Kuntatalouden kirjanpitoharhat.
Hyvinkään kaupunginvaltuustossa pari vuotta istuneena ja välillä seisoneenakin valtuutettuna rohkenen ottaa kantaa kirjanpitohaltijan uskomattomaan hyväntahtoisuuteen Hyvinkään kaupungin suojelusenkelinä.
Vuoden 2010 talousarviota väännettiin ja käännettiin, välillä jo uhkailtiin viranhaltijoita lomautuksilla ja säästökohteita haettiin vimmatusti. Näyttihän talousarvio sitten lopuksi vain 6 miljoonaa euroa alijäämäiseltä. Eihän kukaan itseään kunnioittava kaupunginjohtaja sellaista voi tehdä. Nyt kun kaupunginhallitus esittää toteutunutta talousarviota niin kas kummaa taseissa ja tuloslaskelmassa on 22 miljoonaa euroa ylimääräistä ja lopputuloksenakin jäämme melkein 7 miljoonaa euroa plussalla. Valtiovarainministeriö ja kuntaliitto ovat jo pitkään kertoneet että kuntien todellista taloustilannetta ei nykyisillä kirjanpitosäädöksillä saada selville ja siksi onkin esitetty uutta lakia, joka lienee astuu voimaan v. 2017 ? Valtuutettuna tuntuu vähintäänkin kummalliselta ja tuntee itsensä joko tyhmäksi tai nenästä vedetyksi. Tunnustan että en ole mikään kirjanpitäjä enkä tunne kaikkia menetelmiä joilla talous saadaan näyttämään millaiselta halutaan. Siksipä toivonkin että joku viisas kertoisi ymmärrettävällä tavalla miten tämä tehtiin ? Meillähän näitä viisaita virkamiehiä ja politiikkoja istuu valtuustossa aivan riittävästi. Jotain toki ymmärrän ,eli nämä normaalit temput, kun menee vähän huonosti, niin manipuloidaan poistoja eli hidastetaan niitä ja saadaan tase mukavamman näköiseksi. Sillä ei tosin pitkään pötkitä jos tulee suurempi hätä. Silloin myydään taas taseessa mitättömän arvoiset kiinteistöt ja toiminnot uudelle kaupungin omistamalle Osakeyhtiölle reippaaseen ylihintaan ja taas näyttää hyvältä. Tietysti asiaan kuuluu että tälle kaupungin osakeyhtiölle lainataan ja taataan lainoja juuri kauppasumman verran. Näillä tempuilla vanhan kaupungintalon kauppakin saadaan näyttämään plussaa. Ainoa ongelmahan on että kassaan ei ilmesty rahaa ja velkamäärä lisääntyy. Maalaisjärkeen ei oikein sovi tämä yhtälö. Meneehän uuteen kaupungintaloon noin 18 miljoonaa euroa. Summa olisi kyllä suurempi kun laskettaisiin koko infrastruktuurin kustannukset. Nehän voidaan taas piilottaa restaurointi-nimikkeen alle ja taas näyttää hyvältä ja paljon halvemmalta. Keskustakorttelin alueelle tehdyt miljoonien arvoiset viemäröinnit, vesijohdot ja laajakaistayhteydet voidaan myös piilottaa korjausrakentamisen momentille, vaikka ne asiallisesti ovat aivan tätä tarkoitusta varten rakennettuja. Saadaanpa kaupankäynti taas näyttämään voitolliselta, mutta nappulaa ei ilmesty tileille. Kuntakonsulttina tunnettu Eero Laesterä toteaakin suunnilleen näin” En ole enään vuosiin tuijottanut kuntatalouden yli- tai alijäämää. Tarkastelen säännöllistä kassavirtaa ja velkaantumista.” Jos kunnan menot ovat säännöllisesti suuremmat kuin tulot olisi päättäjien korkea aika ryhtyä toimenpiteisiin. Nykyisenlainen kuntien liikekirjanpito näyttää pudottaneen päättäjät ja kuntalaiset kärryiltä jo aikapäiviä sitten. Lopuksi totean että en todellakaan ole kuntatalouden asiantuntija ja pähkäilen näitä vajavaisilla kansantaloustieteen tiedoillani. Auttakaahan nyt minua tyhmyydessäni teitäjät.
Taisto Orre
kaupunginvaltuutettu Perussuomalainen
Kansanedustajaehdokas
torstai 17. helmikuuta 2011
tiistai 15. helmikuuta 2011
lauantai 5. helmikuuta 2011
RKP:n ja Kommunistien propagandaa!
Poikkeuksena vasemmiston yleiseen kantaan Hyvinkään vasemmisto, OlliSavelan(SKP) manipuloimana vasemmisto äänesti Kokoomuksen,Keskustan ja Vihreiden enemmistön turvin 20 pakolaisen vastaanottamista Hyvinkäälle 2011. Tämä siitä huolimatta että talousarviossa tai sitovissa tavoitteissa tähän ei ollut varattu määrärahaa. Hämmästyttää ettei Suomen Kommunistisen Puolueen jäsen tunne Globaalia vastuuta esimerkiksi Tsetseenien tai Ingluasian tai Kaukaasian ihmisoikeuden loukkauksiin. Johtuukohan samasta syystä kuin RKP:n hinku ottaa pakolaisia ruotsinkielisille paikkakunnille ? RKP voi taata pienen vähemmistönsä turvin pakolaisten sujuttautumiseen ruotsinkieliseen vähemmisttön ja Kommunistit myös valtaosin kommunistisin perustein maasta karkoitettujen pakolaisten värväämiseen kuihtuvaan kommunistiseen puolueeseen ? Onneksi kansa tietää ja vastustaa tällaista kehitystä.
Taisto Orre
Perussuomalainen
Taisto Orre
Perussuomalainen
torstai 3. helmikuuta 2011
ketä nyt äänestäisi ?
Ketä voisi äänestää ?
Posted on helmikuu 3, 2011 by tkorre| Jätä kommentti | Muokkaa
Eduskuntavaaleissa 2011 on ehdolla 17 puoluetta ja noin 3000 ehdokasta. Tarkkaa lukua ehdokkaista ei ole saatavilla vielä. Vaalit suoritetaan nyt vallassa olevan vaalilain mukaisesti. Uusi vaalilaki tullee voimaan vasta 2015 jos tulee. Hämmästyttävän moni ei tiedä pikkupuolueista yhtään mitään. Nykyisen vaalilakimme ns. “piilo
äänikynnys” vaihtelee Uudenmaan vaalipiirin noin 3 %:sta Pohjois-Karjalan ja Savon 12-14 %:iin.Käytännössähän se tarkoittaa että yksikään puolue tai vaaliliitto ei saa yhtään kansanedustajaa alle 10.000 äänellä missään vaalipiirissä. (siis suhdeluku). Uusi vaalilaki turvaisi valtakunnallisesti yli 3.5 %:n kannatuksella mahdollisuuden päästä kansanedustajaksi. RKP vastusti 3 %:n äänikynnystä ja ehdotus onkin nyt 3,5 %. Sillä RKP uskoo voivansa olla vallassa vielä ainakin 20 vuotta suhteettoman suurella paikkamäärällä. Kaikki 9 pienpuoluetta vastustivat aivan ymmärrettävistä syistä uutta vaalilakia. Perussuomalaisten 16 %:n kannatus takaa minimissään kuitenkin ainakin 20 paikkaa ja jopa 30 paikkaa(suuri vaaliguru Sami Borg). Mitenkähän saisimme äänestäjät tajuamaan tämän vaalijärjestämme ja miten saada samanmieliset uskomaan tosiasioita? Miten saada politiikkaan turhautuneet uskomaan että äänet täytyy keskittää todellisuustajun mukaan ja unohtaa vanhat kaunat! Yhtään ääntä ei ole vielä annettu. Ajatelkaa, ajatelkaa ja ajatelkaa! Taisto Orre, Perussuomalainen/Hyvinkä/Uusimaa. Lue kotisivujani http://asiaan.wordpress.com
Posted on helmikuu 3, 2011 by tkorre| Jätä kommentti | Muokkaa
Eduskuntavaaleissa 2011 on ehdolla 17 puoluetta ja noin 3000 ehdokasta. Tarkkaa lukua ehdokkaista ei ole saatavilla vielä. Vaalit suoritetaan nyt vallassa olevan vaalilain mukaisesti. Uusi vaalilaki tullee voimaan vasta 2015 jos tulee. Hämmästyttävän moni ei tiedä pikkupuolueista yhtään mitään. Nykyisen vaalilakimme ns. “piilo
äänikynnys” vaihtelee Uudenmaan vaalipiirin noin 3 %:sta Pohjois-Karjalan ja Savon 12-14 %:iin.Käytännössähän se tarkoittaa että yksikään puolue tai vaaliliitto ei saa yhtään kansanedustajaa alle 10.000 äänellä missään vaalipiirissä. (siis suhdeluku). Uusi vaalilaki turvaisi valtakunnallisesti yli 3.5 %:n kannatuksella mahdollisuuden päästä kansanedustajaksi. RKP vastusti 3 %:n äänikynnystä ja ehdotus onkin nyt 3,5 %. Sillä RKP uskoo voivansa olla vallassa vielä ainakin 20 vuotta suhteettoman suurella paikkamäärällä. Kaikki 9 pienpuoluetta vastustivat aivan ymmärrettävistä syistä uutta vaalilakia. Perussuomalaisten 16 %:n kannatus takaa minimissään kuitenkin ainakin 20 paikkaa ja jopa 30 paikkaa(suuri vaaliguru Sami Borg). Mitenkähän saisimme äänestäjät tajuamaan tämän vaalijärjestämme ja miten saada samanmieliset uskomaan tosiasioita? Miten saada politiikkaan turhautuneet uskomaan että äänet täytyy keskittää todellisuustajun mukaan ja unohtaa vanhat kaunat! Yhtään ääntä ei ole vielä annettu. Ajatelkaa, ajatelkaa ja ajatelkaa! Taisto Orre, Perussuomalainen/Hyvinkä/Uusimaa. Lue kotisivujani http://asiaan.wordpress.com
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)