torstai 25. syyskuuta 2014

Koska ihmiset ovat täysin kyllästyneet poliittisiin puolueisiin niin seuraavia kuntavaaleja 2017 ajatellen vihdoinkin Hyvinkäällekin on tulossa puolueihin sitoutumaton kansanliike Pro Hyvinkää. Ensimmäiset ehdokkaat asetetaan yhteislistalle. Tavoitteena on aluksi 10 ehdokasta.
Itse olen nyt eronnut kaikista puolueista ja minulla on oma valtuustoryhmä. Asiasta kiinnostuneet ottakaa yhteyttä. Voitte myös tutustua Tuusulan puolesta ryhmään. Konsepti on sama.
Vararenki

tiistai 10. heinäkuuta 2012

torstai 17. toukokuuta 2012

lauantai 14. huhtikuuta 2012

Kuntauudistus Kokkareiden ja Demareiden suuri bluffi!

Miksi kuntarakennetta uudistetaan ?

Tätä kirjoittaessani Hyvinkään valtuusto 16.4.2012 on antanut lausuntonsa Valtionvarainministeriölle kuntarakenteen uudistuksesta. Valtuustoryhmät ovat olleet poikkeuksellisen yksimielisiä lausunnosta, johon saimme lisäaikaa muutaman päivän. Asiaa on kiitettävästi käsitelty valtuustoryhmien yhteistyötoimikunnassa monta monituista kertaa ja myös Kytäjän kartanon Iglu-seminaarissa. Lausunto oli yksimielinen ja vain Osion 2- 3 vastauksissa esiintyi erimielisyyttä. Kysymyshän kuului
seuraavalla tavalla esitettynä: ”Olisiko kuntanne valmis osallistumaan työryhmän esittämään ministeriön käynnistämään ja kustantamaan erityiseen kuntajakoselvitykseen?” Valtuuston hyväksymäksi vastaukseksi esitykseen ehdotettiin EI.

Seuraava kysymys kuuluu:” Katsooko kuntanne, että osaliitokset olisivat alueellanne tarpeellisia?” Vastaus nyt 14.4.2012 esityksessä kuuluu :Kyllä.
Mielestäni vastaus tähän kysymykseen kuuluu EI.
Hyvinkäällä on nyt hyvät tiedot että Lopen Heinoslaiset(eli Kokoomus) vastasivat ensimmäiseksi esitettyyn kysymykseen Kyllä, Hausjärvi ja Nurmijärvi kieltäytyvät kuntiensa pilkkomisesta tai ”viipaloimisemisestä”.

No missä nyt sitten mennään? Valtionvarainministeriön edustaja ei osannut vastata mitä tehdään jos nyt yhdistettävät kunnat ovat eri mieltä kysymyksistä 2 ja 3. Selvitetäänkö niitä vai ei ? Selvitetäänkö niitä riippumatta Hyvinkään kannasta?

Mielenkiintoista oli kuunnella Jyrki Kataisen vastauksia TV 1:ssä. Hän loihe lausumaan että pakkoliitoksia ei tehdä, mutta jos kunnat eivät selviä niille lakimääräisesti kuuluvista velvoitteista eli subjektiivinen päivähoito, vanhuspalvelut uuden lain mukaan,perusterveydenhoito ja erityissairaanhoito niin valtio ottaa nämä kunnat ”haltuunsa”

Samaa mieltä on luonnollisesti Jutta Urpilainen. Perustuslakiamme on jo loukattu 4 kertaa erilaisilla valiokuntien ja tilapäisten lausuntojen varjolla. Miten nyt ylitetään Perustuslaissa mainittu kuntien itsemääräysoikeus ? VVM:n edustaja kertoi että se on helppoa koska vedotaan toiseen pykälään eli kuntien on joko itse hoitamalla tai ostopalvelujen avulla hoidettava sille lakisäätöiset velvoitteensa. Siis hyvästit Perustuslaille jälleen kerran !

Leikkamaalla riittäväti valtionapuja ja lisäämälle kunnille velvoitteita päästään tavoitteisiin varsin mutkattomasti. Miksi ihmeessä? Kenen vuoksi ja kenen tavoitteista on nyt kysymys? Valtionapujahan on todellisuudessa leikattu jo lähes 1 Miljardi Euroa. Älkää nyt melko halpaan ja uskoko valtapuolueiden propagandaa kaikissa lehdissämme ja Mediassamme.

Mikä on siis todellinen tavoite eli ns. pihvi ?

Seuraavassa monen kunta-alan tutkijan, professorin ja politiikan tuntijoiden mielipiteitä jotenkin yhteen koottuna. Toivottavasti se antaa jonkinlaisen kuvan miksi Hyvinkään valtuustokin tekee ainakin 90%:sti samankaltaisen vastauksen lausuntopyyntöön.(katsotaan sitten Maanantaina menikö se sellaisenaan läpi). Jälkiviisaat ovat tervetulleita kommentoimaan olinpa sitten väärässä tai oikeassa.

1.Isojen kaupunkikuntien rakentamisessa on kyse suurpuolueiden halusta(Kok. + Demarit) betonoida valtansa haaveiltujen suurkuntien valtuustoissa.Päätösvalta siirtyy keskuskaupunkeihin ja monet nyt hyvin toimeentulevat ns. kehyskunnat joutuvat maksajan asemaan.
2,Ihmiset ja heidän palvelutarpeensa tai ikärakenteensa eivät muutu miksikään.
3.Kuntakoko siis kasvaisi oleellisesti.
4.Lähidemokratia katoaisi lopullisesti.
5.Eriarvoistuminen lisääntyisi.
6.Lähipalvelut karkaisivat yhä kauemmaksi.
7.Kokoouksen valta kasvaisi ja ns. Uusliberlamismi leviäisi halllitsemattomasti.Peruspalveluja leikattaisiin, kilpailutettaisiin ja ulkoistettaisiin ja yksityistettäisiin.Taustalla on keskeisesti murentaa nykyinen hyvinvointivaltio ja ajaa nyt voiton huumassa lävitse kiireellisesti suuri ideologinen muutos.

Onko tämä kansan enemmistön todellinen tahto ?

Taisto Orre
Hyvinkään kaupunginvaltuuston PS:n puheenjohtaja

sunnuntai 8. huhtikuuta 2012

BENIN TALO PALAA!!!!

Mozilla Firefoxin aloitussivu
 
Benin rivitalo palaa!!!!

Ben Z keksi oivan vertauksen Kreikan, Irlannin,Islannin,Portugalin kriisistä. Vertaus oli mojova koska hän kertoi että tuo Etelä-Pohjoissunnassa sijaitsevan rivitalon eteläinen osa on ilmiliekeissä. Totta kai me menemme sitä sammuttamaan ettei koko rivari syttyisi. Sitä kutsutaan palon sammuttamiseksi ja palomuuriksi. Totta kai nyt jokainen ymmärtää senverran näistä tukiaisista.
Kaipaamaan jäi kuitenkin analyysia, joka elävässä elämässä on kovin tavanomainen. Palomuuri pettää ja tuuli etelästä on niin kova että paloa ei saada sammumaan. Mitähän palokunta elävässä elämässä tekee ? Antaa palaa!
Se ryhtyy suojelemaan naapurustoa ettei tuli leviäisi koko kaupunkiin ja tuosta rivarista jää vain savuavat rauniot.
Onneksi joillakin oli hankittuna omakotitalo(Saksa) eikä tuli heti levinnyt. Meni vain nämä
keskiluokan rivitalonpätkät. Ne nyt oli pakko antaa palaa poroksi, ettei olisi syntynyt vielä suurempaa vahinkoa.

Raunioilla tavataan !

Taisto Orre