keskiviikko 3. helmikuuta 2010

Hyvinkää, missä se sijaitsee ?

Hyvinkään kaupunki todella pulassa.

Juhani Kouhia kirjoitti todellista asiaa AP:ssa viime viikolla. Valitettavasti Juhanikin oli vielä liian positiivinen eli suomeksi sanottuna ”olemme kusessa”. Viime päivinä olemme saaneet lukea miten kaikille muillekin kuin Tehyläisille tulee maksaa palkankorotukset. Kunta-alan palkkaneuvottelut katkesivat, Yli-Jurvan asuntomessualue nielee ainakin 4 miljoonaa lisää rahaa(AP 03.02.2010). Uuden kaupungintalon rakentaminen Villatehtaalle maksaa ainakin 5 miljoonaa Euroa enemmän kuin talousarvio mainitsee. Olemme jo nyt 9 miljoonaa Euroa pakkasella (muutama vuosi sitten oli ylijäämää 30 miljoonaa Euroa). Miten tähän on päästy ? Katsokaa päättäjiämme kaupunginhallituksessa ja kaupunginvaltuustossa. Keitä he ovat ja mistä puolueista ja miten he edustavat kaupunkilaisten mielipiteitä. Perussuomalaiset tutkivat tilannetta ja oma esitykseni oli että veroprosentti tulisi jo vuonna 2010 nostaa ainakin 20,5 prosenttiin. Kokoomus esitti sen pitämisenä ennallaan, miksiköhän ? Eikö sijoittajien ja ökyrikkaiden asiaa ajava puolue osannut laskea? Onneksi Demarit taipuivat ja saatiin edes 19,25 % veroäyriksi. Jokainen voi huomata että se oli vain populistinen ja vailla todellisuuspohjaa oleva myönnytys. Nyt olemme taas saman kysymyksen äärellä. Lukekaapa seuraava tiedotus:” Valtiovarainministeriön tiedote 1.2.2009

VM:n raportti: Julkinen talous ajautumassa umpikujaan - kestävyyden palauttamiseksi tarvitaan mittava sopeutusohjelma
01.02.2010 | Tiedote 10/2010
Talouskriisi ja heikko työllisyystilanne yhdessä väestön ikääntymisen kanssa ovat syventäneet julkisen talouden kestävyysvajetta. Valtiovarainministeriön tänään 1.2.2010 julkaiseman raportin laskelmat osoittavat, että ilman sopeutustoimia julkinen talous ajautuu kestämättömään tilanteeseen. Mitä pidemmälle korjaustoimet lykätään, sitä vaikeammiksi ongelmat muodostuvat sekä taloudelliselta että sosiaaliselta kannalta.
Raportin mukaan kestävyysongelman suuruus on sitä luokkaa, että sen ratkaisemiseksi tarvitaan sekä rakenteellisia toimia että kaikkien menokohtien kriittistä arviointia, menojen supistuksia ja uudelleenkohdennuksia. Myös verotuksen maltillista kiristämistä tarvitaan.
Jotta väestön ikääntymisestä ja talouden kasvupotentiaalin vähenemisestä aiheutuvaan kestävyyshaasteeseen voidaan vastata, tulisi julkisessa taloudessa (valtio, kunnat, sosiaaliturvarahastot) päästä ylijäämään, joka vastaa 4 prosenttia bruttokansantuotteesta (noin 8 mrd. euroa). Näistä lähtökohdista julkisen velan osuus bruttokansantuotteesta vakiintuisi nykyisellä kokonaisveroasteella 60 prosentin tasolle, kun ikäsidonnaisten julkisten menojen arvioidaan kasvavan 6 prosenttiyksikköä BKT:sta vastaavalla määrällä parin seuraavan vuosikymmenen kuluessa.
Aika tehdä mittavia investointeja on sinänsä oikea. Hyvinkään valtuusto ei kuitenkaan ota huomioon tosiseikkoja eli emme nykyisen lainsäädännön puitteissa voi työllistää omia työttömiä. Hyvinkään verotulot eivät kasva ja sijoittajat repivät aikanaan satoja miljoonia euroja meidän tyhmyydestämme. Kertokaa nyt hyvät valtuutetut kenen asiaa te oikein ajatte ? Maksajathan ovat tiedossa eli veronmaksajat. On helppoa tehdä businesta toisten rahoilla eikö totta, on helppoa kertoa korulauseita ja huijata kaupunkilaisia, eikö totta?
Taisto Orre, kaupunginvaltuutettu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti