asemalla 18 vuotta.
Orre katsoo, että koska he eivät riitele, he eivät ole avoliitossa.
Määritelmänsä mukaan Orre asuu toista sukupuolta olevan henkilön kanssa,
jonka kanssa on seurustelusuhde.
Orren molemmat vanhemmat olivat huutolaislapsia, jotka eivät tienneet
omista vanhemmistaan juuri mitään. Orre syntyi Tyrväällä, mutta juuria
hänellä ei ole missään. Isä oli armeijan kantaväkeä, joten perhe muutti
usein.
Sisaruksia on yhteensä yhdeksän, yhteyksiä heihin tuskin lainkaan.
- Puolet on helluntailaisia. Vanhin veli on yrittänyt käännyttää minua
koko ikänsä. Hänen 70-vuotisjuhlavideonsa minulla on, mutta kun ei ole
nauhuria.
Ei liioin taulutelevisiosta tai muuta turhaa hiilijalanjälkeä jättävää.
Pariskunta kuluttaa sähköä 1 800 kilowattituntia vuodessa.
Viidennes Orren vuosituloista kertyy kokouspalkkioista. Hän arvioi, että
kaupunginvaltuusto ei tiedä köyhyydestä keskimäärin paljonkaan.
torstai 11. maaliskuuta 2010
keskiviikko 3. maaliskuuta 2010
Korruptio ja nepotismi hyvinkäällä
Kaavoitus ja kunnallisen Demokratian alennustila.
Vastustan ehdottomasti nykyistä kaavoituspolitiikkaa.. Koska vastustan nepotismia ja korruptiota on itsestään selvää että vastustan tätä Rääkänpään alueen suunnitelmaa. Tapa jolla tätä asiaa taas hoidetaan perustuu vanhaan menetelmään. Valtuuston valta perustuu ja koostuu siitä että kuntien edustajat valitaan aina sopivista edunsaajaryhmistä, jotka sitten valitsevat itselleen sopivat viranomaiset ja asiantuntijat hallintoon. Pikkuryhmissä ei saa olla mitään asiantuntemusta. Jos sattumalta olisikin on heidät heti kyseenalaistettava. Suuret puolueet eivät jaa tietoa pienille ryhmille tai yksilöille. Viimeksi kaupungintalon purkua vastustaneita mollattiin sillä että he ovat myöhässä.(Tuula Vanhatalo 2008) Mollaajana sama kaupunginvaltuutettu joka nyt mollaa Rääkänpään muutoskaavaa vastustavia kun ovat liian aikaisin liikkeellä. Alueen suunnittelukin on jo annettu tehtäväksi eräälle rakennuttajalle. Tästä asiasta kenellekään ei ole annettu tietoa. Siis liian aikaistako on puuttua asiaan ? Toinen syyni on selkeä Transparency Internationalin määritelmän mukaan” korruptio on vastuullisen aseman väärinkäyttöä oman edun tavoittelemiseksi. PISTE Kaava on kaikkein tärkein suurten puolueiden vaikuttamiskanava. Varmaankin tiedätte että ensin hyväksytään Maakuntakaava, sitten Yleiskaava ja sitten osayleiskaava ja vasta sitten asemakaava. Kaikki siis hyvin koska kaupunginvaltuusto ei suinkaan voi vastustaa SUUNNITELMIA. Sitten kun päästään oikeusvaikutteisiin asemakaavaan ja rakennusjärjestykseen ja lisäksi ”kehittämisaluevarauksiin” niin ne eivät saa olla ristiriidassa jo hyväksyttyjen ei-oikeusvaikutteisten kaavojen osalta. Niihin sitten vedotaan asemakaava- vaiheessa. No niin koska ja missä ja miten sitä ennen voisi tehdä jotakin? Kertokaa te jotka ainakin luulette tietävänne! En usko kenenkään kaupunginvaltuutetun(paitsi Kokoomus) tienneen Yleiskaavan hyväksymisvaiheessa mistä on kyse eikä kenelläkään ollut mitään perusteita vastustaa suunnittelua. Kuinka moni ymmärsi että näihin suunnitelmiin tullaan vetoamaan siinä vaiheessa kun osayleiskaava tai asemakaava tulee esille noin vuonna 2030-2050. Kaupunginvaltuusto hirtti itsensä tietämättä omasta tietämättömyydestään.
Taisto Orre
Vastustan ehdottomasti nykyistä kaavoituspolitiikkaa.. Koska vastustan nepotismia ja korruptiota on itsestään selvää että vastustan tätä Rääkänpään alueen suunnitelmaa. Tapa jolla tätä asiaa taas hoidetaan perustuu vanhaan menetelmään. Valtuuston valta perustuu ja koostuu siitä että kuntien edustajat valitaan aina sopivista edunsaajaryhmistä, jotka sitten valitsevat itselleen sopivat viranomaiset ja asiantuntijat hallintoon. Pikkuryhmissä ei saa olla mitään asiantuntemusta. Jos sattumalta olisikin on heidät heti kyseenalaistettava. Suuret puolueet eivät jaa tietoa pienille ryhmille tai yksilöille. Viimeksi kaupungintalon purkua vastustaneita mollattiin sillä että he ovat myöhässä.(Tuula Vanhatalo 2008) Mollaajana sama kaupunginvaltuutettu joka nyt mollaa Rääkänpään muutoskaavaa vastustavia kun ovat liian aikaisin liikkeellä. Alueen suunnittelukin on jo annettu tehtäväksi eräälle rakennuttajalle. Tästä asiasta kenellekään ei ole annettu tietoa. Siis liian aikaistako on puuttua asiaan ? Toinen syyni on selkeä Transparency Internationalin määritelmän mukaan” korruptio on vastuullisen aseman väärinkäyttöä oman edun tavoittelemiseksi. PISTE Kaava on kaikkein tärkein suurten puolueiden vaikuttamiskanava. Varmaankin tiedätte että ensin hyväksytään Maakuntakaava, sitten Yleiskaava ja sitten osayleiskaava ja vasta sitten asemakaava. Kaikki siis hyvin koska kaupunginvaltuusto ei suinkaan voi vastustaa SUUNNITELMIA. Sitten kun päästään oikeusvaikutteisiin asemakaavaan ja rakennusjärjestykseen ja lisäksi ”kehittämisaluevarauksiin” niin ne eivät saa olla ristiriidassa jo hyväksyttyjen ei-oikeusvaikutteisten kaavojen osalta. Niihin sitten vedotaan asemakaava- vaiheessa. No niin koska ja missä ja miten sitä ennen voisi tehdä jotakin? Kertokaa te jotka ainakin luulette tietävänne! En usko kenenkään kaupunginvaltuutetun(paitsi Kokoomus) tienneen Yleiskaavan hyväksymisvaiheessa mistä on kyse eikä kenelläkään ollut mitään perusteita vastustaa suunnittelua. Kuinka moni ymmärsi että näihin suunnitelmiin tullaan vetoamaan siinä vaiheessa kun osayleiskaava tai asemakaava tulee esille noin vuonna 2030-2050. Kaupunginvaltuusto hirtti itsensä tietämättä omasta tietämättömyydestään.
Taisto Orre
maanantai 1. maaliskuuta 2010
kunnallinen epädemokratia
Demokratian puute perustuu tietämättömyyteen.
Kuntalaiset eivät tiedä vaikutusmahdollisuuksiansa. He eivät ole lukeneet kuntalakia edes 27 ja 28 §:n osalta. Heillä ei ole aavistustakaan miten kaava-asiat etenevät (Rääkänpää ja Asemanpuisto). He osaavat vastustaa ja kokea epäoikeudenmukaisuuden, mutta eivät tiedä kanaviansa eli miten puuttua asioihin. Olen tehnyt valtuustoaloitteen näiden asioiden korjaamiseksi. Tarkoituksena on ollut saada tietoa kuntalaisille heidän oikeuksistaan ja keinoista. Emme toki voi olla pelkästään Aaamupostin varassa kun hyvin tiedämme että sen julkaisija yhdessä 57 muun jo tuomitun kansanedustajan kanssa kokee edustavansa kansaa. Yksikään poliittinen puolue ei varmasti kannata tätä aloitetta. Kaikki haluavat vain osoittaa olevansa ainoa kanava vaikuttaa asioihin. Katsotaanpa vaikka kaava-asioita: ensin tehdään Maakuntakaava, sitten yleiskaava, sitten osayleiskaava ja sen jälkeen määritellään eri alueita kehittämisalueiksi. Sitten tehdään pikku hiljaa asemakaava ja rakennusjärjestys. Näistä vain kaksi viimeksi mainittua ovat oikeusvaikutteisia. Kaikki muut ovat suunnitelmia. Ei niihin valtuusto voi mitenkään puuttua. Kun luin noita negatiivisia kirjoituksia Rääkänpäästä niin todellakin riipii ja tulen vihaiseksi. On täysin mieletöntä edes suunnitella alueen hävittämistä kun vasta joitakin vuosia sitten kaupunki myi nuo tontit omistustonteiksi. Nyt kun alueen suunnittelussa ei vielä ole oikeusvaikutteisia päätöksiä niin asukas on puilla paljailla ja odottelee miten asia kehittyy seuraavien 10- 30 vuoden aikana ja kenen eduista on kyse. Kunnallisen demokratia huippu Hyvinkäällä on kun kokoomuspuolue valitsi kaupunginhallituksen puheenjohtajaksi paikallisen kiinteistöyrityksen johdossa olevan henkilön ja sama henkilö istuu myös kaupunginvaltuustossa ja sama puolue hallitsee teknisen vaaliliiton puitteissa koko kaupungin päätöksentekoa. Miten te arvelette demokratian toteutuvan ? Oma pikkupuolueeni on heille pelkkä piikki persuksissa. Miettikääpä nyt tosissanne vaihtoehtoja ainakin seuraavissa vaaleissa.
En oleta että tämä juttu on julkaisukelpoinen paikallisessa lehdessä, mutta kirjoitinpa kuitenkin.
Taisto Orre
Perussuomalainen
Kuntalaiset eivät tiedä vaikutusmahdollisuuksiansa. He eivät ole lukeneet kuntalakia edes 27 ja 28 §:n osalta. Heillä ei ole aavistustakaan miten kaava-asiat etenevät (Rääkänpää ja Asemanpuisto). He osaavat vastustaa ja kokea epäoikeudenmukaisuuden, mutta eivät tiedä kanaviansa eli miten puuttua asioihin. Olen tehnyt valtuustoaloitteen näiden asioiden korjaamiseksi. Tarkoituksena on ollut saada tietoa kuntalaisille heidän oikeuksistaan ja keinoista. Emme toki voi olla pelkästään Aaamupostin varassa kun hyvin tiedämme että sen julkaisija yhdessä 57 muun jo tuomitun kansanedustajan kanssa kokee edustavansa kansaa. Yksikään poliittinen puolue ei varmasti kannata tätä aloitetta. Kaikki haluavat vain osoittaa olevansa ainoa kanava vaikuttaa asioihin. Katsotaanpa vaikka kaava-asioita: ensin tehdään Maakuntakaava, sitten yleiskaava, sitten osayleiskaava ja sen jälkeen määritellään eri alueita kehittämisalueiksi. Sitten tehdään pikku hiljaa asemakaava ja rakennusjärjestys. Näistä vain kaksi viimeksi mainittua ovat oikeusvaikutteisia. Kaikki muut ovat suunnitelmia. Ei niihin valtuusto voi mitenkään puuttua. Kun luin noita negatiivisia kirjoituksia Rääkänpäästä niin todellakin riipii ja tulen vihaiseksi. On täysin mieletöntä edes suunnitella alueen hävittämistä kun vasta joitakin vuosia sitten kaupunki myi nuo tontit omistustonteiksi. Nyt kun alueen suunnittelussa ei vielä ole oikeusvaikutteisia päätöksiä niin asukas on puilla paljailla ja odottelee miten asia kehittyy seuraavien 10- 30 vuoden aikana ja kenen eduista on kyse. Kunnallisen demokratia huippu Hyvinkäällä on kun kokoomuspuolue valitsi kaupunginhallituksen puheenjohtajaksi paikallisen kiinteistöyrityksen johdossa olevan henkilön ja sama henkilö istuu myös kaupunginvaltuustossa ja sama puolue hallitsee teknisen vaaliliiton puitteissa koko kaupungin päätöksentekoa. Miten te arvelette demokratian toteutuvan ? Oma pikkupuolueeni on heille pelkkä piikki persuksissa. Miettikääpä nyt tosissanne vaihtoehtoja ainakin seuraavissa vaaleissa.
En oleta että tämä juttu on julkaisukelpoinen paikallisessa lehdessä, mutta kirjoitinpa kuitenkin.
Taisto Orre
Perussuomalainen
perjantai 26. helmikuuta 2010
Mafia Hyvinkäällä ?
Mafia ja Hyvinkään keskustakortteli(KEKO)
Kummallisia huhuja on liikkunut Hyvinkäällä jo vuosikausia, keskustakorttelin ja varsinkin sen keskipisteen rakentamisesta ja kaupungintalon purkamisesta. Kuka oikeastaan rahoittaa nämä projektit.? Vasemmisto ja minä itsekin ihmettelin tätä touhua ja sen rahoitusta. Eihän meillä Hyvinkäällä toki voi esiintyä mitään laittomuuksia.
Eihän Kokoomuksen eduskuntavaaliehdokas Kari Järvenpää voisi sotkeentua mihinkään rahanpesuun. Kyseessähän on vain ja ainoastaan erinomainen yrittäjä joka sai toki painostuksellaan nostettua vanhan huonokuntoisen Lindroosin entisen autotalon ja rakennuksen tontteineen ihan huippuhintaan. Taitava liikemies on tämä herra. Oli myös ensimmäinen valittaja tässä Keko asiassa Hyvinkäällä
Nostetaan hattua hänelle. Ei kai nyt kukaan sentään Karia epäile mistään laittomuuksista.
Tavallisena kaupunginvaltuutettuna saanen kuitenkin esittää kummallisuuksia syyttämättä ketään mistään:
- miksi Hyvinkään kaupungin tekemistä kauppakirjoista ilmenee että toinen ostaja ja yritys, joka sen allekirjoitti perustettiin Kauppa- ja Rekisterihallituksen tietojen mukaan tuona allekirjoituspäivänä eli 16.10.2009 ?
- miksi nuo kaksi ostajaa olivat samaisen Patentti- ja rekisterihallituksen tietojen mukaan tappiolla 5,5 miljoonaa Euroa ja silti myytiin juuri heille?
- miten rahoitus selvitettiin kun ostajina olivat noin tappiolliset yritykset ?
- miksi Hyvinkään kaupunginvaltuusto ei saanut lainkaan tietoa näistä kaupoista ja itsekin jouduin ne erikseen pyytämään tutkiakseni asiaa?
- miksi nyt ilmenneiden Italian Mafian ja Brittiläisen sijoitusyhtiöiden tiedot täsmäävät täydellisesti meidän Keko korttelin rahoittajien tietojen kanssa ?
- ovatko epäilijät kuitenkin olleet oikeassa?
Epäilykseni eivät kohdistu HOK/Elantoon koska se on rahoissaan ja varmistanut kauppansa poliittisilla sidoksillaan. YIT omistaa tonttinsa ja purkaa sen milloin haluaa ja tuhoaa kaunista keskustaamme ihan laillisesti. Leif Backman ja Matti Rantalainen jäävät näissä kisoissa ilman mitalia, mutta ovatko he sittenkin ainoita rehellisiä vaiko vain suomalaisittain persaukisia?
Laitan tähän lopuksi muutamia Mafiatietoja, joita uskon tulevan lisää melko pian. Olenko siis vainoharhainen vai realisti? Päätelkää itsItalian Calabrian pahamaineisen mafian rahanpesuoperaation epäillään ulottuvan Suomeen.
Helsingin Sanomien mukaan Italian poliisi epäilee, että mafian rahaa on pesty kahden Suomeen rekisteröidyn telealan yrityksen kautta.
Italian poliisi antoi tiistaina pidätysmääräyksen kahdesta brittimiehestä, jotka olivat olleet yritysten vastuuhenkilöitä. Helsingin Sanomien mukaan miehet olisivat olleet myös yrityksen johtajia.
Yritysten toimintaa on tiettävästi pyöritetty Britanniasta. Lehden mukaan yrityksillä oli yhtenä vuonna yhteensä lähes miljardin euron liikevaihto.
Italian poliisi epäilee, että mafian ahaa pestiin yli kaksi miljardia euroa ainakin kuudessa eri maassa.
(MTV3)
Italiassa rahanpesuun on poliisin epäilyjen mukaan sekaantunut muiden muassa teleyhtiö Telecom Italian tytäryhtiö Sparkle ja toinen televerkkoyritys Fastweb.
Lisäksi Silvio Berlusconin hallituskoalitioon kuuluva senaattori on epäiltyjen listalla.
Italian poliisi epäilee, että mafian rahaa pestiin yhteensä yli kaksi miljardia euroa kuudessa eri maassa.
Italian valtiolta peiteyritykset keinottelivat rahaa jättämällä arvonlisäverot maksamatta.
Kummallisia huhuja on liikkunut Hyvinkäällä jo vuosikausia, keskustakorttelin ja varsinkin sen keskipisteen rakentamisesta ja kaupungintalon purkamisesta. Kuka oikeastaan rahoittaa nämä projektit.? Vasemmisto ja minä itsekin ihmettelin tätä touhua ja sen rahoitusta. Eihän meillä Hyvinkäällä toki voi esiintyä mitään laittomuuksia.
Eihän Kokoomuksen eduskuntavaaliehdokas Kari Järvenpää voisi sotkeentua mihinkään rahanpesuun. Kyseessähän on vain ja ainoastaan erinomainen yrittäjä joka sai toki painostuksellaan nostettua vanhan huonokuntoisen Lindroosin entisen autotalon ja rakennuksen tontteineen ihan huippuhintaan. Taitava liikemies on tämä herra. Oli myös ensimmäinen valittaja tässä Keko asiassa Hyvinkäällä
Nostetaan hattua hänelle. Ei kai nyt kukaan sentään Karia epäile mistään laittomuuksista.
Tavallisena kaupunginvaltuutettuna saanen kuitenkin esittää kummallisuuksia syyttämättä ketään mistään:
- miksi Hyvinkään kaupungin tekemistä kauppakirjoista ilmenee että toinen ostaja ja yritys, joka sen allekirjoitti perustettiin Kauppa- ja Rekisterihallituksen tietojen mukaan tuona allekirjoituspäivänä eli 16.10.2009 ?
- miksi nuo kaksi ostajaa olivat samaisen Patentti- ja rekisterihallituksen tietojen mukaan tappiolla 5,5 miljoonaa Euroa ja silti myytiin juuri heille?
- miten rahoitus selvitettiin kun ostajina olivat noin tappiolliset yritykset ?
- miksi Hyvinkään kaupunginvaltuusto ei saanut lainkaan tietoa näistä kaupoista ja itsekin jouduin ne erikseen pyytämään tutkiakseni asiaa?
- miksi nyt ilmenneiden Italian Mafian ja Brittiläisen sijoitusyhtiöiden tiedot täsmäävät täydellisesti meidän Keko korttelin rahoittajien tietojen kanssa ?
- ovatko epäilijät kuitenkin olleet oikeassa?
Epäilykseni eivät kohdistu HOK/Elantoon koska se on rahoissaan ja varmistanut kauppansa poliittisilla sidoksillaan. YIT omistaa tonttinsa ja purkaa sen milloin haluaa ja tuhoaa kaunista keskustaamme ihan laillisesti. Leif Backman ja Matti Rantalainen jäävät näissä kisoissa ilman mitalia, mutta ovatko he sittenkin ainoita rehellisiä vaiko vain suomalaisittain persaukisia?
Laitan tähän lopuksi muutamia Mafiatietoja, joita uskon tulevan lisää melko pian. Olenko siis vainoharhainen vai realisti? Päätelkää itsItalian Calabrian pahamaineisen mafian rahanpesuoperaation epäillään ulottuvan Suomeen.
Helsingin Sanomien mukaan Italian poliisi epäilee, että mafian rahaa on pesty kahden Suomeen rekisteröidyn telealan yrityksen kautta.
Italian poliisi antoi tiistaina pidätysmääräyksen kahdesta brittimiehestä, jotka olivat olleet yritysten vastuuhenkilöitä. Helsingin Sanomien mukaan miehet olisivat olleet myös yrityksen johtajia.
Yritysten toimintaa on tiettävästi pyöritetty Britanniasta. Lehden mukaan yrityksillä oli yhtenä vuonna yhteensä lähes miljardin euron liikevaihto.
Italian poliisi epäilee, että mafian ahaa pestiin yli kaksi miljardia euroa ainakin kuudessa eri maassa.
(MTV3)
Italiassa rahanpesuun on poliisin epäilyjen mukaan sekaantunut muiden muassa teleyhtiö Telecom Italian tytäryhtiö Sparkle ja toinen televerkkoyritys Fastweb.
Lisäksi Silvio Berlusconin hallituskoalitioon kuuluva senaattori on epäiltyjen listalla.
Italian poliisi epäilee, että mafian rahaa pestiin yhteensä yli kaksi miljardia euroa kuudessa eri maassa.
Italian valtiolta peiteyritykset keinottelivat rahaa jättämällä arvonlisäverot maksamatta.
maanantai 15. helmikuuta 2010
Kansan edustaja vai paikallinen eduataja ?
Hyvinkääläinen vai kansan edustaja ?
Meillä oli aikanaan hyvinkääläinen kansanedustaja eli Tuulikki Hämäläinen(SDP) monta kautta ja jäi sittemmin vapaaehtoisesti pois. Kertokaapa nyt minulle mitä hyötyä siitä oli meille hyvinkääläisille? Tietysti Tuulikki itsekin voi vastata. Sitten oli ”Meidän Minna” kokoomuksesta, miten se näkyi meille kuntalaisille? Valtion omistama terveydenhoito-oppilaitos siirtyi meidän niskaamme. Niinhän korkeat poliittiset päättäjät olivat sopineet jo vuonna 1995. Minnako sen teki ? Nyt on ”Uusis”, no mitä hyötyä siitä on hyvinkääläisille ollut. Olisi kiva kuulla faktoja! Nyttemmin Kokoomus koettaa saada suurella rahalla hyvinkääläisen Kokon hyvinkääläiseksi kansanedustajaksi. Miksi me niin valitsisimme? Vaalikampanjakin alkoi jo niin ajoissa että mikään muu puolue ei ole edes ajatellut vielä ryhtyä mainostamiseen. Onko Kokoomuksella salaista tietoa vaalien aikaistamisesta vai liikaa rahaa ? Aamupostin mainos 12. 02. 2010 maksoi kuvineen ja väreineen noin 1000 Euroa. Taitaa olla varakas nainen tuo Kokko vai tulivatko rahat taas jostakin kummallisesta kohteesta? En tiedä, mutta aikooko Kokoomus mennä rahalla läpi? Tuo Kokoomuksen ja Kepun rahasampokin näyttää olevan hieman ahdingossa. Mutta kyllä näitä yrittäjiä ja aateveljiä ja siskoja vielä löytyy riittävästi ja taas aivan laillisin keinoin. Kokko on vasta ehdokas emmekä edes tiedä hänestä tai muistakaan ehdokkaista läpäisevätkö he ensimmäisen seulan eli hyväksyvätkö puoluehallitukset heidät virallisiksi puolueen kansanedustajaehdokkaiksi. Kannattaa muistaa että Suomen Perustuslaki takaa jokaiselle mahdollisuuden asettua ehdolla. Aika toivotonhan se tehtävä on kun pitäisi saada oma tukiryhmä ja saattaa käydä niin että 50.000 ääntä ei riitä edes yhteen kansanedustajaan. Siinä on meidän demokratiamme salaisuus. Minusta on mukavaa asettua vastapainoksi nollabudjetilla. Köyhä puolue ei avusta ja omaa rahaa ei ole käytettäväksi. Onneksi äänestäjät ratkaisevat asiat ei raha. Mukavaa kisaa Uudellemaalle meidän kaikkien lopullisesti hyväksyttyjen ehdokkaiden välille kun se aika koittaa joskus syksyllä. Kukaan meistä ei vielä edes tiedä läpäiseekö ensimmäisen seulan. Jokainen meistä kansanedustaja ehdokkaaksi lupautuneista kuitenkin tietää tosiasian, ettei yksikään hyvinkääläinen ehdokas selviä edes kaikkien hyvinkääläisten äänillä alkustarttia pidemmälle. Tarvitaan laajempi kannatus koko Uudeltamaalta. Ei siinä puolueväki tai Ay-väki nykyaikana ole merkittävä tekijä. Toivottavasti ei myöskään suuri raha.
Reipasta ja reilua kamppailua kaikille toivottaen
Kansanedustaja on kansan edustaja ei Hyvinkään edustaja.
Taisto Orre
mahdollisesti ehdokas jos puolue sen viisaaksi katsoo
Meillä oli aikanaan hyvinkääläinen kansanedustaja eli Tuulikki Hämäläinen(SDP) monta kautta ja jäi sittemmin vapaaehtoisesti pois. Kertokaapa nyt minulle mitä hyötyä siitä oli meille hyvinkääläisille? Tietysti Tuulikki itsekin voi vastata. Sitten oli ”Meidän Minna” kokoomuksesta, miten se näkyi meille kuntalaisille? Valtion omistama terveydenhoito-oppilaitos siirtyi meidän niskaamme. Niinhän korkeat poliittiset päättäjät olivat sopineet jo vuonna 1995. Minnako sen teki ? Nyt on ”Uusis”, no mitä hyötyä siitä on hyvinkääläisille ollut. Olisi kiva kuulla faktoja! Nyttemmin Kokoomus koettaa saada suurella rahalla hyvinkääläisen Kokon hyvinkääläiseksi kansanedustajaksi. Miksi me niin valitsisimme? Vaalikampanjakin alkoi jo niin ajoissa että mikään muu puolue ei ole edes ajatellut vielä ryhtyä mainostamiseen. Onko Kokoomuksella salaista tietoa vaalien aikaistamisesta vai liikaa rahaa ? Aamupostin mainos 12. 02. 2010 maksoi kuvineen ja väreineen noin 1000 Euroa. Taitaa olla varakas nainen tuo Kokko vai tulivatko rahat taas jostakin kummallisesta kohteesta? En tiedä, mutta aikooko Kokoomus mennä rahalla läpi? Tuo Kokoomuksen ja Kepun rahasampokin näyttää olevan hieman ahdingossa. Mutta kyllä näitä yrittäjiä ja aateveljiä ja siskoja vielä löytyy riittävästi ja taas aivan laillisin keinoin. Kokko on vasta ehdokas emmekä edes tiedä hänestä tai muistakaan ehdokkaista läpäisevätkö he ensimmäisen seulan eli hyväksyvätkö puoluehallitukset heidät virallisiksi puolueen kansanedustajaehdokkaiksi. Kannattaa muistaa että Suomen Perustuslaki takaa jokaiselle mahdollisuuden asettua ehdolla. Aika toivotonhan se tehtävä on kun pitäisi saada oma tukiryhmä ja saattaa käydä niin että 50.000 ääntä ei riitä edes yhteen kansanedustajaan. Siinä on meidän demokratiamme salaisuus. Minusta on mukavaa asettua vastapainoksi nollabudjetilla. Köyhä puolue ei avusta ja omaa rahaa ei ole käytettäväksi. Onneksi äänestäjät ratkaisevat asiat ei raha. Mukavaa kisaa Uudellemaalle meidän kaikkien lopullisesti hyväksyttyjen ehdokkaiden välille kun se aika koittaa joskus syksyllä. Kukaan meistä ei vielä edes tiedä läpäiseekö ensimmäisen seulan. Jokainen meistä kansanedustaja ehdokkaaksi lupautuneista kuitenkin tietää tosiasian, ettei yksikään hyvinkääläinen ehdokas selviä edes kaikkien hyvinkääläisten äänillä alkustarttia pidemmälle. Tarvitaan laajempi kannatus koko Uudeltamaalta. Ei siinä puolueväki tai Ay-väki nykyaikana ole merkittävä tekijä. Toivottavasti ei myöskään suuri raha.
Reipasta ja reilua kamppailua kaikille toivottaen
Kansanedustaja on kansan edustaja ei Hyvinkään edustaja.
Taisto Orre
mahdollisesti ehdokas jos puolue sen viisaaksi katsoo
perjantai 5. helmikuuta 2010
Olen Perussuomalainen

Olen Perussuomalainen nyt ja ikuisesti.
Kun peruin valitukseni Kekosta ja siinä sivussa uuden kaupungintalon rakentamisesta Vanhalle villatehtaalle niin tein sen täysissä sielun ja ruumiin voimissa. En ole tyhmä ja tiesin että siitä seuraa kaikenlaista keskustelua ja osa äänestäjistäni ajattelee että Kokoomus tai virkamiehet olivat ostaneet minut. Eivät todella olleet. Yksikään virkamies tai poliittinen vaikuttaja ei ole ottanut yhteyttä asian tiimoilta. En ole myöskään halunnut kertoa miksi harkitsin oikeaksi perua valitukseni. Kiusanteko ei ole riittävä peruste. Itse asiassa ajattelin. ettei uusi kaupungintalo Vanhalle villatehtaalle ehdi valmistua ajoissa ja etteivät Keko tai Ykköskorttelin sopimukset ehdi toteutua ajoissa ja kaupunki tienaa 5 miljoonaa Euroa. Valitusten peruuttaminen oli huomattavasti vaikeampaa kuin niiden tekeminen ja vaati paljon enemmän rohkeutta. Olen todella pahoillani jos uskotte jonkun voivan ostaa minut. Hyvinkään todelliset päättäjät sopivat varmaankin yhteen taksiin eikä sinne sovi Taisto Orre vaikka otettaisiin käyttöön Inva-taksi. Valitettavaahan se on että paikallinen lehti ja sen toimittajat ovat totaalisesti ulalla oikeista päättäjistämme. Politiikka on vain politiikkaa ja varsinaiset päättäjät ovat sijoittajia ja virkamiehiä. Koetan kuitenkin siinä todellisuudessa istua aikani ja tehdä parhaani edes ollakseni piikki lihassa.
Perussuomalainen
keskiviikko 3. helmikuuta 2010
Hyvinkää, missä se sijaitsee ?
Hyvinkään kaupunki todella pulassa.
Juhani Kouhia kirjoitti todellista asiaa AP:ssa viime viikolla. Valitettavasti Juhanikin oli vielä liian positiivinen eli suomeksi sanottuna ”olemme kusessa”. Viime päivinä olemme saaneet lukea miten kaikille muillekin kuin Tehyläisille tulee maksaa palkankorotukset. Kunta-alan palkkaneuvottelut katkesivat, Yli-Jurvan asuntomessualue nielee ainakin 4 miljoonaa lisää rahaa(AP 03.02.2010). Uuden kaupungintalon rakentaminen Villatehtaalle maksaa ainakin 5 miljoonaa Euroa enemmän kuin talousarvio mainitsee. Olemme jo nyt 9 miljoonaa Euroa pakkasella (muutama vuosi sitten oli ylijäämää 30 miljoonaa Euroa). Miten tähän on päästy ? Katsokaa päättäjiämme kaupunginhallituksessa ja kaupunginvaltuustossa. Keitä he ovat ja mistä puolueista ja miten he edustavat kaupunkilaisten mielipiteitä. Perussuomalaiset tutkivat tilannetta ja oma esitykseni oli että veroprosentti tulisi jo vuonna 2010 nostaa ainakin 20,5 prosenttiin. Kokoomus esitti sen pitämisenä ennallaan, miksiköhän ? Eikö sijoittajien ja ökyrikkaiden asiaa ajava puolue osannut laskea? Onneksi Demarit taipuivat ja saatiin edes 19,25 % veroäyriksi. Jokainen voi huomata että se oli vain populistinen ja vailla todellisuuspohjaa oleva myönnytys. Nyt olemme taas saman kysymyksen äärellä. Lukekaapa seuraava tiedotus:” Valtiovarainministeriön tiedote 1.2.2009
VM:n raportti: Julkinen talous ajautumassa umpikujaan - kestävyyden palauttamiseksi tarvitaan mittava sopeutusohjelma
01.02.2010 | Tiedote 10/2010
Talouskriisi ja heikko työllisyystilanne yhdessä väestön ikääntymisen kanssa ovat syventäneet julkisen talouden kestävyysvajetta. Valtiovarainministeriön tänään 1.2.2010 julkaiseman raportin laskelmat osoittavat, että ilman sopeutustoimia julkinen talous ajautuu kestämättömään tilanteeseen. Mitä pidemmälle korjaustoimet lykätään, sitä vaikeammiksi ongelmat muodostuvat sekä taloudelliselta että sosiaaliselta kannalta.
Raportin mukaan kestävyysongelman suuruus on sitä luokkaa, että sen ratkaisemiseksi tarvitaan sekä rakenteellisia toimia että kaikkien menokohtien kriittistä arviointia, menojen supistuksia ja uudelleenkohdennuksia. Myös verotuksen maltillista kiristämistä tarvitaan.
Jotta väestön ikääntymisestä ja talouden kasvupotentiaalin vähenemisestä aiheutuvaan kestävyyshaasteeseen voidaan vastata, tulisi julkisessa taloudessa (valtio, kunnat, sosiaaliturvarahastot) päästä ylijäämään, joka vastaa 4 prosenttia bruttokansantuotteesta (noin 8 mrd. euroa). Näistä lähtökohdista julkisen velan osuus bruttokansantuotteesta vakiintuisi nykyisellä kokonaisveroasteella 60 prosentin tasolle, kun ikäsidonnaisten julkisten menojen arvioidaan kasvavan 6 prosenttiyksikköä BKT:sta vastaavalla määrällä parin seuraavan vuosikymmenen kuluessa.
Aika tehdä mittavia investointeja on sinänsä oikea. Hyvinkään valtuusto ei kuitenkaan ota huomioon tosiseikkoja eli emme nykyisen lainsäädännön puitteissa voi työllistää omia työttömiä. Hyvinkään verotulot eivät kasva ja sijoittajat repivät aikanaan satoja miljoonia euroja meidän tyhmyydestämme. Kertokaa nyt hyvät valtuutetut kenen asiaa te oikein ajatte ? Maksajathan ovat tiedossa eli veronmaksajat. On helppoa tehdä businesta toisten rahoilla eikö totta, on helppoa kertoa korulauseita ja huijata kaupunkilaisia, eikö totta?
Taisto Orre, kaupunginvaltuutettu
Juhani Kouhia kirjoitti todellista asiaa AP:ssa viime viikolla. Valitettavasti Juhanikin oli vielä liian positiivinen eli suomeksi sanottuna ”olemme kusessa”. Viime päivinä olemme saaneet lukea miten kaikille muillekin kuin Tehyläisille tulee maksaa palkankorotukset. Kunta-alan palkkaneuvottelut katkesivat, Yli-Jurvan asuntomessualue nielee ainakin 4 miljoonaa lisää rahaa(AP 03.02.2010). Uuden kaupungintalon rakentaminen Villatehtaalle maksaa ainakin 5 miljoonaa Euroa enemmän kuin talousarvio mainitsee. Olemme jo nyt 9 miljoonaa Euroa pakkasella (muutama vuosi sitten oli ylijäämää 30 miljoonaa Euroa). Miten tähän on päästy ? Katsokaa päättäjiämme kaupunginhallituksessa ja kaupunginvaltuustossa. Keitä he ovat ja mistä puolueista ja miten he edustavat kaupunkilaisten mielipiteitä. Perussuomalaiset tutkivat tilannetta ja oma esitykseni oli että veroprosentti tulisi jo vuonna 2010 nostaa ainakin 20,5 prosenttiin. Kokoomus esitti sen pitämisenä ennallaan, miksiköhän ? Eikö sijoittajien ja ökyrikkaiden asiaa ajava puolue osannut laskea? Onneksi Demarit taipuivat ja saatiin edes 19,25 % veroäyriksi. Jokainen voi huomata että se oli vain populistinen ja vailla todellisuuspohjaa oleva myönnytys. Nyt olemme taas saman kysymyksen äärellä. Lukekaapa seuraava tiedotus:” Valtiovarainministeriön tiedote 1.2.2009
VM:n raportti: Julkinen talous ajautumassa umpikujaan - kestävyyden palauttamiseksi tarvitaan mittava sopeutusohjelma
01.02.2010 | Tiedote 10/2010
Talouskriisi ja heikko työllisyystilanne yhdessä väestön ikääntymisen kanssa ovat syventäneet julkisen talouden kestävyysvajetta. Valtiovarainministeriön tänään 1.2.2010 julkaiseman raportin laskelmat osoittavat, että ilman sopeutustoimia julkinen talous ajautuu kestämättömään tilanteeseen. Mitä pidemmälle korjaustoimet lykätään, sitä vaikeammiksi ongelmat muodostuvat sekä taloudelliselta että sosiaaliselta kannalta.
Raportin mukaan kestävyysongelman suuruus on sitä luokkaa, että sen ratkaisemiseksi tarvitaan sekä rakenteellisia toimia että kaikkien menokohtien kriittistä arviointia, menojen supistuksia ja uudelleenkohdennuksia. Myös verotuksen maltillista kiristämistä tarvitaan.
Jotta väestön ikääntymisestä ja talouden kasvupotentiaalin vähenemisestä aiheutuvaan kestävyyshaasteeseen voidaan vastata, tulisi julkisessa taloudessa (valtio, kunnat, sosiaaliturvarahastot) päästä ylijäämään, joka vastaa 4 prosenttia bruttokansantuotteesta (noin 8 mrd. euroa). Näistä lähtökohdista julkisen velan osuus bruttokansantuotteesta vakiintuisi nykyisellä kokonaisveroasteella 60 prosentin tasolle, kun ikäsidonnaisten julkisten menojen arvioidaan kasvavan 6 prosenttiyksikköä BKT:sta vastaavalla määrällä parin seuraavan vuosikymmenen kuluessa.
Aika tehdä mittavia investointeja on sinänsä oikea. Hyvinkään valtuusto ei kuitenkaan ota huomioon tosiseikkoja eli emme nykyisen lainsäädännön puitteissa voi työllistää omia työttömiä. Hyvinkään verotulot eivät kasva ja sijoittajat repivät aikanaan satoja miljoonia euroja meidän tyhmyydestämme. Kertokaa nyt hyvät valtuutetut kenen asiaa te oikein ajatte ? Maksajathan ovat tiedossa eli veronmaksajat. On helppoa tehdä businesta toisten rahoilla eikö totta, on helppoa kertoa korulauseita ja huijata kaupunkilaisia, eikö totta?
Taisto Orre, kaupunginvaltuutettu
perjantai 29. tammikuuta 2010
Hyvinkää, kiinnostaako ketään ?
TAPELKAA POJAT SAATTE TUPAKKIA YM JUTTUJA.
Joskus kauan sitten kun olin metsätöissä Lapissa piti aina olla selkeä nokkimisjärjestys. Itsekin jouduin tappelemaan omasta paikastani. En ollut siihen halukas, mutta vaihtoehtoja ei ollut.
Muistan tuon yllytyshuudon vieläkin ja tupakkiahan sain ja olen siitä lähtien polttanut, taisi olla vuosi 1955. Eilen ja tänään lueskelin paikallista lehteä nimeltään Aamuposti(kustantaa sijoittaja Eero Lehti Kok.). Olen säilyttänyt kaikki kyseiset lehdet aina ammoisista ajoista alkaen. Aluksihan se oli Hyvinkään Sanomat. Näissä parin viime päivän lehdissä kiinnitin huomioni siihen että aina vuodesta 2007 alkaen kaupunkimme ns.” Ykköskortteli” on säännöllisesti julkaissut ihan samaa artikkelia jotensakin samaan tapaan.” Lefa” eli Leif Backman ja Bra-yhtiöt eli Matti Rantalainen kytkettynä Antti Rantalaiseen ja hänen vaimoonsa ovat julkistaneet täysin perätöntä tietoa hankkeesta. Varmaankin kaikki hyvinkääläiset muistavat suuren lakanan Hämeenkatu 6:n seinässä eli ”Tähän valmistuu muodin keskus” ja alla luki TK-Development. Moniko vaivautui katsomaan mikä tämä tällainen yritys oli ? Sittemmin lakana poistettiin ja Kauppalankadulle ilmestyi hieno seinän kokoinen juliste miten Palmberg Oy ryhtyy rakentamaan kolme komeata kerrostaloa. Aamupostin artikkelit ovat liikuttavan samanlaisia tiedotteita. Ensin rakentaminen siirtyi vuoteen 2008, sitten se siirtyi vuoteen 2009, sitten se siirtyi vuoden 2010 alkuun ja nyt se siirtyy vuoden 2011 -2012 tienoille. Aina on selitetty samaa asiaa eli rahoittajien epävarmuus ja ilmoitamme ykköskorttelin liikkeet ja rahoittajat jonkin ajan kuluttua. Mielenkiintoiseksi asian tekee se että Kari Järvenpää ja hänen takanaan olevat sijoittajat ja Ykköskorttelin sijoittajat (takanahan on tuo tuntematon Wallenbergin suku) kertovat molemmat tehneensä sopimuksen Hennes &Maurizin kanssa eli kuka tässä nyt bluffaa ja ketä ? Jokainen meistä voi tutkailla millaisille PA yhtiöille kaupunkimme keskusta myytiin! Mitä tämä suuri ”muodin keskus” siis sisältää ? Kaksi halpatuontiketjua(H§M ja Kapp Ahl), jotka tuottavat bulkkitavaraa halpamaista. Hieman vahingoniloisena ajattelen teitä hyvinkääläiset eli sitähän saitte mitä tilasitte. Kiroilkaa nyt itseksenne kun ette hyvinkääläiseen tapaan pääse lähellekään haluamaanne kauppaa ainakaan kolmeen vuoteen) kiroilkaa kun veroäyrinne taas nousee, vaan joudutte jopa kävelemään. Nauttikaa nyt suuresta muodista samaan tapaan kuin ostaisitte R-kioskista kaikki korunne. Asiantuntijaliikkeet ja pienyrittäjät kyllä tekevät konkurssin tai lopettavat ja saatte nauttia todellisesta muodin keskuksesta tyyliin Tiimari/R-kioski. Olkaa onnellisia!
Taisto Orre
yksityisajattelija
Joskus kauan sitten kun olin metsätöissä Lapissa piti aina olla selkeä nokkimisjärjestys. Itsekin jouduin tappelemaan omasta paikastani. En ollut siihen halukas, mutta vaihtoehtoja ei ollut.
Muistan tuon yllytyshuudon vieläkin ja tupakkiahan sain ja olen siitä lähtien polttanut, taisi olla vuosi 1955. Eilen ja tänään lueskelin paikallista lehteä nimeltään Aamuposti(kustantaa sijoittaja Eero Lehti Kok.). Olen säilyttänyt kaikki kyseiset lehdet aina ammoisista ajoista alkaen. Aluksihan se oli Hyvinkään Sanomat. Näissä parin viime päivän lehdissä kiinnitin huomioni siihen että aina vuodesta 2007 alkaen kaupunkimme ns.” Ykköskortteli” on säännöllisesti julkaissut ihan samaa artikkelia jotensakin samaan tapaan.” Lefa” eli Leif Backman ja Bra-yhtiöt eli Matti Rantalainen kytkettynä Antti Rantalaiseen ja hänen vaimoonsa ovat julkistaneet täysin perätöntä tietoa hankkeesta. Varmaankin kaikki hyvinkääläiset muistavat suuren lakanan Hämeenkatu 6:n seinässä eli ”Tähän valmistuu muodin keskus” ja alla luki TK-Development. Moniko vaivautui katsomaan mikä tämä tällainen yritys oli ? Sittemmin lakana poistettiin ja Kauppalankadulle ilmestyi hieno seinän kokoinen juliste miten Palmberg Oy ryhtyy rakentamaan kolme komeata kerrostaloa. Aamupostin artikkelit ovat liikuttavan samanlaisia tiedotteita. Ensin rakentaminen siirtyi vuoteen 2008, sitten se siirtyi vuoteen 2009, sitten se siirtyi vuoden 2010 alkuun ja nyt se siirtyy vuoden 2011 -2012 tienoille. Aina on selitetty samaa asiaa eli rahoittajien epävarmuus ja ilmoitamme ykköskorttelin liikkeet ja rahoittajat jonkin ajan kuluttua. Mielenkiintoiseksi asian tekee se että Kari Järvenpää ja hänen takanaan olevat sijoittajat ja Ykköskorttelin sijoittajat (takanahan on tuo tuntematon Wallenbergin suku) kertovat molemmat tehneensä sopimuksen Hennes &Maurizin kanssa eli kuka tässä nyt bluffaa ja ketä ? Jokainen meistä voi tutkailla millaisille PA yhtiöille kaupunkimme keskusta myytiin! Mitä tämä suuri ”muodin keskus” siis sisältää ? Kaksi halpatuontiketjua(H§M ja Kapp Ahl), jotka tuottavat bulkkitavaraa halpamaista. Hieman vahingoniloisena ajattelen teitä hyvinkääläiset eli sitähän saitte mitä tilasitte. Kiroilkaa nyt itseksenne kun ette hyvinkääläiseen tapaan pääse lähellekään haluamaanne kauppaa ainakaan kolmeen vuoteen) kiroilkaa kun veroäyrinne taas nousee, vaan joudutte jopa kävelemään. Nauttikaa nyt suuresta muodista samaan tapaan kuin ostaisitte R-kioskista kaikki korunne. Asiantuntijaliikkeet ja pienyrittäjät kyllä tekevät konkurssin tai lopettavat ja saatte nauttia todellisesta muodin keskuksesta tyyliin Tiimari/R-kioski. Olkaa onnellisia!
Taisto Orre
yksityisajattelija
torstai 28. tammikuuta 2010
Kaupungissa maalla Hyvinkää
torstai 21. tammikuuta 2010
Enemmistövalta vai demokratis ?
Enemmistökin voi olla väärässä!
Kirjoitukseni ei ole vastaus Velipekka Nummikoskelle. Tosin täytyy rehellisesti myöntää että hän on kyllä hyvä innoittaja minulle. Hänestä tulee(oman analyysinsä mukaan) todella hyvä politiikan ammattilainen koska hän on kärsinyt pelkkiä tappioita. Saattaisi olla viisasta miettiä ollako poliitikko vai virkamies No tämä oli vain aasinsilta ja sitten varsinaiseen asiaan.
Velipekalla tosin näyttää olevan harvinainen ”armonlahja” sotkea aidat ja aidanseipäät, mutta se hänelle suotakoon kaikella ystävyydellä.
Varsinaiseen asiaan eli enemmistön oikeassa olemisen kysymykseen. . Tästä löytyy kaikille kiinnostuneille erittäin hyviä artikkeleita vaikkapa vai lukemalla Tiedelehteä tai selaamalla hakukoneita (Google tai jokin muu).
Condorcetin tuomariteoreema eli jos joku haluaa lukea englannin kielellä niin löytyy hakukoneista nimellä, Condorcet Jury Theorem, kertoo meille seuraavia tutkittuja tosiasioita. (Annettakoon anteeksi että pyrin jälleen jotenkin selkokieleen turmelematta tosiasioita.):
Muutamia lainauksia lyhennettyinä mutta asiaa muuntelematta:” mitä enemmän äänestäjiä, sitä epätodennäköisemmäksi oikea ratkaisu käy”. Voitte tietysti lukea tätä edeltäneet lauseet ja ajatella asiaa ihan omilla aivoillanne.
Ja sitten lopputoteamus: ”kollektiivin päätöksentekokyky lähestyy nollaa sitä mukaa kuin päättäjien määrä lisääntyy. 1 Ziljoona päättäjää voi olla väärässä.”
Mitenkä tämä teoreema sopii enemmistövaltaan? Sopiiko se lailliseen käsitykseemme demokratiasta? Mahtaako Kokoomuksen poliittinen valtiosihteeri olla valmis estämään valtuustoaloitteet ja kunta- ja hallintolakien antamat kuntalaisten oikeudet enemmistön harhautuneen demokratiakäsitteen perusteella vai miten asia ratkaistaan ?
Kysyy
Valtuustoaloitteita ja valituksia tehnyt
Taisto Orre
Kirjoitukseni ei ole vastaus Velipekka Nummikoskelle. Tosin täytyy rehellisesti myöntää että hän on kyllä hyvä innoittaja minulle. Hänestä tulee(oman analyysinsä mukaan) todella hyvä politiikan ammattilainen koska hän on kärsinyt pelkkiä tappioita. Saattaisi olla viisasta miettiä ollako poliitikko vai virkamies No tämä oli vain aasinsilta ja sitten varsinaiseen asiaan.
Velipekalla tosin näyttää olevan harvinainen ”armonlahja” sotkea aidat ja aidanseipäät, mutta se hänelle suotakoon kaikella ystävyydellä.
Varsinaiseen asiaan eli enemmistön oikeassa olemisen kysymykseen. . Tästä löytyy kaikille kiinnostuneille erittäin hyviä artikkeleita vaikkapa vai lukemalla Tiedelehteä tai selaamalla hakukoneita (Google tai jokin muu).
Condorcetin tuomariteoreema eli jos joku haluaa lukea englannin kielellä niin löytyy hakukoneista nimellä, Condorcet Jury Theorem, kertoo meille seuraavia tutkittuja tosiasioita. (Annettakoon anteeksi että pyrin jälleen jotenkin selkokieleen turmelematta tosiasioita.):
Muutamia lainauksia lyhennettyinä mutta asiaa muuntelematta:” mitä enemmän äänestäjiä, sitä epätodennäköisemmäksi oikea ratkaisu käy”. Voitte tietysti lukea tätä edeltäneet lauseet ja ajatella asiaa ihan omilla aivoillanne.
Ja sitten lopputoteamus: ”kollektiivin päätöksentekokyky lähestyy nollaa sitä mukaa kuin päättäjien määrä lisääntyy. 1 Ziljoona päättäjää voi olla väärässä.”
Mitenkä tämä teoreema sopii enemmistövaltaan? Sopiiko se lailliseen käsitykseemme demokratiasta? Mahtaako Kokoomuksen poliittinen valtiosihteeri olla valmis estämään valtuustoaloitteet ja kunta- ja hallintolakien antamat kuntalaisten oikeudet enemmistön harhautuneen demokratiakäsitteen perusteella vai miten asia ratkaistaan ?
Kysyy
Valtuustoaloitteita ja valituksia tehnyt
Taisto Orre
maanantai 18. tammikuuta 2010
Kunnan vai kuntalaisen etu ?

TURHIA VALITUKSIAKO VAI KUNTALAISTEN EDUN AJAMISTA ?
Aamuposti otsikoi tekemäni valituksen kaupungintalon rakentamisesta Wanhalle Villatehtaalle ja piti sitä ennakkoon turhana. Asiassa vedottiin myös Kuntaliiton lakimieheen. Jutusta unohtui valitusperusteista tärkein osio. Rakennuslupapäätöksen pöytäkirjastahan se on luettavissa ja kuuluu näin:” ” Valitusoikeus on viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla, sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa, sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja kunnalla”.
Artikkelissa oli tarkoitushakuisesti jätetty kertomatta tuo viimeinen lause. Mitäpä Kuntaliiton lakimies sen jälkeen voi muuta vastata kuin mitä vastasi. Samalla tietysti olisi voinut huomata että kannatan Wanhalle Villatehtaalle perustettavaa uutta kaupungintaloa, musiikkiopistoa ja kulttuuria, MUTTA en noilla ehdoilla.
Virkamiehet ovat yhdessä vallassa olevien puolueiden(lue sijoittajien) kanssa jo vuosikausia manipuloineet tätä asiaa ja niistä on koko ajan tiedotettu kuntalaisia harhaan johtaen. Kun Pro kaupungintalo- liike muutamassa viikossa hankki1774 nimeä Adressiin vastustaessaan nykyisen kaupungintalon purkamista niin asiasta tiedotettiin koko ajan kauppakeskusten vastustamisena tai vasemmiston änkyröintinä. Siitähän ei koskaan ollut kyse. Kuntalaisista valtaosa vastusti nykyisen kaupungintalon purkua ja vastustaa edelleenkin. Kyseessä on koko ajan ollut noin 15 Miljoonan Euron rahanreikä kaupungille ja täysin tarpeettomasti koska vaatimattominkin arkkitehti olisi osannut suunnitella kauppakeskukset ilman moista purkua. Pro kaupungintalo-liikkeen Adressi luovutettiin 15.4.2008 kaupunginjohtaja Raimo Lahdelle ja silloiselle valtuuston puheenjohtajalle Mauri Tuomiselle. Tulos oli musertava: missään ei näy mitään jälkeä tästä kuntalaisten mielipiteestä, mikään elin ei ole sitä käsitellyt eli se on hävinnyt olemattomiin. Jos siis kaupunginjohtaja ei halua asiaa edes kaupunginhallituksen käsiteltäväksi niin valtuusto on antanut siihen ihan laillisen luvan omissa säädöskokoelmissaan ja siten sitä ei näy missään. Olkaapa kuntalaiset tarkkoina ja muotoilkaa mielipiteenne lakitermeihin sopiviksi. Tässä tapauksessa olisi pitänyt tehdä kuntalaisaloite ja myös kunnallinen kansanäänestysaloite. Olen tehnyt valtuustoaloitteen tiedotuksen korjaamiseksi ja kuntalaisten kouluttamiseksi tietoiseksi oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan.
Mitä sitten kuntalaki, Hyvinkään kaupungin sääntökokoelma, Hyvinkään kaupunkistrategia ja Visiot toteavat kaupunkilaisten asemasta ja ”Asukaslähtöisyydestä”.
Käytännössä virkamiehet ja vallassa olevat puolueet ovat jo pitkään sekoittaneet KUNNAN EDUN ja KUNTALAISTEN edun ja ovat ruvenneet kokemaan ne samaksi asiaksi.
Olematta juristi (tutkintoonhan vaaditaan vain lukutaito) kerron mahdollisimman selkeällä suomen kielellä mitä em. asioissa kerrotaan.
Kuntalaki 1 § ja sen 3 momentti:
Kunta pyrkii edistämään asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan.
Kuntalaki 27 §
Tämä lainkohta sisältää 7 eri kohtaa. Yleislause kuuluu:” Valtuuston on pidettävä huolta siitä, että kunnan asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on edellytykset osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan.”
Kohta 4 kuuluu seuraavalla tavalla:” selvittämällä asukkaiden mielipiteitä ennen päätöksentekoa.”
Kaupunkistrategia ja Missiot ja Visiot:
Näitähän on laadittu vuosikausia ja laskujeni mukaan niitä on jo nyt 39 erilaista Strategiaa. Enää puuttuu vain Strategia , joka määrittelisi Strategiat. Niihin tässä jutussa ei ole tarpeellista puuttua koska niillä ei ole mitään merkitystä eikä oikeusvaikutuksia.
Aihetta on varmaankin enenpäänkin, mutta odotellaan nyt kuitenkin erilaisia juridisia kannanottoja ja koetetaan joka tapauksessa erottaa kuntalaisten edut ja kuntalaisten vaikutusmahdollisuudet kunnan edusta. Suurin lyömäase kunnilla on kuitenkin Kaavoitus, johon sillä on yksinoikeus ja jonka avulla meitä eniten ohjaillaan ja harhaanjohdetaan. Tuohon asiaan palaan mielelläni myöhemmin. Aamupostia ja sen toimittajia ei voi moittia koska heillä on sananvapaus. Se on suurin meitä vielä hengissä pitävä periaate. Joten toimittajat kirjoitelkoon edelleen vapaasti ihan mielensä mukaan. Kunnan velvollisuus on antaa tosiasiatietoja. Jos se hieman maksaa niin maksakoon. Lähestyisimme kuitenkin kansanvaltaa ja lisäisimme kuntalaisten osallistumisaktiivisuutta ja uskoa siihen että vaikuttaa voi muullakin tavalla kuin poliittisten puolueiden kautta.
Taisto Orre
Perussuomalainen
torstai 14. tammikuuta 2010
Terveisiä Hyvinkäältä
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
