Paavo Väyrysen viisauksia silloin ennen kuin…..!
Oletteko lukeneet Paavon kirjan: ”Yhteinen tehtävämme”. Kirja on julkaistu WSOY:n toimesta vuonna 1989. Lainaan muutamia ajatuksia kyseisestä kirjasta vaikka Paavo on ne lainannut Habermasin kirjasta : ” Järki ja kommunikaatio”.
Kepu oli silloin oppositiossa ja loistavana poliitikkona Paavo kertoi seuraavia asioita. Lainaukset ovat suoraan ym. kirjasta.
Olen kyllä lukenut koko kirjan, jonka sain nimmareilla varustettuna 16.3.1991. Laitan tähän vain joitakin lainauksia, jotka sopivat nykyaikaan. Sivulla 150 puhutaan otsakkeella: ”Oikeistososiaalidemokraatit ja Uuskonservatiivit Ehkäpä tuo viimeksi mainittu termi kuuluisi nykyisin Uusliberatiivit?
”Uuskonservatiivit pyrkivät hoitamaan rakenneongelmia markkinavoimia vapauttamalla ja edistämällä tuloerojen kasvua: keskittyminen ja eriarvoisuus lisääntyvät. Markkinavoimien ohella yhteiskunnan suunnan määräävät uuskorporatismin periaatetta noudattaen etujärjestöt. Parlamentaarisen järjestelmän vaikutusmahdollisuudet kaventuvat. Vallanpitäjiä kohtaan kriittiset ja kulttuurin ja tieteen edustajat pyritään saattamaan huonoon huutoon.”
Miten nyt kun Keskustapuolue yhdessä Kokoomuksen kanssa toimii juuri noin? Paavoa ei arvosteta eikä hänellä ammattipoliitikkona ole mitään sijaa Keskustapuolueessa.
Arvoisa Eduskuntamme on juuri laatinut lakeja, joissa kunnallinen yritystoiminta on EU:n säännösten mukaan yhtiöitettävä. Lakiesitys on jo läpäissyt lähetekeskustelun ja lakiasiainvaliokunta on hyväksynyt sen. Miten Keskustapuolue nyt toimi? Lain keskeinen tavoite on saattaa kunnalliset liikelaitokset ja yritykset kilpailutilanteeseen yksityisten yritysten kanssa. Kuntalehti No 8/2010 kertoo yksinkertaisesti tosiasian näin:” Kunnat velvoitetaan yhtiöittämään kilpailutilanteessa markkinoilla toimivat virastonsa ja liikelaitoksensa.”
Miksi vielä tarvitaan kaupunginvaltuustoa? Viimeksi Hyvinkään vuokra-asunnot Oy:n lukkohankinnassa kaupungin edustaja ei pystynyt vastaamaan yhteenkään kysymykseen koska asiat ovat liikesalaisuuksia tai kaupungilla ei ole mitään tietoa sopimuksista ja niiden sisällöistä. Miten sitten kun kaikki kaupungin toiminta on yhtiöitetty? Hyvinkää on aika johtava kunta tässä yhtiöittämisessä eli valitsemanne valtuutetut ovat vuosi vuodelta hampaattomampia. Onko tämä kansanvaltaa? Olemme myös myyneet terveyskeskuksen päivystyksen yksityiselle yritykselle ja he veloittavat 120 Euroa/asiakas joka ei saa varattua aikaa päivystykseen. Tätäkö me haluamme ?
Taisto Orre
Perussuomalainen eduskuntavaaliehdokas Uudellamaalla
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti