Ketä voisi äänestää ?
Posted on helmikuu 3, 2011 by tkorre| Jätä kommentti | Muokkaa
Eduskuntavaaleissa 2011 on ehdolla 17 puoluetta ja noin 3000 ehdokasta. Tarkkaa lukua ehdokkaista ei ole saatavilla vielä. Vaalit suoritetaan nyt vallassa olevan vaalilain mukaisesti. Uusi vaalilaki tullee voimaan vasta 2015 jos tulee. Hämmästyttävän moni ei tiedä pikkupuolueista yhtään mitään. Nykyisen vaalilakimme ns. “piilo
äänikynnys” vaihtelee Uudenmaan vaalipiirin noin 3 %:sta Pohjois-Karjalan ja Savon 12-14 %:iin.Käytännössähän se tarkoittaa että yksikään puolue tai vaaliliitto ei saa yhtään kansanedustajaa alle 10.000 äänellä missään vaalipiirissä. (siis suhdeluku). Uusi vaalilaki turvaisi valtakunnallisesti yli 3.5 %:n kannatuksella mahdollisuuden päästä kansanedustajaksi. RKP vastusti 3 %:n äänikynnystä ja ehdotus onkin nyt 3,5 %. Sillä RKP uskoo voivansa olla vallassa vielä ainakin 20 vuotta suhteettoman suurella paikkamäärällä. Kaikki 9 pienpuoluetta vastustivat aivan ymmärrettävistä syistä uutta vaalilakia. Perussuomalaisten 16 %:n kannatus takaa minimissään kuitenkin ainakin 20 paikkaa ja jopa 30 paikkaa(suuri vaaliguru Sami Borg). Mitenkähän saisimme äänestäjät tajuamaan tämän vaalijärjestämme ja miten saada samanmieliset uskomaan tosiasioita? Miten saada politiikkaan turhautuneet uskomaan että äänet täytyy keskittää todellisuustajun mukaan ja unohtaa vanhat kaunat! Yhtään ääntä ei ole vielä annettu. Ajatelkaa, ajatelkaa ja ajatelkaa! Taisto Orre, Perussuomalainen/Hyvinkä/Uusimaa. Lue kotisivujani http://asiaan.wordpress.com
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti