Kuntavero ja Effektiivinen eli todellinen kertymä kuntaverosta.
Meillä Hyvinkäällähän tuo kunnallisvero on 19,25 %. Tarkoittaako se todella sitä eli maksat tuon kertymän kunnalle? Valitettavasti se ei ole lähelläkään sitä.
Hyvinkään vuoden 2011 veroäyrikertymäksi faktisesti eli todellisuudessa osoittautui noin 15% %/veronmaksaja. Itse kuulun tuohon köyhyysrajan alapuolella oleviin veronmaksajiin eli olen maksanut 15-15,5 % kunnallisveroa aivan riippumatta siitä paljonko on valtuuston hyväksymä kunallisveroprosentti. Miksi siis on näin?
Asiaan löytyy monia selityksiä. Koetan nyt edes jotenkin ymmärrettävällä suomen kielellä kertoa siitä jotakin. Hyvinkään kaupungin vuoden 2011 tilinpäätöksessä todetaan että jokainen kuntalainen maksoi 4771 Euroa verotuloja Hyvinkäälle. Kuntalaisia oli 45333 henkilöä ja veroprosentti jo tuo aiemmin mainittu 19,25 %.
Jätän tästä ihan tahallaan pois kaikkinaiset valtionavut,kiinteistöverot ja kaikki muut maksut ja koetan kertoa mitä kunnallisveroprosentti oikeasti tarkoittaa eri kunnissa.
Voitte tietysti laskea sen itsekin esimerkiksi seuraavalla kuntaliiton laskukaavalla:”Kunnallisverot eivät enää ole tasaveroja. Puheet tasaverosta ovat harhakuvitelmaa tai valheellista propagandaa.
Todellisuudessa kunnallisveroissa on voimakas progressio pienissä ja keskisuurissa tuloissa.Esimerkiksi 12 500 euron vuosituloilla todellinen kunnallisveroprosentti oli viime vuonna kuusi, vaikka maan keskimääräinen kunnallisveroprosentti oli 19,0. 25 000 euron vuosituloilla kunnallisveroprosentti oli hieman yli 14 ja 37 500 euron tuloilla 16.
Veroprosentin progressio pienenee yli 50 000 euron tuloilla mutta edelleen sielläkin ansiotulovähennys aiheuttaa veroprosentin nousua tulojen kasvaessa. Nimellistä kunnan veroprosenttia maksetaan käytännössä vasta hyvin suurista tuloista.
Ja hieman lisää pohdiskelua esimerkiksi kuntavertailuista, joissa tarkasteltaan mitä oikeasti tarkoittaa korkea tai matala kuntavero ja mitä kunta todellisuudessa saa. Aihe on mielenkiintoinen koska korrelaatio(riippuvuus) on negatiivinen. Suomen kielellä se tarkoittaa sitä että mitä korkeampi kunnallisvero ,sitä vähemmän kunta saa tosiasiallisia verotuloja.
Kunnilla ei ole mahdollisuutta puuttua seuraaviin asioihin: Kunnallisveron perusvähennys,,ansiotulovähennys ja työtulovähennys,matkavähennys jne. Eduskuntamme säätää nämä vähennykset, ei kunta.
Niinpä kunnat joissa on paljon pienituloisia,paljon eläkeläisiä ja paljon pääomatuloja nostavia kuntalaisia(eivät maksa laisinkaan kunnallisveroa) saavat todellista kuntaveroa erittäin vähän suhteessa määritettyyn veroprosenttiin.
Esimerkin vuoksi muutama kunta:
Hämeenkyrö kuntavero 20% todellinen kertymä 14,35
Juupajoki kuntavero 19 % ” ” 13,08
Mänttä-Vilppula kuntavero 20,50% ” ” 15,20
Urjala kuntavero 21 % ” ” 14,12
Kihniö kuntavero 19,75% ” ” 12,70
Tätä taustaa vastaan on mielenkiintoista tarkastella kuntauudistuksen laskelmia ja niiden todenperäisyyttä.
Taisto Orre(kaupunginvaltuutettu (P.S)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti