Globalisaatio lisää köyhyyttä myös Hyvinkäällä ja Suomessa.
Hieno sana tuo Globalisaatio. Mitä se tarkoittaa ?
Kun Perussuomalaisena koetan puhua Suomea niin ainakin seuraavia asioita se tarkoittaa:
Määrittelimme globalisaation yhteiskunnalliseksi muutosprosessiksi, jossa ihmiskunta asteittain integroituu yhdeksi maailmanlaajuiseksi sosiaaliseksi järjestelmäksi. Uusliberaalien tavoitteena on tämän globaalijärjestelmän markkinaehtoistaminen. Politiikan tehtävänä on vain sopeuttaa kansallisvaltiot maailmanlaajuiseen talouskilpailuun.
Globalisaation kritiikki kattaa perinteisen poliittisen kentän laidasta laitaan. Maailmasta vetäytymisen vaatimus voi sopia yhtä hyvin perinteiselle arvokonservatiiville kuin radikaalille vasemmistolaiselle. Vastarinta voidaankin jakaa mustaksi, punaiseksi ja vihreäksi kritiikiksi.
Hyvinvointivaltiota nykymuodossaan ei voida säilyttää, koska se ei sovi globaaliin markkinaehtoiseen talouskehitykseen. Valtion tehtävänä on ainoastaan luoda edellytykset markkinoiden esteettömälle toiminnalle. Kansallisvaltiot supistuvat paikallishallinnoksi. Valtioista tulee kuin globaalitalouden kuntia houkutellen ja tarjoten maassaan toimintaedellytykset kansainväliselle bisnekselle.
Muutamia tosiasioita ja väittämiä ajattelun aiheeksi kaikille kansalaisille:
Ensinnäkin olen pahoillani että en edes pysty kertomaan ihan selkokielellä mitä kaikkea tämä tarkoittaa Suomeksi. Pyydän sitä anteeksi.
Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa EKP, IMF, G8 (vai mikä sen nyt onkaan tänään), Lisäksi tietysti WTO ja lukemattomia muita. Heidän julkilausumissaan kuitenkin todetaan yksiselitteisesti seuraavaa jo vuonna 1999 ”Köyhyyden vähentämisen strategiasuunnitelmiksi”. Käytännössä ne ovat merkinneet terveyteen, koulutukseen ja infrastruktuuri-investointeihin ( siis vesijohdot, viemärit, nettiyhteydet jne.) valtion menojen vähentämistä. Köyhien tarvitsemien ruoan ja muiden välttämättömyyshyödykkeiden hinnat nousevat jatkuvasti koska kaikki ohjelmat tekevät valtiontuet laittomiksi. Rikkaiden maiden valtiontuilla halvaksi tehty tuonti syrjäyttää kotimaisen tuotannon. . Tästä seuraa että suuret määrät työntekijöitä joutuu työttömiksi. Esteetön tuonti ja työvoiman ja tavaran vapaa liikkuminen romahduttavat kotimaista tuotantoa. Se lisää koko ajan työttömyyttä. Työttömyys kasvaa lisäksi kun valtion virkamieskuntaa vähennetään jatkuvasti. Kaikki nämä toimenpiteet lisäävät köyhyyttä. Koska nämä rakenteelliset sopeutusohjelmat ovat jo vieneet miesten työpaikat niin köyhien perheiden naiset hakeutuvat orjiksi pienipalkkaisiin, alentaviin ja raskaisiin töihin. Monet perheet eivät selviä edes tällä tavalla vaan lapset on lähetettävä töihin salaa ja harmaan talouden pariin. Osa myös myy itseään saadakseen nyky-yhteiskunnan vaatimia merkkituotteita, viinaa tai huumeita. Monet WTO :n sopimukset on jo sorvattu myös lakisääteisiksi myös EU:ssa.
Monin varauksin nämä Globalisaation puolustajat kertovat että ”kaupan vapauttaminen” tai ”kaupan vapauttaminen” lisäävät köyhien tuloja. Kuinka moni ajattelee että tässä valheessa ”kauppa” tarkoittaakin kytköstä ulkomaisiin investointeihin ?
Useat tutkijat ja asiantuntijat eivät kannata esteettömiä pääomavirtoja.
Oliko tämä liian vaikeaa tekstiä ?
Taisto Orre
Perussuomalainen kansanedustajaehdokas
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti