Enemmistökin voi olla väärässä!
Kirjoitukseni ei ole vastaus Velipekka Nummikoskelle. Tosin täytyy rehellisesti myöntää että hän on kyllä hyvä innoittaja minulle. Hänestä tulee(oman analyysinsä mukaan) todella hyvä politiikan ammattilainen koska hän on kärsinyt pelkkiä tappioita. Saattaisi olla viisasta miettiä ollako poliitikko vai virkamies No tämä oli vain aasinsilta ja sitten varsinaiseen asiaan.
Velipekalla tosin näyttää olevan harvinainen ”armonlahja” sotkea aidat ja aidanseipäät, mutta se hänelle suotakoon kaikella ystävyydellä.
Varsinaiseen asiaan eli enemmistön oikeassa olemisen kysymykseen. . Tästä löytyy kaikille kiinnostuneille erittäin hyviä artikkeleita vaikkapa vai lukemalla Tiedelehteä tai selaamalla hakukoneita (Google tai jokin muu).
Condorcetin tuomariteoreema eli jos joku haluaa lukea englannin kielellä niin löytyy hakukoneista nimellä, Condorcet Jury Theorem, kertoo meille seuraavia tutkittuja tosiasioita. (Annettakoon anteeksi että pyrin jälleen jotenkin selkokieleen turmelematta tosiasioita.):
Muutamia lainauksia lyhennettyinä mutta asiaa muuntelematta:” mitä enemmän äänestäjiä, sitä epätodennäköisemmäksi oikea ratkaisu käy”. Voitte tietysti lukea tätä edeltäneet lauseet ja ajatella asiaa ihan omilla aivoillanne.
Ja sitten lopputoteamus: ”kollektiivin päätöksentekokyky lähestyy nollaa sitä mukaa kuin päättäjien määrä lisääntyy. 1 Ziljoona päättäjää voi olla väärässä.”
Mitenkä tämä teoreema sopii enemmistövaltaan? Sopiiko se lailliseen käsitykseemme demokratiasta? Mahtaako Kokoomuksen poliittinen valtiosihteeri olla valmis estämään valtuustoaloitteet ja kunta- ja hallintolakien antamat kuntalaisten oikeudet enemmistön harhautuneen demokratiakäsitteen perusteella vai miten asia ratkaistaan ?
Kysyy
Valtuustoaloitteita ja valituksia tehnyt
Taisto Orre
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti