maanantai 18. tammikuuta 2010

Kunnan vai kuntalaisen etu ?


TURHIA VALITUKSIAKO VAI KUNTALAISTEN EDUN AJAMISTA ?

Aamuposti otsikoi tekemäni valituksen kaupungintalon rakentamisesta Wanhalle Villatehtaalle ja piti sitä ennakkoon turhana. Asiassa vedottiin myös Kuntaliiton lakimieheen. Jutusta unohtui valitusperusteista tärkein osio. Rakennuslupapäätöksen pöytäkirjastahan se on luettavissa ja kuuluu näin:” ” Valitusoikeus on viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla, sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa, sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja kunnalla”.
Artikkelissa oli tarkoitushakuisesti jätetty kertomatta tuo viimeinen lause. Mitäpä Kuntaliiton lakimies sen jälkeen voi muuta vastata kuin mitä vastasi. Samalla tietysti olisi voinut huomata että kannatan Wanhalle Villatehtaalle perustettavaa uutta kaupungintaloa, musiikkiopistoa ja kulttuuria, MUTTA en noilla ehdoilla.
Virkamiehet ovat yhdessä vallassa olevien puolueiden(lue sijoittajien) kanssa jo vuosikausia manipuloineet tätä asiaa ja niistä on koko ajan tiedotettu kuntalaisia harhaan johtaen. Kun Pro kaupungintalo- liike muutamassa viikossa hankki1774 nimeä Adressiin vastustaessaan nykyisen kaupungintalon purkamista niin asiasta tiedotettiin koko ajan kauppakeskusten vastustamisena tai vasemmiston änkyröintinä. Siitähän ei koskaan ollut kyse. Kuntalaisista valtaosa vastusti nykyisen kaupungintalon purkua ja vastustaa edelleenkin. Kyseessä on koko ajan ollut noin 15 Miljoonan Euron rahanreikä kaupungille ja täysin tarpeettomasti koska vaatimattominkin arkkitehti olisi osannut suunnitella kauppakeskukset ilman moista purkua. Pro kaupungintalo-liikkeen Adressi luovutettiin 15.4.2008 kaupunginjohtaja Raimo Lahdelle ja silloiselle valtuuston puheenjohtajalle Mauri Tuomiselle. Tulos oli musertava: missään ei näy mitään jälkeä tästä kuntalaisten mielipiteestä, mikään elin ei ole sitä käsitellyt eli se on hävinnyt olemattomiin. Jos siis kaupunginjohtaja ei halua asiaa edes kaupunginhallituksen käsiteltäväksi niin valtuusto on antanut siihen ihan laillisen luvan omissa säädöskokoelmissaan ja siten sitä ei näy missään. Olkaapa kuntalaiset tarkkoina ja muotoilkaa mielipiteenne lakitermeihin sopiviksi. Tässä tapauksessa olisi pitänyt tehdä kuntalaisaloite ja myös kunnallinen kansanäänestysaloite. Olen tehnyt valtuustoaloitteen tiedotuksen korjaamiseksi ja kuntalaisten kouluttamiseksi tietoiseksi oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan.
Mitä sitten kuntalaki, Hyvinkään kaupungin sääntökokoelma, Hyvinkään kaupunkistrategia ja Visiot toteavat kaupunkilaisten asemasta ja ”Asukaslähtöisyydestä”.
Käytännössä virkamiehet ja vallassa olevat puolueet ovat jo pitkään sekoittaneet KUNNAN EDUN ja KUNTALAISTEN edun ja ovat ruvenneet kokemaan ne samaksi asiaksi.

Olematta juristi (tutkintoonhan vaaditaan vain lukutaito) kerron mahdollisimman selkeällä suomen kielellä mitä em. asioissa kerrotaan.
Kuntalaki 1 § ja sen 3 momentti:
Kunta pyrkii edistämään asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan.
Kuntalaki 27 §
Tämä lainkohta sisältää 7 eri kohtaa. Yleislause kuuluu:” Valtuuston on pidettävä huolta siitä, että kunnan asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on edellytykset osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan.”
Kohta 4 kuuluu seuraavalla tavalla:” selvittämällä asukkaiden mielipiteitä ennen päätöksentekoa.”
Kaupunkistrategia ja Missiot ja Visiot:
Näitähän on laadittu vuosikausia ja laskujeni mukaan niitä on jo nyt 39 erilaista Strategiaa. Enää puuttuu vain Strategia , joka määrittelisi Strategiat. Niihin tässä jutussa ei ole tarpeellista puuttua koska niillä ei ole mitään merkitystä eikä oikeusvaikutuksia.

Aihetta on varmaankin enenpäänkin, mutta odotellaan nyt kuitenkin erilaisia juridisia kannanottoja ja koetetaan joka tapauksessa erottaa kuntalaisten edut ja kuntalaisten vaikutusmahdollisuudet kunnan edusta. Suurin lyömäase kunnilla on kuitenkin Kaavoitus, johon sillä on yksinoikeus ja jonka avulla meitä eniten ohjaillaan ja harhaanjohdetaan. Tuohon asiaan palaan mielelläni myöhemmin. Aamupostia ja sen toimittajia ei voi moittia koska heillä on sananvapaus. Se on suurin meitä vielä hengissä pitävä periaate. Joten toimittajat kirjoitelkoon edelleen vapaasti ihan mielensä mukaan. Kunnan velvollisuus on antaa tosiasiatietoja. Jos se hieman maksaa niin maksakoon. Lähestyisimme kuitenkin kansanvaltaa ja lisäisimme kuntalaisten osallistumisaktiivisuutta ja uskoa siihen että vaikuttaa voi muullakin tavalla kuin poliittisten puolueiden kautta.

Taisto Orre

Perussuomalainen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti