TAPELKAA POJAT SAATTE TUPAKKIA YM JUTTUJA.
Joskus kauan sitten kun olin metsätöissä Lapissa piti aina olla selkeä nokkimisjärjestys. Itsekin jouduin tappelemaan omasta paikastani. En ollut siihen halukas, mutta vaihtoehtoja ei ollut.
Muistan tuon yllytyshuudon vieläkin ja tupakkiahan sain ja olen siitä lähtien polttanut, taisi olla vuosi 1955. Eilen ja tänään lueskelin paikallista lehteä nimeltään Aamuposti(kustantaa sijoittaja Eero Lehti Kok.). Olen säilyttänyt kaikki kyseiset lehdet aina ammoisista ajoista alkaen. Aluksihan se oli Hyvinkään Sanomat. Näissä parin viime päivän lehdissä kiinnitin huomioni siihen että aina vuodesta 2007 alkaen kaupunkimme ns.” Ykköskortteli” on säännöllisesti julkaissut ihan samaa artikkelia jotensakin samaan tapaan.” Lefa” eli Leif Backman ja Bra-yhtiöt eli Matti Rantalainen kytkettynä Antti Rantalaiseen ja hänen vaimoonsa ovat julkistaneet täysin perätöntä tietoa hankkeesta. Varmaankin kaikki hyvinkääläiset muistavat suuren lakanan Hämeenkatu 6:n seinässä eli ”Tähän valmistuu muodin keskus” ja alla luki TK-Development. Moniko vaivautui katsomaan mikä tämä tällainen yritys oli ? Sittemmin lakana poistettiin ja Kauppalankadulle ilmestyi hieno seinän kokoinen juliste miten Palmberg Oy ryhtyy rakentamaan kolme komeata kerrostaloa. Aamupostin artikkelit ovat liikuttavan samanlaisia tiedotteita. Ensin rakentaminen siirtyi vuoteen 2008, sitten se siirtyi vuoteen 2009, sitten se siirtyi vuoden 2010 alkuun ja nyt se siirtyy vuoden 2011 -2012 tienoille. Aina on selitetty samaa asiaa eli rahoittajien epävarmuus ja ilmoitamme ykköskorttelin liikkeet ja rahoittajat jonkin ajan kuluttua. Mielenkiintoiseksi asian tekee se että Kari Järvenpää ja hänen takanaan olevat sijoittajat ja Ykköskorttelin sijoittajat (takanahan on tuo tuntematon Wallenbergin suku) kertovat molemmat tehneensä sopimuksen Hennes &Maurizin kanssa eli kuka tässä nyt bluffaa ja ketä ? Jokainen meistä voi tutkailla millaisille PA yhtiöille kaupunkimme keskusta myytiin! Mitä tämä suuri ”muodin keskus” siis sisältää ? Kaksi halpatuontiketjua(H§M ja Kapp Ahl), jotka tuottavat bulkkitavaraa halpamaista. Hieman vahingoniloisena ajattelen teitä hyvinkääläiset eli sitähän saitte mitä tilasitte. Kiroilkaa nyt itseksenne kun ette hyvinkääläiseen tapaan pääse lähellekään haluamaanne kauppaa ainakaan kolmeen vuoteen) kiroilkaa kun veroäyrinne taas nousee, vaan joudutte jopa kävelemään. Nauttikaa nyt suuresta muodista samaan tapaan kuin ostaisitte R-kioskista kaikki korunne. Asiantuntijaliikkeet ja pienyrittäjät kyllä tekevät konkurssin tai lopettavat ja saatte nauttia todellisesta muodin keskuksesta tyyliin Tiimari/R-kioski. Olkaa onnellisia!
Taisto Orre
yksityisajattelija
perjantai 29. tammikuuta 2010
torstai 28. tammikuuta 2010
Kaupungissa maalla Hyvinkää
torstai 21. tammikuuta 2010
Enemmistövalta vai demokratis ?
Enemmistökin voi olla väärässä!
Kirjoitukseni ei ole vastaus Velipekka Nummikoskelle. Tosin täytyy rehellisesti myöntää että hän on kyllä hyvä innoittaja minulle. Hänestä tulee(oman analyysinsä mukaan) todella hyvä politiikan ammattilainen koska hän on kärsinyt pelkkiä tappioita. Saattaisi olla viisasta miettiä ollako poliitikko vai virkamies No tämä oli vain aasinsilta ja sitten varsinaiseen asiaan.
Velipekalla tosin näyttää olevan harvinainen ”armonlahja” sotkea aidat ja aidanseipäät, mutta se hänelle suotakoon kaikella ystävyydellä.
Varsinaiseen asiaan eli enemmistön oikeassa olemisen kysymykseen. . Tästä löytyy kaikille kiinnostuneille erittäin hyviä artikkeleita vaikkapa vai lukemalla Tiedelehteä tai selaamalla hakukoneita (Google tai jokin muu).
Condorcetin tuomariteoreema eli jos joku haluaa lukea englannin kielellä niin löytyy hakukoneista nimellä, Condorcet Jury Theorem, kertoo meille seuraavia tutkittuja tosiasioita. (Annettakoon anteeksi että pyrin jälleen jotenkin selkokieleen turmelematta tosiasioita.):
Muutamia lainauksia lyhennettyinä mutta asiaa muuntelematta:” mitä enemmän äänestäjiä, sitä epätodennäköisemmäksi oikea ratkaisu käy”. Voitte tietysti lukea tätä edeltäneet lauseet ja ajatella asiaa ihan omilla aivoillanne.
Ja sitten lopputoteamus: ”kollektiivin päätöksentekokyky lähestyy nollaa sitä mukaa kuin päättäjien määrä lisääntyy. 1 Ziljoona päättäjää voi olla väärässä.”
Mitenkä tämä teoreema sopii enemmistövaltaan? Sopiiko se lailliseen käsitykseemme demokratiasta? Mahtaako Kokoomuksen poliittinen valtiosihteeri olla valmis estämään valtuustoaloitteet ja kunta- ja hallintolakien antamat kuntalaisten oikeudet enemmistön harhautuneen demokratiakäsitteen perusteella vai miten asia ratkaistaan ?
Kysyy
Valtuustoaloitteita ja valituksia tehnyt
Taisto Orre
Kirjoitukseni ei ole vastaus Velipekka Nummikoskelle. Tosin täytyy rehellisesti myöntää että hän on kyllä hyvä innoittaja minulle. Hänestä tulee(oman analyysinsä mukaan) todella hyvä politiikan ammattilainen koska hän on kärsinyt pelkkiä tappioita. Saattaisi olla viisasta miettiä ollako poliitikko vai virkamies No tämä oli vain aasinsilta ja sitten varsinaiseen asiaan.
Velipekalla tosin näyttää olevan harvinainen ”armonlahja” sotkea aidat ja aidanseipäät, mutta se hänelle suotakoon kaikella ystävyydellä.
Varsinaiseen asiaan eli enemmistön oikeassa olemisen kysymykseen. . Tästä löytyy kaikille kiinnostuneille erittäin hyviä artikkeleita vaikkapa vai lukemalla Tiedelehteä tai selaamalla hakukoneita (Google tai jokin muu).
Condorcetin tuomariteoreema eli jos joku haluaa lukea englannin kielellä niin löytyy hakukoneista nimellä, Condorcet Jury Theorem, kertoo meille seuraavia tutkittuja tosiasioita. (Annettakoon anteeksi että pyrin jälleen jotenkin selkokieleen turmelematta tosiasioita.):
Muutamia lainauksia lyhennettyinä mutta asiaa muuntelematta:” mitä enemmän äänestäjiä, sitä epätodennäköisemmäksi oikea ratkaisu käy”. Voitte tietysti lukea tätä edeltäneet lauseet ja ajatella asiaa ihan omilla aivoillanne.
Ja sitten lopputoteamus: ”kollektiivin päätöksentekokyky lähestyy nollaa sitä mukaa kuin päättäjien määrä lisääntyy. 1 Ziljoona päättäjää voi olla väärässä.”
Mitenkä tämä teoreema sopii enemmistövaltaan? Sopiiko se lailliseen käsitykseemme demokratiasta? Mahtaako Kokoomuksen poliittinen valtiosihteeri olla valmis estämään valtuustoaloitteet ja kunta- ja hallintolakien antamat kuntalaisten oikeudet enemmistön harhautuneen demokratiakäsitteen perusteella vai miten asia ratkaistaan ?
Kysyy
Valtuustoaloitteita ja valituksia tehnyt
Taisto Orre
maanantai 18. tammikuuta 2010
Kunnan vai kuntalaisen etu ?

TURHIA VALITUKSIAKO VAI KUNTALAISTEN EDUN AJAMISTA ?
Aamuposti otsikoi tekemäni valituksen kaupungintalon rakentamisesta Wanhalle Villatehtaalle ja piti sitä ennakkoon turhana. Asiassa vedottiin myös Kuntaliiton lakimieheen. Jutusta unohtui valitusperusteista tärkein osio. Rakennuslupapäätöksen pöytäkirjastahan se on luettavissa ja kuuluu näin:” ” Valitusoikeus on viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla, sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa, sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja kunnalla”.
Artikkelissa oli tarkoitushakuisesti jätetty kertomatta tuo viimeinen lause. Mitäpä Kuntaliiton lakimies sen jälkeen voi muuta vastata kuin mitä vastasi. Samalla tietysti olisi voinut huomata että kannatan Wanhalle Villatehtaalle perustettavaa uutta kaupungintaloa, musiikkiopistoa ja kulttuuria, MUTTA en noilla ehdoilla.
Virkamiehet ovat yhdessä vallassa olevien puolueiden(lue sijoittajien) kanssa jo vuosikausia manipuloineet tätä asiaa ja niistä on koko ajan tiedotettu kuntalaisia harhaan johtaen. Kun Pro kaupungintalo- liike muutamassa viikossa hankki1774 nimeä Adressiin vastustaessaan nykyisen kaupungintalon purkamista niin asiasta tiedotettiin koko ajan kauppakeskusten vastustamisena tai vasemmiston änkyröintinä. Siitähän ei koskaan ollut kyse. Kuntalaisista valtaosa vastusti nykyisen kaupungintalon purkua ja vastustaa edelleenkin. Kyseessä on koko ajan ollut noin 15 Miljoonan Euron rahanreikä kaupungille ja täysin tarpeettomasti koska vaatimattominkin arkkitehti olisi osannut suunnitella kauppakeskukset ilman moista purkua. Pro kaupungintalo-liikkeen Adressi luovutettiin 15.4.2008 kaupunginjohtaja Raimo Lahdelle ja silloiselle valtuuston puheenjohtajalle Mauri Tuomiselle. Tulos oli musertava: missään ei näy mitään jälkeä tästä kuntalaisten mielipiteestä, mikään elin ei ole sitä käsitellyt eli se on hävinnyt olemattomiin. Jos siis kaupunginjohtaja ei halua asiaa edes kaupunginhallituksen käsiteltäväksi niin valtuusto on antanut siihen ihan laillisen luvan omissa säädöskokoelmissaan ja siten sitä ei näy missään. Olkaapa kuntalaiset tarkkoina ja muotoilkaa mielipiteenne lakitermeihin sopiviksi. Tässä tapauksessa olisi pitänyt tehdä kuntalaisaloite ja myös kunnallinen kansanäänestysaloite. Olen tehnyt valtuustoaloitteen tiedotuksen korjaamiseksi ja kuntalaisten kouluttamiseksi tietoiseksi oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan.
Mitä sitten kuntalaki, Hyvinkään kaupungin sääntökokoelma, Hyvinkään kaupunkistrategia ja Visiot toteavat kaupunkilaisten asemasta ja ”Asukaslähtöisyydestä”.
Käytännössä virkamiehet ja vallassa olevat puolueet ovat jo pitkään sekoittaneet KUNNAN EDUN ja KUNTALAISTEN edun ja ovat ruvenneet kokemaan ne samaksi asiaksi.
Olematta juristi (tutkintoonhan vaaditaan vain lukutaito) kerron mahdollisimman selkeällä suomen kielellä mitä em. asioissa kerrotaan.
Kuntalaki 1 § ja sen 3 momentti:
Kunta pyrkii edistämään asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan.
Kuntalaki 27 §
Tämä lainkohta sisältää 7 eri kohtaa. Yleislause kuuluu:” Valtuuston on pidettävä huolta siitä, että kunnan asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on edellytykset osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan.”
Kohta 4 kuuluu seuraavalla tavalla:” selvittämällä asukkaiden mielipiteitä ennen päätöksentekoa.”
Kaupunkistrategia ja Missiot ja Visiot:
Näitähän on laadittu vuosikausia ja laskujeni mukaan niitä on jo nyt 39 erilaista Strategiaa. Enää puuttuu vain Strategia , joka määrittelisi Strategiat. Niihin tässä jutussa ei ole tarpeellista puuttua koska niillä ei ole mitään merkitystä eikä oikeusvaikutuksia.
Aihetta on varmaankin enenpäänkin, mutta odotellaan nyt kuitenkin erilaisia juridisia kannanottoja ja koetetaan joka tapauksessa erottaa kuntalaisten edut ja kuntalaisten vaikutusmahdollisuudet kunnan edusta. Suurin lyömäase kunnilla on kuitenkin Kaavoitus, johon sillä on yksinoikeus ja jonka avulla meitä eniten ohjaillaan ja harhaanjohdetaan. Tuohon asiaan palaan mielelläni myöhemmin. Aamupostia ja sen toimittajia ei voi moittia koska heillä on sananvapaus. Se on suurin meitä vielä hengissä pitävä periaate. Joten toimittajat kirjoitelkoon edelleen vapaasti ihan mielensä mukaan. Kunnan velvollisuus on antaa tosiasiatietoja. Jos se hieman maksaa niin maksakoon. Lähestyisimme kuitenkin kansanvaltaa ja lisäisimme kuntalaisten osallistumisaktiivisuutta ja uskoa siihen että vaikuttaa voi muullakin tavalla kuin poliittisten puolueiden kautta.
Taisto Orre
Perussuomalainen
torstai 14. tammikuuta 2010
Terveisiä Hyvinkäältä
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
