tiistai 10. heinäkuuta 2012

torstai 17. toukokuuta 2012

lauantai 14. huhtikuuta 2012

Kuntauudistus Kokkareiden ja Demareiden suuri bluffi!

Miksi kuntarakennetta uudistetaan ?

Tätä kirjoittaessani Hyvinkään valtuusto 16.4.2012 on antanut lausuntonsa Valtionvarainministeriölle kuntarakenteen uudistuksesta. Valtuustoryhmät ovat olleet poikkeuksellisen yksimielisiä lausunnosta, johon saimme lisäaikaa muutaman päivän. Asiaa on kiitettävästi käsitelty valtuustoryhmien yhteistyötoimikunnassa monta monituista kertaa ja myös Kytäjän kartanon Iglu-seminaarissa. Lausunto oli yksimielinen ja vain Osion 2- 3 vastauksissa esiintyi erimielisyyttä. Kysymyshän kuului
seuraavalla tavalla esitettynä: ”Olisiko kuntanne valmis osallistumaan työryhmän esittämään ministeriön käynnistämään ja kustantamaan erityiseen kuntajakoselvitykseen?” Valtuuston hyväksymäksi vastaukseksi esitykseen ehdotettiin EI.

Seuraava kysymys kuuluu:” Katsooko kuntanne, että osaliitokset olisivat alueellanne tarpeellisia?” Vastaus nyt 14.4.2012 esityksessä kuuluu :Kyllä.
Mielestäni vastaus tähän kysymykseen kuuluu EI.
Hyvinkäällä on nyt hyvät tiedot että Lopen Heinoslaiset(eli Kokoomus) vastasivat ensimmäiseksi esitettyyn kysymykseen Kyllä, Hausjärvi ja Nurmijärvi kieltäytyvät kuntiensa pilkkomisesta tai ”viipaloimisemisestä”.

No missä nyt sitten mennään? Valtionvarainministeriön edustaja ei osannut vastata mitä tehdään jos nyt yhdistettävät kunnat ovat eri mieltä kysymyksistä 2 ja 3. Selvitetäänkö niitä vai ei ? Selvitetäänkö niitä riippumatta Hyvinkään kannasta?

Mielenkiintoista oli kuunnella Jyrki Kataisen vastauksia TV 1:ssä. Hän loihe lausumaan että pakkoliitoksia ei tehdä, mutta jos kunnat eivät selviä niille lakimääräisesti kuuluvista velvoitteista eli subjektiivinen päivähoito, vanhuspalvelut uuden lain mukaan,perusterveydenhoito ja erityissairaanhoito niin valtio ottaa nämä kunnat ”haltuunsa”

Samaa mieltä on luonnollisesti Jutta Urpilainen. Perustuslakiamme on jo loukattu 4 kertaa erilaisilla valiokuntien ja tilapäisten lausuntojen varjolla. Miten nyt ylitetään Perustuslaissa mainittu kuntien itsemääräysoikeus ? VVM:n edustaja kertoi että se on helppoa koska vedotaan toiseen pykälään eli kuntien on joko itse hoitamalla tai ostopalvelujen avulla hoidettava sille lakisäätöiset velvoitteensa. Siis hyvästit Perustuslaille jälleen kerran !

Leikkamaalla riittäväti valtionapuja ja lisäämälle kunnille velvoitteita päästään tavoitteisiin varsin mutkattomasti. Miksi ihmeessä? Kenen vuoksi ja kenen tavoitteista on nyt kysymys? Valtionapujahan on todellisuudessa leikattu jo lähes 1 Miljardi Euroa. Älkää nyt melko halpaan ja uskoko valtapuolueiden propagandaa kaikissa lehdissämme ja Mediassamme.

Mikä on siis todellinen tavoite eli ns. pihvi ?

Seuraavassa monen kunta-alan tutkijan, professorin ja politiikan tuntijoiden mielipiteitä jotenkin yhteen koottuna. Toivottavasti se antaa jonkinlaisen kuvan miksi Hyvinkään valtuustokin tekee ainakin 90%:sti samankaltaisen vastauksen lausuntopyyntöön.(katsotaan sitten Maanantaina menikö se sellaisenaan läpi). Jälkiviisaat ovat tervetulleita kommentoimaan olinpa sitten väärässä tai oikeassa.

1.Isojen kaupunkikuntien rakentamisessa on kyse suurpuolueiden halusta(Kok. + Demarit) betonoida valtansa haaveiltujen suurkuntien valtuustoissa.Päätösvalta siirtyy keskuskaupunkeihin ja monet nyt hyvin toimeentulevat ns. kehyskunnat joutuvat maksajan asemaan.
2,Ihmiset ja heidän palvelutarpeensa tai ikärakenteensa eivät muutu miksikään.
3.Kuntakoko siis kasvaisi oleellisesti.
4.Lähidemokratia katoaisi lopullisesti.
5.Eriarvoistuminen lisääntyisi.
6.Lähipalvelut karkaisivat yhä kauemmaksi.
7.Kokoouksen valta kasvaisi ja ns. Uusliberlamismi leviäisi halllitsemattomasti.Peruspalveluja leikattaisiin, kilpailutettaisiin ja ulkoistettaisiin ja yksityistettäisiin.Taustalla on keskeisesti murentaa nykyinen hyvinvointivaltio ja ajaa nyt voiton huumassa lävitse kiireellisesti suuri ideologinen muutos.

Onko tämä kansan enemmistön todellinen tahto ?

Taisto Orre
Hyvinkään kaupunginvaltuuston PS:n puheenjohtaja

sunnuntai 8. huhtikuuta 2012

BENIN TALO PALAA!!!!

Mozilla Firefoxin aloitussivu
 
Benin rivitalo palaa!!!!

Ben Z keksi oivan vertauksen Kreikan, Irlannin,Islannin,Portugalin kriisistä. Vertaus oli mojova koska hän kertoi että tuo Etelä-Pohjoissunnassa sijaitsevan rivitalon eteläinen osa on ilmiliekeissä. Totta kai me menemme sitä sammuttamaan ettei koko rivari syttyisi. Sitä kutsutaan palon sammuttamiseksi ja palomuuriksi. Totta kai nyt jokainen ymmärtää senverran näistä tukiaisista.
Kaipaamaan jäi kuitenkin analyysia, joka elävässä elämässä on kovin tavanomainen. Palomuuri pettää ja tuuli etelästä on niin kova että paloa ei saada sammumaan. Mitähän palokunta elävässä elämässä tekee ? Antaa palaa!
Se ryhtyy suojelemaan naapurustoa ettei tuli leviäisi koko kaupunkiin ja tuosta rivarista jää vain savuavat rauniot.
Onneksi joillakin oli hankittuna omakotitalo(Saksa) eikä tuli heti levinnyt. Meni vain nämä
keskiluokan rivitalonpätkät. Ne nyt oli pakko antaa palaa poroksi, ettei olisi syntynyt vielä suurempaa vahinkoa.

Raunioilla tavataan !

Taisto Orre

keskiviikko 4. huhtikuuta 2012

Mozilla Firefoxin aloitussivu

Mozilla Firefoxin aloitussivu
 
Kuntavero ja Effektiivinen eli todellinen kertymä kuntaverosta.

Meillä Hyvinkäällähän tuo kunnallisvero on 19,25 %. Tarkoittaako se todella sitä eli maksat tuon kertymän kunnalle? Valitettavasti se ei ole lähelläkään sitä.
Hyvinkään vuoden 2011 veroäyrikertymäksi faktisesti eli todellisuudessa osoittautui noin 15% %/veronmaksaja. Itse kuulun tuohon köyhyysrajan alapuolella oleviin veronmaksajiin eli olen maksanut 15-15,5 % kunnallisveroa aivan riippumatta siitä paljonko on valtuuston hyväksymä kunallisveroprosentti. Miksi siis on näin?
Asiaan löytyy monia selityksiä. Koetan nyt edes jotenkin ymmärrettävällä suomen kielellä kertoa siitä jotakin. Hyvinkään kaupungin vuoden 2011 tilinpäätöksessä todetaan että jokainen kuntalainen maksoi 4771 Euroa verotuloja Hyvinkäälle. Kuntalaisia oli 45333 henkilöä ja veroprosentti jo tuo aiemmin mainittu 19,25 %.
Jätän tästä ihan tahallaan pois kaikkinaiset valtionavut,kiinteistöverot ja kaikki muut maksut ja koetan kertoa mitä kunnallisveroprosentti oikeasti tarkoittaa eri kunnissa.
Voitte tietysti laskea sen itsekin esimerkiksi seuraavalla kuntaliiton laskukaavalla:”Kunnallisverot eivät enää ole tasaveroja. Puheet tasaverosta ovat harhakuvitelmaa tai valheellista propagandaa.
Todellisuudessa kunnallisveroissa on voimakas progressio pienissä ja keskisuurissa tuloissa.
Esimerkiksi 12 500 euron vuosituloilla todellinen kunnallisveroprosentti oli viime vuonna kuusi, vaikka maan keskimääräinen kunnallisveroprosentti oli 19,0. 25 000 euron vuosituloilla kunnallisveroprosentti oli hieman yli 14 ja 37 500 euron tuloilla 16.
Veroprosentin progressio pienenee yli 50 000 euron tuloilla mutta edelleen sielläkin ansiotulovähennys aiheuttaa veroprosentin nousua tulojen kasvaessa. Nimellistä kunnan veroprosenttia maksetaan käytännössä vasta hyvin suurista tuloista.
Ja hieman lisää pohdiskelua esimerkiksi kuntavertailuista, joissa tarkasteltaan mitä oikeasti tarkoittaa korkea tai matala kuntavero ja mitä kunta todellisuudessa saa. Aihe on mielenkiintoinen koska korrelaatio(riippuvuus) on negatiivinen. Suomen kielellä se tarkoittaa sitä että mitä korkeampi kunnallisvero ,sitä vähemmän kunta saa tosiasiallisia verotuloja.

Kunnilla ei ole mahdollisuutta puuttua seuraaviin asioihin: Kunnallisveron perusvähennys,,ansiotulovähennys ja työtulovähennys,matkavähennys jne. Eduskuntamme säätää nämä vähennykset, ei kunta.

Niinpä kunnat joissa on paljon pienituloisia,paljon eläkeläisiä ja paljon pääomatuloja nostavia kuntalaisia(eivät maksa laisinkaan kunnallisveroa) saavat todellista kuntaveroa erittäin vähän suhteessa määritettyyn veroprosenttiin.

Esimerkin vuoksi muutama kunta:

Hämeenkyrö kuntavero 20% todellinen kertymä 14,35
Juupajoki kuntavero 19 % ” ” 13,08
Mänttä-Vilppula kuntavero 20,50% ” ” 15,20
Urjala kuntavero 21 % ” ” 14,12
Kihniö kuntavero 19,75% ” ” 12,70

Tätä taustaa vastaan on mielenkiintoista tarkastella kuntauudistuksen laskelmia ja niiden todenperäisyyttä.
Taisto Orre(kaupunginvaltuutettu (P.S)