Miksi kuntarakennetta uudistetaan ?
Tätä kirjoittaessani Hyvinkään valtuusto 16.4.2012 on antanut lausuntonsa Valtionvarainministeriölle kuntarakenteen uudistuksesta. Valtuustoryhmät ovat olleet poikkeuksellisen yksimielisiä lausunnosta, johon saimme lisäaikaa muutaman päivän. Asiaa on kiitettävästi käsitelty valtuustoryhmien yhteistyötoimikunnassa monta monituista kertaa ja myös Kytäjän kartanon Iglu-seminaarissa. Lausunto oli yksimielinen ja vain Osion 2- 3 vastauksissa esiintyi erimielisyyttä. Kysymyshän kuului
seuraavalla tavalla esitettynä: ”Olisiko kuntanne valmis osallistumaan työryhmän esittämään ministeriön käynnistämään ja kustantamaan erityiseen kuntajakoselvitykseen?” Valtuuston hyväksymäksi vastaukseksi esitykseen ehdotettiin EI.
Seuraava kysymys kuuluu:” Katsooko kuntanne, että osaliitokset olisivat alueellanne tarpeellisia?” Vastaus nyt 14.4.2012 esityksessä kuuluu :Kyllä.
Mielestäni vastaus tähän kysymykseen kuuluu EI.
Hyvinkäällä on nyt hyvät tiedot että Lopen Heinoslaiset(eli Kokoomus) vastasivat ensimmäiseksi esitettyyn kysymykseen Kyllä, Hausjärvi ja Nurmijärvi kieltäytyvät kuntiensa pilkkomisesta tai ”viipaloimisemisestä”.
No missä nyt sitten mennään? Valtionvarainministeriön edustaja ei osannut vastata mitä tehdään jos nyt yhdistettävät kunnat ovat eri mieltä kysymyksistä 2 ja 3. Selvitetäänkö niitä vai ei ? Selvitetäänkö niitä riippumatta Hyvinkään kannasta?
Mielenkiintoista oli kuunnella Jyrki Kataisen vastauksia TV 1:ssä. Hän loihe lausumaan että pakkoliitoksia ei tehdä, mutta jos kunnat eivät selviä niille lakimääräisesti kuuluvista velvoitteista eli subjektiivinen päivähoito, vanhuspalvelut uuden lain mukaan,perusterveydenhoito ja erityissairaanhoito niin valtio ottaa nämä kunnat ”haltuunsa”
Samaa mieltä on luonnollisesti Jutta Urpilainen. Perustuslakiamme on jo loukattu 4 kertaa erilaisilla valiokuntien ja tilapäisten lausuntojen varjolla. Miten nyt ylitetään Perustuslaissa mainittu kuntien itsemääräysoikeus ? VVM:n edustaja kertoi että se on helppoa koska vedotaan toiseen pykälään eli kuntien on joko itse hoitamalla tai ostopalvelujen avulla hoidettava sille lakisäätöiset velvoitteensa. Siis hyvästit Perustuslaille jälleen kerran !
Leikkamaalla riittäväti valtionapuja ja lisäämälle kunnille velvoitteita päästään tavoitteisiin varsin mutkattomasti. Miksi ihmeessä? Kenen vuoksi ja kenen tavoitteista on nyt kysymys? Valtionapujahan on todellisuudessa leikattu jo lähes 1 Miljardi Euroa. Älkää nyt melko halpaan ja uskoko valtapuolueiden propagandaa kaikissa lehdissämme ja Mediassamme.
Mikä on siis todellinen tavoite eli ns. pihvi ?
Seuraavassa monen kunta-alan tutkijan, professorin ja politiikan tuntijoiden mielipiteitä jotenkin yhteen koottuna. Toivottavasti se antaa jonkinlaisen kuvan miksi Hyvinkään valtuustokin tekee ainakin 90%:sti samankaltaisen vastauksen lausuntopyyntöön.(katsotaan sitten Maanantaina menikö se sellaisenaan läpi). Jälkiviisaat ovat tervetulleita kommentoimaan olinpa sitten väärässä tai oikeassa.
1.Isojen kaupunkikuntien rakentamisessa on kyse suurpuolueiden halusta(Kok. + Demarit) betonoida valtansa haaveiltujen suurkuntien valtuustoissa.Päätösvalta siirtyy keskuskaupunkeihin ja monet nyt hyvin toimeentulevat ns. kehyskunnat joutuvat maksajan asemaan.
2,Ihmiset ja heidän palvelutarpeensa tai ikärakenteensa eivät muutu miksikään.
3.Kuntakoko siis kasvaisi oleellisesti.
4.Lähidemokratia katoaisi lopullisesti.
5.Eriarvoistuminen lisääntyisi.
6.Lähipalvelut karkaisivat yhä kauemmaksi.
7.Kokoouksen valta kasvaisi ja ns. Uusliberlamismi leviäisi halllitsemattomasti.Peruspalveluja leikattaisiin, kilpailutettaisiin ja ulkoistettaisiin ja yksityistettäisiin.Taustalla on keskeisesti murentaa nykyinen hyvinvointivaltio ja ajaa nyt voiton huumassa lävitse kiireellisesti suuri ideologinen muutos.
Onko tämä kansan enemmistön todellinen tahto ?
Taisto Orre
Hyvinkään kaupunginvaltuuston PS:n puheenjohtaja
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti