Demokratian puute perustuu tietämättömyyteen.
Kuntalaiset eivät tiedä vaikutusmahdollisuuksiansa. He eivät ole lukeneet kuntalakia edes 27 ja 28 §:n osalta. Heillä ei ole aavistustakaan miten kaava-asiat etenevät (Rääkänpää ja Asemanpuisto). He osaavat vastustaa ja kokea epäoikeudenmukaisuuden, mutta eivät tiedä kanaviansa eli miten puuttua asioihin. Olen tehnyt valtuustoaloitteen näiden asioiden korjaamiseksi. Tarkoituksena on ollut saada tietoa kuntalaisille heidän oikeuksistaan ja keinoista. Emme toki voi olla pelkästään Aaamupostin varassa kun hyvin tiedämme että sen julkaisija yhdessä 57 muun jo tuomitun kansanedustajan kanssa kokee edustavansa kansaa. Yksikään poliittinen puolue ei varmasti kannata tätä aloitetta. Kaikki haluavat vain osoittaa olevansa ainoa kanava vaikuttaa asioihin. Katsotaanpa vaikka kaava-asioita: ensin tehdään Maakuntakaava, sitten yleiskaava, sitten osayleiskaava ja sen jälkeen määritellään eri alueita kehittämisalueiksi. Sitten tehdään pikku hiljaa asemakaava ja rakennusjärjestys. Näistä vain kaksi viimeksi mainittua ovat oikeusvaikutteisia. Kaikki muut ovat suunnitelmia. Ei niihin valtuusto voi mitenkään puuttua. Kun luin noita negatiivisia kirjoituksia Rääkänpäästä niin todellakin riipii ja tulen vihaiseksi. On täysin mieletöntä edes suunnitella alueen hävittämistä kun vasta joitakin vuosia sitten kaupunki myi nuo tontit omistustonteiksi. Nyt kun alueen suunnittelussa ei vielä ole oikeusvaikutteisia päätöksiä niin asukas on puilla paljailla ja odottelee miten asia kehittyy seuraavien 10- 30 vuoden aikana ja kenen eduista on kyse. Kunnallisen demokratia huippu Hyvinkäällä on kun kokoomuspuolue valitsi kaupunginhallituksen puheenjohtajaksi paikallisen kiinteistöyrityksen johdossa olevan henkilön ja sama henkilö istuu myös kaupunginvaltuustossa ja sama puolue hallitsee teknisen vaaliliiton puitteissa koko kaupungin päätöksentekoa. Miten te arvelette demokratian toteutuvan ? Oma pikkupuolueeni on heille pelkkä piikki persuksissa. Miettikääpä nyt tosissanne vaihtoehtoja ainakin seuraavissa vaaleissa.
En oleta että tämä juttu on julkaisukelpoinen paikallisessa lehdessä, mutta kirjoitinpa kuitenkin.
Taisto Orre
Perussuomalainen
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti